هویت و فرهنگ ملی ما با شکوفایی فرهنگ منطقه‌ای ـ ‌قومی امکان‌پذیر است
کد خبر: 2768938
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۶
مسجدجامعی:

هویت و فرهنگ ملی ما با شکوفایی فرهنگ منطقه‌ای ـ ‌قومی امکان‌پذیر است

گروه اجتماعی: رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه هویت و فرهنگ ملی ما با شکوفایی فرهنگ منطقه‌ای ـ ‌قومی امکان‌پذیر است، گفت: در‌نظر گرفتن تفاوت‌های فرهنگی اقوام خوزستان در عین اتکا به فرهنگ ملی، فرصتی مناسب برای اجرای طرح‌های متفاوت با تکیه بر منابع انسانی اقوام استان است.

به گزارش خبرگزاری بین​المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، نشست طرح پایتخت کتاب اهواز روز گذشته، 6 بهمن در حاشیه برپایی هشتمین نمایشگاه نقاشی منتخب نسل نو در موزه هنرهای معاصر برگزار شد.

در این نشست احمد مسجدجامعی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران، با اشاره به حضور اهواز در مسابقه پایتخت کتاب ایران و ضرورت ایجاد تشکل‌های غیردولتی بر اساس نیازسنجی جامعه امروز بیان کرد: با توجه به جایگاه با اهمیت نویسندگان و هنرمندان خطه جنوب در عرصه فرهنگ عمومی ایران و تولید محتواهای بسیار فاخر در این راستا، شهر اهواز کاندیدای شایسته برای پایتخت کتاب ایران خواهد بود.

وی حمایت خود را از طرح‌های پیشنهادی اعلام کرد و افزود: هویت و فرهنگ ملی ما با شکوفایی فرهنگ منطقه‌ای ـ ‌قومی امکان‌پذیر خواهد بود.

مسجدجامعی اظهار کرد: تکثر قومیتی و در‌نظر گرفتن تفاوت‌های فرهنگی اقوام خوزستان در عین اتکا به فرهنگ ملی فرصتی مناسب برای به اجرا درآوردن طرح‌های متفاوت با تکیه بر منابع انسانی اقوام خوزستانی است.

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: با توجه به محدودیت منابع انسانی، حضور تشکل‌های غیردولتی باید بر اساس نیاز سنجی جامعه صورت گیرد. بی‌شک مهمترین ضرورت امروز جامعه ایران و خوزستان حوزه فرهنگ شهروندی است. البته کار میدانی و تحقق اهداف با موانع و پیچدگی‌های بسیاری روبه‌رو است. حضور کانون کاشت(کانون آموزش شهروندی برای توسعه) با این حجم فعالیت میدانی فرصتی مغتنم برای خوزستان و شهر اهواز است و مسئولان باید جهت حمایت و رفع موانع تشکل‌هایی نظیر کاشت حرکت کنند.  

در ادامه همایون قنواتی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان و رئیس طرح پایتخت کتاب اهواز، با اشاره به پیشینه طرح پایتخت کتاب ایران و جهان گفت: طرح‌های ارائه شده در پروپوزال ارسال شده به دبیرخانه کتاب پایتخت ایران ابتکاراتی نو جهت تقویت فرهنگ کتاب و کتابخوانی است. عملیاتی و میدانی کردن طرح‌های ارائه شده در رشد شاخص سرانه مطالعه مؤثر خواهد بود و از این منظر جایگاه فرهنگی ـ معنوی شهر اهواز را ارتقا خواهد داد.

قنواتی حضور سازمان‌های مردم نهاد در پایتخت کتاب را مغتنم شمرد و خواستار مشارکت هر‌چه بیشتر تشکل‌های غیردولتی در این طرح فرهنگی شد و افزود: با توجه به اقدامات انجام شده اهواز شایستگی دستیبابی به پایتخت کتاب ایران را دارد.

همچنین فرج‌الله خبیر، معاون سیاسی ـ اجتماعی استاندار خوزستان، با تجلیل از کانون آموزش شهروندی برای توسعه‌(کاشت) به خاطر فعالیت در حوزه توسعه فرهنگ شهروندی و اشاره به حضور 18 ماهه این سازمان مردم نهاد در شهر اهواز یادآور شد: تشکل‌های غیردولتی نهادهایی مستقل بدون وابستگی به دولت هستند. آنها برای انجام هدفی مشترک و معین گرد‌هم می‌آیند تا خدمات مشخصی به‌صورت داوطلبانه و غیرانتفاعی انجام بدهند. در این راستا وظیفه سازمان‌های دولتی حمایت و توانمندسازی این تشکل‌ها جهت حضور پر‌قدرت آنها در جامعه است.

معاون سیاسی ـ اجتماعی استاندار خوزستان تأکید کرد: باید در حد توان، جهت رفع موانع حضور و فعالیت میدانی سمن‌ها(سازمان​های مردم نهاد) گام برداشت و فرآیند ثبت قانونی و گرفتن مجوز را برای این تشکل‌ها که عموماً اهداف خیرخواهانه دارند تسهیل کرد.

خبیر بیان کرد: استاندار استان از جزئیات طرح پایتخت کتاب ایران و کاندیداتوری اهواز اطلاع کامل دارد و حمایت همه جانبه خود را از این طرح اعلام کرده است.

رضا فریدونی، مدیر عامل کانون آموزش شهروندی و رئیس دبیرخانه پایتخت کتاب اهواز نیز با اشاره به تفاهم‌نامه‌های انجام شده با سازمان آموزش و پرورش استان و باشگاه فرهنگی، ورزشی فولاد خوزستان در راستای پیشبرد طرح‌های پایتخت کتاب عنوان کرد: یکی از موارد دیده شده در طرح افزایش مشارکت کودکان است. در همین زمینه و با همکاری اداره‌کل آموزش و پرورش استان، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیریت فرهنگی باشگاه فولاد خوزستان، کاشت، هنرمندان برنامه‌های کتابخوانی در مدارس طراحی شده است که اولین برنامه هفته آینده با حضور در یکی از مدارس ابتدایی ناحیه 2 شهرستان اهواز انجام خواهد شد.

دبیر کانون آموزش شهروندی اهواز افزود: با توجه به حمایت‌های صورت گرفته در صورت جذب منابع انسانی و مالی جهت عملیاتی کردن طرح‌های پیشنهادی، اهواز شانس بالایی جهت حضور در مسابقات پایتخت کتاب جهان دارد.

رئیس دبیرخانه پایتخت کتاب اهواز گفت: افتتاح و شروع به کار دبیرخانه پایتخت کتاب اهواز اتفاقی مبارک جهت پیگیری طرح‌ها و تقویت فرهنگ کتاب و کتابخوانی در شهر اهواز است.

captcha