روحالله رمضانی، کارشناس فضای مجازی، در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، فضای مجازی را دنیای واقعی دانست و اظهار کرد: فضای مجازی را شاید به عنوان دنیای مجازی میشناسیم، اما واقعیتی است که در زندگی جوانان وجود دارد و به عنوان یک پدیده اجتماعی شاهد حضورش هستیم؛ بنابراین باید قبول کنیم که فضای مجازی یک پدیده اجتماعی است و به مزایا و معایبش بیندیشیم و برایش برنامهریزی داشته باشیم.
وی ادامه داد: اگر از فضای مجازی به عنوان یک ماده سمی یاد کنیم مبنی بر اینکه این ماده سمی وارد بدن میشود بنابراین به فکر دفع آن میشویم و دیگر اجازه نفوذ به حوزه جوانان نمیدهیم درحالی که از این فضا باید به عنوان یک پدیده یاد کنیم، پدیدهای که میتواند در کنار تهدیداتش، مزایایی برای جوانان داشته باشد.
فضای مجازی را یک پدیده اجتماعی بدانیم
معاون سابق فرهنگی جوانان ادارهکل ورزش و جوانان استان قم تصریح کرد: درباره این پدیده اجتماعی باید برنامهریزی، مطالعه و تفکر داشته باشیم یعنی جامعه شناسان، روانشناسان و کارشناسان علوم اجتماعی وارد میدان شوند تا بیندیشند و فکر کنند.
وی ادامه داد: باید از این ظرفیت و موضوعی که به عنوان تهدید شناخته میشود، فرصتی برای جوانان ایجاد کنیم تا از مزایای فضای مجازی بیشتر استفاده کنند. برای تحقق این امر نیازمند ابزارهایی هستیم تا به آگاهیسازی جوانان و تغییر افکارشان کمک کنیم و درباره نحوه استفاده از فضای مجازی به جوانان و خانوادههایشان اطلاعرسانی کنیم.
این کارشناس فضای مجازی تصریح کرد: باید خودکنترلی را در کاربران فضای مجازی تقویت کنیم تا از بحران هویت به دور باشیم. همانطور که فضای مجازی نسبت به فضای حقیقی نیاز به استفاده از روشهای متفاوت دارد به همان نسبت هم نیازمند ابزارهای ویژهای برای خودکنترلی کاربران است.
ضرورت برنامهریزی جدی دولت برای فضای مجازی
وی بیان کرد: متأسفانه خانوادهها نسبت به آسیبهای فضای مجازی آگاهی ندارند و همین عدم خودکنترلی مشکلاتی برایشان به وجود میآورد. لازمه این امر برنامهریزی جدی دولت است تا بتواند به واسطه این برنامهریزیها از ظرفیت فضای مجازی به نفع جوانان استفاده کند.
رمضانی اظهار کرد: لزوم آموزش برای دوری از بحران هویت فضای مجازی امری ضروری است. آموزش به جوانان اولین قدم است تا جوانان را نسبت به استفاده از فضای مجازی آموزش دهیم تا به فرهنگسازی لازم دست یابند.
مشکل اصلی، اجرای قوانین است
وی افزود: قانونگذار برای امر آموزش در هر عرصهای پیشبینیهای خوبی داشته است بنابراین در قانون ضعف نداریم و قانون چارچوبهای مناسبی را درنظر گرفته است. مشکل عمده ما در اجرای کار است یعنی برنامهریزی لازم را برای اجرا نداریم.
این کارشناس فضای مجازی تصریح کرد: شورای عالی فضای مجازی با کارگروههایش وجود دارد اما همه این موارد نیازمند برنامهریزی برای اجرایی شدن فعالیتهاست.
آموزش نیازمند کار جهادی است
وی بیان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از جمله وزارتخانههایی هستند که میتوانند آموزشهای لازم را بر اساس مخاطبان خاصشان ارائه کنند. کار چندان سختی نیست و این ظرفیت وجود دارد تا جوانان علاقمند آموزشهای لازم را سپری کنند.
رمضانی اظهار کرد: آموزش نیازمند کار جهادی است و همه باید ورود کنند تا بتوانیم در زندگی دوم که همان فضای مجازی است، سبک زندگی اسلامی را محقق کنیم. جوانان، زمان بسیاری را در این فضاها میگذرانند باید تلاش کنیم این فضا را سالم و مصون از آسیبها نگه داریم.