کد خبر: 2788125
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۵
مجید امرایی:

وزارت ارشاد توجهی به نظر نخبگان هنر‌های نمایشی در تعیین خط‌ مشی‌ها ندارد

گروه هنر: تعیین سیاست‌های کلان هنرهای نمایشی معمولاً به شکل یکطرفه و بدون در نظر گرفتن مستندات و واقعیت‌های موجود این عرصه گرفته می‌شود؛ قطعاً مسئولان ارشاد برای یافتن راهی برای فائق آمدن بر مشکلات تئاتر، نیاز به تبادل نظر با نخبگان هستند.

مجید امرایی، کارشناس تئاتر، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفت: مشکلات موجود در زمینه هنرهای نمایشی چیز تازه‌ای که محدود و منحصر به برهه‌ای از زمان و یا جشنواره‌ای خاص باشد، نیست و کم و بیش در طول یک سال کاری و یا در آستانه جشنواره «تئاتر فجر»، در خلال برگزاری آن شاهد بروز مشکلات و معضلاتی هستیم که البته بسته به تدبیر و هوشمندی دبیرخانه هر دوره شدت و ضعف‌های خود را نشان می‌دهد.
وی ادامه داد: برنامه‌ریزی نادرست، تغییرات مقطعی سیاست‌ها در اجرای برنامه‌ها، طرح‌های غیرکارشناسانه که در ابتدا با قوت هرچه تمامتر اجرا می‌شوند اما از آنجا که پشتوانه مطالعاتی ندارند و براساس مستندات موجود در عرصه تئاتر حرفه‌ای نیستند خیلی زود بدون تحصیل نتیجه‌ای نیمه‌کاره رها می‌شوند و مواردی از این دست، معضلاتی است  که همواره تئاتر کشور با آن دست به گریبان است.
امرایی تصریح کرد: «تئاتر فجر» به عنوان بزرگترین رویداد تئاتری کشور، جریانی مستمر است که در زمان مشخصی از سال این ظرفیت را در میان اهالی تئاتر در زمینه تولید و همچنین این توقع را در میان دوستداران این هنر انسانی ایجاد کرده است که شاهد آخرین دستاوردهای هنری هنرمندان باشند؛ با این فرض حداقل در مورد «تئاتر فجر» با پدیده‌ای نو و تازه روبرو نیستیم که نیاز به اتخاذ تدابیر ویژه داشته باشیم و به عنوان یک برنامه ثابت باید سیاست و برنامه‌ریزی واحدی نیز برای آن صورت گیرد.
مدیر اسبق کانون تئاتر خیابانی در ادامه گفت: اینکه چرا همواره در مواجهه با جشنواره «تئاتر فجر» چنین وانمود می‌کنیم که با پدیده‌ای نو روبرو هستیم که باید برای آن تصمیم تازه و نوعاً با تعجیل گرفته شود، به این موضوع مرتبط می‌شود که اساساً مبانی و قوانین این جشنواره با استفاده از تجربیات و رأی و نظر اهالی تئاتر و پیشکسوتان این عرصه وضع نمی‌شود؛ اینکه مطالبات حرفه‌ای  اهالی تئاتر چیست؟ خواست مخاطبان از طرح یک موضوع و محتوا در قالب یک اثر نمایشی چیست؟ مواردی است که باید گواهان و کسانی که در این زمینه در حال فعالیت حرفه‌ای هستند، نیاز به آن را احساس کرده و مطرح کنند.
مدیر سرای روزنامه‌نگاران ایران افزود: چنین اتفاقی نیاز به تبادل اندیشه مسئولان سیاستگذار و مدیران اجرایی با اهالی فعال در عرصه تئاتر دارد که به ندرت چنین ارتباطی صورت می‌گیرد و معمولاً یکطرفه همه سیاست‌ها اتخاذ و تصمیمات برای اجرای برنامه‌ها گرفته می‌شود و در نهایت این اهالی تئاتر در رده‌های مختلف هستند که متناسب با رأی و نظر و تصمیم مسئولان ملزم به تولید آثار نمایشی می‌شوند.
وی به ملاقات و نشست صمیمانه اخیر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اهالی تئاتر اشاره کرد و گفت: به راستی در این نشست به نمایندگی از اهالی تئاتر چه افرادی حضور داشتند؟ به محتوای این نشست که مراجعه کنید، خواهید دید که از طرف جامعه تئاتری کمتر هنرمند دغدغه‌مند تئاتر که با شرایط بغرنج این حوزه همچنان پایدار در حال تولید و فعالیت در این حوزه است حضور دارد، این نشست یا با حضور مدیران ارشاد استان‌ها و یا با حضور طیف قلیلی از هنرمندان صاحب‌نظر در حوزه تئاتر برگزار شد که اغلب آنها نیز در حال حاضر از رده همان مدیران اجرایی تئاتر و جامعه اصناف تئاتری بودند که شاید به سبب سرگرم شدن در مناسبات اداری کمتر از حقایق موجود در عرصه تئاتر حرفه‌ای باخبر باشند.
امرایی در پایان تأکید کرد: به نظر من تئاتر امروز ایران بیش از هر زمان دیگری نیاز به مدیریت دارد؛ این مدیریت کارآمد هم شامل شرایط بحرانی همچون آنچه امروز شاهد آن هستیم، می‌شود و هم شامل شرایط معمول و ایده‌آل که در آن خلاقیت‌های هنری اهالی تئاتر به شکل عالی آن بروز می‌کند؛ در هر دو صورت مسئولان و مدیران تئاتر باید به این نکته توجه داشته باشند که تصمیم‌گیری‌های آنها باید برپایه مستندات موجود تئاتری باشد، مستنداتی که معمولاً از جانب منابع موثق به شکل گزارش و تبادل اندیشه و افکار با جامعه زحمتکش اما دغدغه‌مند تئاتر حاصل می‌شود.

 یادآور می‌شود، سی و سومین جشنواره بین‌المللی «تئاتر فجر» فردا یکشنبه به کار خود پایان می‌دهد.

captcha