کد خبر: 2757694
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۳

توسعه خدمات الکترونیکی قابل ارائه به دانش‌‌آموزان/ پیوست فرهنگی لازمه استفاده از فناوری نوین در آموزش و پرورش

گروه فضای مجازی: تفاهم‌نامه همکاری فی مابین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و وزارت آموزش و پرورش به منظور استفاده از ظرفیت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات برای ارتقای کیفیت تعلیم و تربیت در حوزه آموزش و پرورش منعقد شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، صبح امروز محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، علی‌اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش و جمعی از معاونین و مدیران ارشد دو وزارتخانه مرکز داده‌های آموزش و پرورش را با امکانات ویژه و فناوری های نوین افتتاح کردند.

مرکز داده‌های آموزش وپرورش دارای 6 قسمت است و وظیفه اصلی این مرکز تجمیع اطلاعات و تحلیل داده‌های تمامی مدارس، معاونت‌ها، سازمان‌ها، دانشگاه‌های فرهنگیان و تربیت دبیرشهید رجایی را برعهده دارد.

پیوست فرهنگی لازمه استفاده از فناوری نوین در آموزش و پرورش است

فانی، وزیر آموزش و پرورش با اشاره به ضرورت استفاده مدارس از فناوری‌های نوین گفت: پیوست فرهنگی لازمه استفاده از فناوری نوین در آموزش و پرورش است.

وی افزود: آموزش و پرورش به عنوان بزرگترین نهاد فرهنگ‌ساز وظیفه تأمین نیروی انسانی موردنیاز کشور را برعهده دارد و هرگونه تغییر رفتار و فرهنگ مردم از آموزش وپرورش منشاء می‌گیرد و از این رو آموزش وپرورش نقش ممتازی را دارد.

وی با اشاره به افتتاح مرکز داده‌های آموزش وپرورش افزود: ارائه اطلاعات و تحلیل داده ها در 105 هزار مدرسه ، 32 اداره کل آموزش وپرورش استان‌ها، مراکز و معاونت‌های تابعه و دانشگاه‌های فرهنگیان و تربیت دبیرشهید رجایی می‌تواند آموزش وپرورش را در مدیریت صحیح منابع و امکانات کمک کند.

فانی استفاده از فناوری‌های نوین را در حوزه دانش‌آموزی بسیار مهم‌تر از حوزه مدیریتی خواند و تصریح کرد: استفاده از IT و ICT برای دانش‌آموزان و معلمان می‌تواند باعث تقویت شبکه رشد دانش‌آموزی و تقویت پورتال مدارس شود.

ضرورت یادگیری فناوری‌های نوین در معلمان

فانی با اشاره به ضرورت یادگیری فناوری‌های نوین در معلمان عنوان کرد: امکان ارائه آموزش به روش‌های سنتی و چهره به چهره تقریبا غیرممکن است و آموزش وپرورش باید به سمت یاددهی این فناوری‌ها به معلمان و دانش آموزان از طریق دانشگاه فرهنگیان اقدام کند.

ارتقای تولید دانش به واسطه مرکز داده‌های آموزش و پرورش

خسرو نظری، رئیس مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات با بیان این که مرکز داده‌های آموزش وپرورش از 6 قسمت اصلی تشکیل شده است، گفت: این مرکز می‌تواند ظرفیت پشتیبانی و خدمت‌رسانی را در تولید دانش ارتقا دهد.

وی افزود: شروع ساخت وساز این مرکز از سال 91 شروع و تا نیمه آذرماه سال 93 ادامه داشت و پس از تلاش شبانه‌روزی امروز شاهد افتتاح آن هستیم.

وی با بیان این که مرکز داده‌های آموزش وپرورش از 6 قسمت مجزا و با بهترین استانداردهای ایزوله ساخته شده است، افزود: «اتاق جلسات»، «بخش نگهداری»، «سویچینگ»، «درک‌ها»، «مانیتورینگ» و «برق اضطراری» بخش‌های مختلف این مرکز را تشکیل می‌دهند که در تمام قسمت‌های آن مجهز به آخرین استانداردهای جهانی و نگهداری است.

وی بیان کرد: با راه‌اندازی این مرکز تمام اطلاعات مراکز، معاونت‌ها، سازمان‌ها، مدارس کشور، دانشگاه‌های فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی تجمیع می‌شود و می‌تواند ظرفیت مناسبی برای تولید دانش باشد و ارائه خدمت‌رسانی بهتر رابرای آموزش وپرورش فراهم کند.

توسعه هوشمندان فناوری اطلاعات سبب توسعه پایدار در کشور می‌شود
علی زرافشان، معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش، احیای شورای فناوری اطلاعات در دولت یازدهم را نویدبخش یک جهش بزرگ در حوزه فناوری‌های نوین قلمداد کرد و افزود: توجه به فرصت‌ها وظرفیت‌ها در آموزش وپرورش برای تحقق شهروند الکترونیک و در بحث کلان ایجاد دولت الکترونیک حائز اهمیت است که با امضای این تفاهم‌نامه زمینه‌های آن ایجاد می‌شود.

وی با بیان این که در نظام‌های دنیا آموزش وپرورش پیشران توسعه اطلاعات است، خاطرنشان کرد: در کنار توجه به توسعه انسانی، توسعه فناوری اطلاعات جزو شاخص‌هایی است که توسعه یافتگی هر کشور را با آن می‌سنجد و آموزش و پرورش به عنوان یک نهاد فرادستگاه نقش ممتازی را هم در جهت ارائه خدمات و هم در راستای تمهید شرایط آن برای دیگر دستگاه‌ها  دارد.

معاون آموزش متوسطه وزیر آ‌موزش وپرورش افتتاح مرکز داده‌ها و امضای تفاهم‌نامه آموزش وپرورش را با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات سرآغاز راهی نو در بخش سخت‌افزاری و نرم‌افزاری استفاده از فناوری‌های نوین در آموزش وپرورش خواند و تصریح کرد: استفاده از بندهای مختلف این تفاهم‌نامه و توجه به ظرفیت‌های هر دو دستگاه می‌تواند چشم‌انداز دستاوردهای آینده فناوری‌های نوین در دولت باشد.

در ادامه محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در مراسم امضای تفاهم نامه فی مابین وزارت ارتباطات و وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: دولت یازدهم به منظور ایجاد شبکه ملی اطلاعات، گام اساسی را برداشته است که در این راستا بر توسعه شبکه های دستگاهی تأکید داریم.

وی با بیان این که شبکه مدارس به عنوان یک زیرمجموعه‌های شبکه ملی اطلاعات مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد، گفت: از تلاش‌های وزارت آموزش و پرورش در رسیدن به اهداف شبکه ملی اطلاعات قدردان هستیم.

وی بیان کرد: برای توسعه و تکمیل تولید محتوا، اجزای آموزشی و تهیه ابزارهای محتواساز آموزشی مطابق برنامه‌ها و استاندارد‌های شبکه ملی مدارس با آموزش و پرورش همکاری خواهیم کرد.

وی با اشاره به افتتاح مرکز داده آموزش و پرورش با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: به منظور ارتقای کیفیت مراکز داده آموزش و پرورش و همچنین  اتصال آنها به مراکز تبادل  اطلاعات آموزش EIX و مرکز ملی تبادل اطلاعات حمایت‌های لازم را از این ارگان خواهیم داشت.

تأمین خدمات موتور جستجوی فارسی برای استفاده وزارت آموزش و پرورش

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات  از تأمین خدمات موتور جستجوی فارسی برای استفاده وزارت آموزش و پرورش در شبکه ملی مدارس و دیگر پایگاه‌ها و سامانه‌های آموزشی و پرورشی خبر داد و گفت: امروز گام بسیار خوبی در جهت هوشمندسازی صحیح مدارس برداشته شد تا بتوانیم شبکه مدارس کشور را در چارچوب شبکه ملی اطلاعات توسعه دهیم.

واعظی همچنین از همکاری با آموزش و پرورش در جهت راه‌اندازی پست الکترونیکی دانش آموزان و پرتال مدارس خبر داد و گفت: در این راستا از بخش‌های مختلف فعال در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات کمک خواهیم گرفت تا با توسعه سرویس‌های کاربردی بتوانیم به کیفیت بخشی فرآیند یادهی و یادگیری کمک کنیم.

وی با بیان این که دانش‌آموزان این مرز و بوم از استعداد کم نظیری بهره مند هستند، گفت: توسعه خدمات محتوایی و آموزشی در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، توسعه آموزش‌های الکترونیکی، توسعه خدمات الکترونیکی قابل ارائه به دانش آموزان و والدین از دیگر برنامه‌های ما در جهت  کمک به رشد در عرصه آموزش و پرورش است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: همکاری دو وزارتخانه ارتباطات و فناوری اطلاعات و آموزش و پرورش می‌تواند کمک مؤثری به تحول بنیادین نظام آموزشی و فرهنگی کشور کرده و توسعه مبتنی بر علم و فناوری را  در کشور رقم بزند.

گفتنی است؛ «مرکز داده جدید» وزارت آموزش و پرورش با هدف استقرار نظام جامع رصد، نظارت و ارزیابی در نظام آموزش و پرورش افتتاح شد.

این مرکز با هدف استقرار نظام جامع رصد، نظارت، ارزیابی و تدوین کیفیت در نظام آموزش و پرورش، ارتقای جایگاه آموزش و پرورش از نظر شاخص‌های کمی و کیفی در سطح منطقه و جهان به منظور تحقق اهداف سند چشم‌انداز 20 ساله جمهوری اسلامی ایران، تجهیز مدارس به فناوری اطلاعاتی و ارتباطی و فراهم کردن زمینه استفاده بهینه از آموزش‌های مرتبط با فناوری نو در مدارس ایجاد شده است.
تحول بنیادین و شیوه‌های ارزشیابی دانش‌آموزان برای شناسایی نقاط قوت و ضعف، پرورش استعدادها و خلاقیت دانش‌آموزان، توسعه فرهنگ، تفکر، تحقیق، خلاقیت، نوآوری و بهره‌گیری از روش‌های یادگیری و یاددهی متنوع و مطلوب و ایجاد تفکر منطقی و منسجم برای تحلیل و بررسی موضوعی و توسعه مشارکت معلمان در فرایند بهسازی و برنامه‌ریزی آموزشی، پژوهشی، تربیتی و فرهنگی از اهداف ایجاد این مرکز است.

همچنین تفاهم‌نامه همکاری فی مابین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و وزارت آموش و پرورش به منظور استفاده از ظرفیت های فناوری اطلاعات و ارتباطت برای ارتقای کیفیت تعلیم و تربیت در حوزه آموزش و پرورش بسته شد.

براساس این تفاهم‌نامه، ارتقای ظرفیت و مهارت فرهنگیان با کاربرد فاوا، گسترش خدمات و محتوای آموزشی در فضای مجازی برای استفاده جامعه آموزش و پرورش، ارتقای مهارت‌های دانش‌آموزان در کاربرد  فاوا، توسعه فنی و ارتقای کیفیت خدمات مرکز داده اصلی، توسعه سرویس‌های کاربردی  در دستور کار دو وزارتخانه قرار می‌گیرد.

captcha