به گزارش کانون خبرنگاران نبأ وابسته به خبرگزاری ایکنا، یکی از برکات انقلاب اسلامی، پررنگ شدن نقش دین در زندگی انسانها و افزایش ارتباط روحانیون با مردم است؛ اگر در پیش از برهه زمانی انقلاب اسلامی نگاهی بیندازیم، شرایط جامعه و غلبه فرهنگ ضداسلامی بر بدنه حکومت و تحمیل آن بر مردم، فضا را برای ارتباط بیشتر خانواده با علمای دین کاسته بود و صرفا به اقامه نماز جماعت و بهرهگیری از موعظه در منبرها محدود شده بود.
اما در هیاهوی انقلاب که امام خمینی(ره) موجب بیداری اذهان عمومی و حرکت عمومی مردم در مسیر تحقق ارزشهای اسلامی شد، نقش دین و علمای دین پررنگتر از گذشته میبینیم. از این شاهد بودیم که مبلغان دینی در عرصههای مختلف و با تکنیکهای نوین با ایفای نقش تبلیغی خود پرداختند.
حضور و ارتباط فعال طلبهها در عرصههای اجتماعی و حتی فضاهای مجازی موجب افزایش و تقویت روابط مردم با این قشر از جامعه شد به طوری که هماکنون ابعاد مختلف دستورات دینی مانند، پاسخگویی به سؤالات شرعی و مشاوره و ارائه راهکارهای فرهنگی برای مسائل مبتلابه جامعه، از جمله فعالیتهای طلاب در فضای مجازی است.
تربیت کودک با آداب اسلامی، آموزشها و بررسیهای کارشناسانهای را در این حوزه میطلبد و این موضوع طلاب را بر آن داشته تا با راهاندازی موسسات فرهنگی و قرآنی متعدد، به ارائه آموزشهای تربیت فرزند به خانوادهها و مربیان بپردازند.
بعضی مساجد، مهدکودکها، پایگاههای بسیج و مدارس قرآنی که به فعالیت های فرهنگی - تربیتی میپردازند، امروزه میزبان قشر روحانی برای آموزش مربیان و ارتباط با کودکان و خدمات مشاورهای هستند.
انجام بازیهای فکری و پرورشی و انتقال مفاهیم قرآنی به کودک از جمله تخصص مربیان حوزوی است که حاصل مطالعات کاربردی طلاب در حوزه بوده و اکنون در اختیار خانوادههای کودکان قرار میگیرد. آمادهسازی کودک برای حضور در جامعه با قصههای توحیدی برای آموزش مهارتهای اخلاقی مانند احترام به والدین، آداب زندگی اسلامی(اعمال عبادی، خوراک، پوشاک و...)، هدفیابی در مسیر زندگی نیز از دیگر فعالیتهای طلاب است.
آنها با حضور در مدارس و مهدکودکها و کانونهای پرورش فکری علاوه بر تربیت نیروی متخصص، در قالب کارگاههای نقاشی، کاردستی و برگزاری مسابقات مختلف، شرایط دوستی انسان با روحانیان را برای ارتباط قلبی در آینده فراهم میکنند.
این مربیان مجرب در کلاسهای تعاملی خود با آموزش رفتارهای مؤدبانه و محترمانه به کودکان میآموزند که نسبت به خود و دیگران مسئولیتپذیر باشند و به تفاوتها و تواناییهای یکدیگر احترام بگذارند؛ علاوه بر این کودکان همواره سؤالهایی دارند که پاسخ صحیح به آنها سرنوشت علمی کودک را درآینده رقم خواهد زد و این مربیان بهخوبی از عهده این کار برمیآیند.