مدیران دارالقرآن‌های آموزش و پرورش از حداقل‌ امتیازهای مدیریتی برخوردار نیستنتد
کد خبر: 2717101
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۹
مسیب‌زاده:

مدیران دارالقرآن‌های آموزش و پرورش از حداقل‌ امتیازهای مدیریتی برخوردار نیستنتد

گروه فعالیت‌های قرآنی: مدیرکل قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش اظهار کرد: در زمینه نیروی انسانی و جایگاه اصلی مدیران هنوز نتوانسته‌ایم به نقطه ایده‌آل برسیم و مدیران مراکز دارالقرآن‌های آموزش و پرورش از حداقل‌ امتیازهای مدیریتی هم برخوردار نیستند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) محمدرضا مسیب‌زاده، مدیرکل قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش در برنامه زنده «گفت‌وگوی جمعه اخبار قرآنی» که از شبکه قرآن و معارف سیما پخش شد، با اشاره به فعالیت‌های صورت گرفته در وزارت آموزش و پرورش در حوزه آموزش عمومی قرآن، گفت: مسئولیت کمیسیون آموزش عمومی قرآن، چند سالی است که از سوی شورای توسعه فرهنگ قرآنی به وزارت آموزش و پرورش واگذار شده است و طی این سال‌ها که از ابلاغ این طرح می‌گذارد تاکنون 42 جلسه در این کمیسیون برگزار شده است.
مدیرکل قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش افزود: هرچند که مسئولیت کمیسیون آموزش عمومی قرآن با وزارت آموزش و پرورش است اما تمامی سازمان‌ها و نهادهای ذیربط به آموزش و پرورش کمک می‌کنند؛ اعتقاد داریم اگر یک عزم ملی در امر آموزش عمومی قرآن وجود نداشته باشد این اتفاق قابل پیگیری نخواهد بود. ملت ما علاقه به قرآن و یادگیری قرآن دارند اما به هر حال برای موفقیت بیشتر در امر آموزش عمومی قرآن باید بیش از این کار کنیم.
وی ادامه داد:  تصویب اهداف آموزش عمومی قرآن نخستین خروجی کمیسیون آموزش عمومی قرآن طی سال‌های گذشته بوده است که این اهداف شامل 9 هدف کلی بوده و به تمامی دستگاه‌ها و نهادهای ذیربط نیز ابلاغ شده است.
مسیب‌زاده افزود: با توجه به تشکیلاتی که از ابتدا برای کمیسیون آموزش عمومی قرآن تعریف شده بود یک کارگروه شش‌گانه فعالیت دارد که پشتیبانی، ارزیابی و نظارت، روابط عمومی، ارگان‌ها و سازمان‌ها، آموزش و نیروی انسانی از جمله این کارگروه‌های شش‌گانه هستند. در کارگروه آموزش که یکی از کمیته‌های جدی و فعال کمیسیون آموزش عمومی قرآن است وظایف آموزش و پرورش را در امر آموزش قرآن مشخص کرده‌ایم که کتاب‌ها و منابع آموزشی این وزارتخانه نیز براساس این اهداف تألیف و آموزش داده می‌شود.

اجرایی شدن سند جامع تقویت و تعمیق فرهنگ اقامه نماز
وی درباره برنامه‌های قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در سال تحصیلی جاری گفت: امسال به طور محوری سه طرح را در اداره‌کل قرآن، نماز و عترت در سطح استان‌ها اعلام کرده‌ایم که در حوزه نماز طرح «تقویت و تعمیق فرهنگ اقامه نماز» پیش‌بینی شده است و سند جامعی نیز برای این طرح از سوی شورای عالی آموزش و پرورش به تصویب رسیده و به آموزش و پرورش ابلاغ شده است.
مدیرکل قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش عنوان کرد: امسال وظیفه اصلی خود را برای اجرایی کردن سند جامعه تقویت و تعمیق فرهنگ اقامه نماز گذاشته‌ایم که یکی از اقدامات انجام شده در این حوزه، اختصاص نیم ساعت به وقت نماز در مدارس است. ساعتی که برای اقامه نماز پیش‌بینی شده در تمامی مدارس اجباری است اما حضور دانش‌آموزان در این ساعت برای اقامه نماز کاملا اختیاری است همانطور که تمامی فعالیت‌های پرورشی ما در مدارس اختیاری بوده و هیچ اجباری برای دانش‌آموزان وجود ندارد.

اجرای طرح «مصباح الهدی» در تمامی استان‌ها
وی اظهار کرد: در بخش عترت نیز طرح امام‌شناسی را با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری درباره بهره‌گیری از سیره و روش معصومین(ع) داریم که این طرح با عنوان «مصباح‌الهدی» در تمامی استان‌ها اجرایی شده است؛ نحوه اجرای طرح به این شکل است که هر استان این طرح را به محوریت یکی از امامان اجرا می‌کند و برای سال‌های بعد به معرفی امامان دیگر در قالب طرح مصباح‌الهدی می‌پردازد.
مسیب‌زاده ادامه داد: محتوایی برای طرح مصباح الهدی آماده کرده‌ایم که این محتوا شامل دو مجموعه به منظور معرفی 14 معصوم برای متوسطه اول و متوسطه دوم است که علاوه بر این محتوا، استان‌های مختلف نیز به تولید محتوای مورد نیاز خود می‌پردازند.
وی افزود: در حوزه قرآن نیز در کنار سایر فعالیت‌های جاری و ساری که داریم، حفظ موضوعی آیات قرآن را دنبال می‌کنیم که در این زمینه شش کتاب با بهره‌گیری از نظرات علمای فاضل حوزه علمیه تهیه شده که در حقیقت درس‌نامه حفظ موضوعی آیات قرآن است؛ هر پایه تحصیلی 40 موضوع از آیات الهی را در 20 هفته حفظ می‌کنند تا خود را به آموزه‌های الهی مصلح کنند.
مدیرکل قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش عنوان کرد: در آموزش و پرورش اعتقاد بر این داریم برای اجرای هر کار جدی باید آن کار را به صورت آزمایشی انجام دهیم تا بتوانیم طرح را با ارزیابی بهتری دنبال کنیم. طرح مصباح‌الهدی در تمامی استان‌ها اجرا می‌شود اما طرح حفظ موضوعی آیات قرآن به صورت آزمایشی در برخی از استان‌ها اجرا می‌شود.

هیچ طرح قرآنی بر روی زمین نمانده است
وی در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: براساس تأکیدات وزیر آموزش و پرورش و معاون پرورشی و فرهنگی این وزارتخا‌نه، هیچ طرح قرآنی بر روی زمین نمانده و یا کنار گذاشته نشده است؛ حفظ ترتیبی که در قالب طرح «نور» اجرا می‌شد به هیچ عنوان تعطیل نشده و علاقه‌مندان به شرکت در این طرح می‌توانند به سایت نور مراجعه کرده و با ثبت نام در این طرح شرکت کنند.
مسیب‌زاده ادامه داد: در اجرای طرح نهضت ملی حفظ قرآن یک مشکلی در بحث بودجه و جوایز بود اما به هر حال گره زدن این کار به مسائل مالی زیاد خوب نیست. در طرح نهضت ملی حفظ قرآن سه میلیون و 450 هزار نفر ثبت نام کرده بودند که از این تعداد یک میلیون نفر موفق به حفظ قرآن شدند.
وی با عنوان این مطلب که وزارت آموزش و پرورش یکی از صادق‌ترین وزرات‌خانه‌ها است، گفت: ما در اجرای طرح نهضت ملی حفظ قرآن آماری را کم و زیاد نکردیم و هر آماری که اعلام شد عین واقعیت بود؛ همانطور که در پایان اعلام کردیم از سه میلیون 450 هزار نفر، یک میلیون نفر موفق به حفظ شده‌اند.
مدیرکل قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش در این بخش از سخنان خود عنوان کرد: بحث احیای دارالقرآن‌ها را نیز در سال جاری در دستور کار خود قرار داده‌ایم که از مهرماه سال جاری، 600 مرکز دارالقرآن با کمک و مساعدت استان‌ها راه‌اندازی شد و این مراکز هم‌اکنون فعالیت خود را دنبال می‌کنند. شرمنده مدیران مراکز دارالقرآن‌ها در طرح ساماندهی نیروی انسانی هستیم زیرا ما در بحث نیروی انسانی با ضعف روبرو هستیم و امیدواریم با کمک وزیر آموزش و پرورش بتوانیم این مشکلات را رفع کنیم.

رفع مشکلات دارالقرآن‌ها برای ترم دوم سال تحصیلی جاری
وی ادامه داد: دستورالعمل خوبی در زمینه فعالیت مراکز دارالقرآن‌ها تهیه شده و به استان‌ها ابلاغ شده است اما در زمینه نیروی انسانی و جایگاه اصلی مدیران هنوز نتوانسته‌ایم به نقطه ایده‌آل برسیم و مدیران مراکز دارالقرآن‌ها از حداقل‌های مدیریتی هم برخوردار نیستند که امیدواریم این مشکلات برای ترم دوم سال تحصیلی جاری که از پایان دی‌ماه خواهد بود مرتفع شود.
مسیب‌زاده با اشاره به وجود 715 منطقه آموزش و پرورش در کشور، گفت: بنای ما بر این است که هر یک از مناطق آموزش و پرورش دو دارالقرآن داشته باشد اما تعداد دارالقرآن‌های ما هنوز 600 دارالقرآن است و شاخص توسعه ما این است که بتوانیم تعداد این دارالقرآن‌ها را به هزار و 400 دارالقرآن توسعه دهیم.

captcha