امام حسن عسکری(ع)؛ از عبادت در میان درندگان تا تبیین امام غایب
کد خبر: 2777829
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۴
ملک پور تشریح کرد:

امام حسن عسکری(ع)؛ از عبادت در میان درندگان تا تبیین امام غایب

گروه جامعه: محقق پژوهشکده دارالحدیث به تبیین گوشه‌ای از زندگی امام حسن عسکری(ع)؛ از عبادت در میان درندگان تا تبیین امام غایب پرداخت.

 حجت الاسلام والمسلمین امیرحسین ملک‌پور، محقق پژوهشکده دارالحدیث در گفت‌وگو با خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، در سالروز ولادت امام حسن عسکری(ع) به تبیین گوشه‌ای از زندگی این امام همام پرداخت و اظهار کرد: به ائمه‌ای که پس از امام رضا(ع) متولد می‌شدند ابن الرضا اطلاق می‌شد، بدین جهت کنیه ایشان نیز ابن الرضا است.

وی به بعد عبادی زندگی امام حسن عسکری(ع) با توجه به مدت‌های طولانی که در زندان به سر می‌بردند اشاره و عنوان کرد: ایشان عبادت‌های مخصوصی داشتند به طوری که در کتاب «اثبات الوصیة» آمده است که معتمد از زندانبان در مورد حضرت سوال می‌کند و وی در جواب می‌گوید او روز‌ها روزه است و شب‌ها عبادت می‌کند.

حجت الاسلام ملک‌پور ادامه داد: در کتاب کافی وارد شده است که امام حسن عسکری(ع) را داخل قفس درندگان وارد می‌کنند و ایشان مشغول عبادت می‌شوند و درندگان اطراف ایشان حلقه می‌زنند.

وی بعد جود و سخاوت امام حسن عسکری(ع) را مورد توجه قرار داد و گفت: در کتاب کافی جلد یک آمده است که فردی نزد این امام همام به نیت قرض ۵۰۰ درهم می‌رود اما وقتی به دیدار ایشان نائل می‌شود، ابهت امام مانع از این می‌شود که تقاضای خود را مطرح کند، موقع خداحافظی حضرت به غلام خود ۵۰۰ درهم می‌دهد تا به آن فرد بدهد و می‌گوید ۲۰۰ درهم بدهی خود را بده، ۲۰۰ درهم لباس بخر و 100 درهم هم خرج مابقی کن و این‌‌ همان برنامه‌ای بوده است که فرد متقاضی پول داشته است.

ارجاع پاسخ سوال مردم به وکیلان

حجت الاسلام ملک پوردر بخش دیگری از سخنان خود به موضوع امامت اشاره و عنوان کرد: امام حسن عسکری(ع) جو زمان خود را برای امامت امام پس از خود آماده می‌کردند، به نحوی که از مردم کناره گیری و با آنان از پشت پرده سخن می‌گفتند و یا جواب سوالات مردم را به وکیلان خود ارجاع می‌دادند.

وی از دیگر اعمالی که امام حسن عسکری(ع) انجام می‌دادند را بیان امامت امام غایب دانست و گفت: در نقلی در کتاب کمال الدین شیخ صدوق آمده است که امام به احمد ابن اسحاق می‌فرمایند خداوند هیچ‌گاه زمین را از روز ولادت حضرت آدم(ع) بدون حجت نگذاشته است و بعد از این هم بدون حجت نخواهد ماند و به واسطه همین حجت الهی است که بلا‌ها دفع و باران رحمت می‌بارد.

حجت الاسلام ملک‌پور ادامه داد: احمد ابن اسحاق جویای حجت الهی بعد از امام حسن عسکری(ع) می شوند و ایشان می‌فرمایند: حضرت داخل حجره‌ای می‌روند و پسر بچه سه ساله‌ای را همراه خود را می‌آوردند و می‌فرمایند: اگر کرامت نزد خداوند نداشتی من فرزندم را به تو نشان نمی‌دادم. امام، مَثَل پسر خود را همچون خضر و ذوالقرنین بیان می‌کنند.

وی در ادامه افزود: امام خطاب به احمد ابن اسحاق می‌فرمایند بخدا قسم که فرزندم غیبتی می‌کند که هیچ کس در زمان غیبت از هلاکت نجات نمی‌باید مگر گروهی که خداوند وی را به امامت امام زمان ثابت قدم نگه دارد و توفیق بر دعا برای فرج حضرت دهد.

این کار‌شناس سیره ائمه معصومین(ع) یکی از وظایف امام حسن عسکری را در دوران امامت بیان امام پس از خود و زمان غیبت و ظهور حضرت دانست.

captcha