به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) علیاصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش و رئیس کمیسیون آموزش عمومی قرآن در چهل و چهارمین جلسه این کمیسیون که پیش از ظهر امروز، 28 بهمنماه در وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، اظهار کرد: کمیسیون آموزش عمومی قرآن یکی از کمیسیونهای خوب و اثرگذار بوده و یکی از دلایل این اثرگذاری حضور فعال اعضای کمیسیون و نمایندگان دستگاهها است.
عملکرد کمیسیون آموزش عمومی قرآن باید مورد ارزیابی قرار گیرد
وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر ضرورت ارزیابی اثربخشی فعالیتها، افزود: در کمیسیون آموزش عمومی قرآن، چندین کارگروه تعریف شده که یکی از این کارگروهها، کارگروه ارزیابی عملکرد است و این کارگروه باید ارزیابی عملکرد کمیسیون و دستگاههای عضو را انجام دهد تا ببینیم چقدر به اهدافی که ترسیم کرده بودیم، رسیدهایم.
وی ادامه داد: به نظر میرسد در کمیسیون آموزش عمومی قرآن باید نسبت به فعالیتهای حوزه آموزش عمومی قرآن که در دستگاهها انجام میشود حساس شویم و میزان اثربخشی این فعالیتها را بسنجیم تا اگر فعالیتی اثرگذاری بیشتری دارد این فعالیت تقویت شده و در صورت ضعف، فعالیتها اصلاح و یا متوقف شوند.
آن چه که نسبت به آن تعهد داریم خود قرآن است نه فعالیتهایی در این حوزه
رئیس کمیسیون آموزش عمومی قرآن با عنوان این مطلب که فعالیتهای بیاثر و کممحتوای قرآنی باید متوقف شوند و فعالیتهای اثرگذار جایگزین آنها شوند، گفت: آن چیزی که نسبت به آن تعهد داریم خود قرآن است نه فعالیتهایی که در حوزه قرآنی انجام میشود و به همین دلیل اگر فعالیت قرآنی بیاثر متوقف شود اشکالی نخواهد داشت.
وی در این بخش از سخنان خود خطاب به معاونان و مدیران آموزش و پرورش که در این جلسه حضور داشتند، تأکید کرد: شما آموزش و پرورشیها باید تلاش مضاعفی داشته و به کمیسیون آموزش عمومی قرآن برای تداوم و غنابخشی فعالیتهای آن کمک کنید.
فانی با بیان اینکه کمیسیون آموزش عمومی قرآن نیازمند سه لایه برنامه کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت است، افزود: گزارشهایی که از سوی نمایندگان عضو در جلسات این کمیسیون ارائه میشود عموما از جنس برنامههای کوتاهمدت هستند اما اگر هر سه لایه را در برنامههای خود دنبال کنیم به اهداف کمیسیون نزدیکتر خواهیم شد.
پیشنویس سند راهبردی آموزش عمومی قرآن هر چه زودتر تدوین شود
وی ادامه داد: در حوزه آموزش عمومی قرآن نیازمند سند راهبردی هستیم و دبیرخانه کمیسیون آموزش عمومی قرآن باید هر چه زودتر پیشنویس سند را آماده کند تا براساس این سند و نقشه راهی که در اختیار خواهیم داشت حرکت کنیم.
وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: اگر سند راهبردی در حوزه آموزش عمومی قرآن نداشته باشیم اتفاقات، ما را به مسیرهای مختلفی هدایت میکند که شاید چندان مفید نباشد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با عنوان این مطلب که معلمان در آموزش و پرورش نقش عمدهای در امر آموزش دارند، گفت: باید نسبت به آموزش معلمان عنایت ویژهای داشته باشیم زیرا معلمان آموزش و پرورش هر چه بیشتر آموزش ببینند، میتوانند بیشتر اثرگذار باشند.
فانی در پایان گفت: آموزش مستمر معلمان به ویژه در مقطع ابتدایی باید مورد تأکید و توجه ویژه در آموزش و پرورش باشد و کمیسیون آموزش عمومی قرآن نیز در این مسیر باید به کمک وزارت آموزش و پرورش بیاید.