به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، نشست خبری نهمین جشنواره «فیلم کوتاه دینی رویش» با حضور علی قربانی، دبیر جشنواره، بهنام بهادری، دبیر امور بینالملل جشنواره و محمدرضا زنگنه، مجری و کارشناس، امروز، 3 اسفندماه در حوزه هنری برگزار شد. در ابتدای این جلسه زنگنه ضمن عرض تبریک به مناسبت ولادت با سعادت حضرت زینب(س) و ابراز خوشحالی همزمانی برگزاری جشنواره رویش با ولادت این بانوی بزرگ، اظهار کرد: در ابتدای سال شروع نهمین دوره از جشنواره رویش را طی فراخوانهایی اعلام کردیم و با کمک بانک اطلاعاتی که از کارگردانهای شرکت کننده در دوره قبل داشتیم و همچنین برای بسیاری دیگر از فیلمسازان دعوتنامه و فراخوان را ارسال کردیم. جشنواره رویش در سه بخش پویانمایی، داستانی و مستند برگزار میشود و هر فیلمساز به انتخاب خود میتوانست در بخشهای مختلفی که در جشنواه وجود دارد حضور پیدا کند، حتی فیلماولیها نیز میتوانستند در سایر بخشهای رقابتی اثر خود را شرکت دهند.
رویش؛ ویترینی شایسته برای سینمای دینی
وی افزود: مدتی قبل از برگزاری جشنواره رویش اهدافمان را مشخص کردیم و مواردی را جزء سرفصل کارمان قرار دادیم. به دنبال این بودیم که ویترین شایستهای در حوزه سینمای دینی با کمک این جشنواره به وجود بیاوریم و در همین راستا به تقویت سینمای دینی در بین جوانان بپردازیم. کشف استعدادهای جوان در تولید آثار دینی و فراهم آوردن فضای رقابتی سالم در پرداخت به سینمای دینی، یکی دیگر از اهداف برگزاری این جشنواره است. امید داریم با چنین جشنوارهای شاهد افزایش با کیفیت آثار سینمای دینی باشیم.
ایجاد حس رقابت با توجه به دستاوردهای فنی
قربانی ادامه داد: در این دوره تلاش کردیم به تقویت و توسعه بخشهای مختلف جشنواره فیلم «رویش» بپردازیم. توجه به دستاوردهای فنی فیلمها یکی از همین موارد است. با این رویکرد جوایزی را در بخش بازیگری نقش اول مرد و زن و همچنین صدابرداری و صداگذاری و... در بخش مسابقه گنجاندیم تا حس رقابت را در بین سینماگران شرکت کننده افزایش دهیم.
دبیر جشنواره فیلم کوتاه دینی رویش گفت: با تاسیس باشگاه فیلم سوره که به تولید فیلمهای داستانی و پویانمایی میپردازد، گامی در جهت حمایت از فیلمسازان برداشتیم که مرکز مستندسازی در سوره نیز با همین هدف شکل گرفت.
رویش جایی برای پاسخ به سؤالات سینمای دینی است
قربانی با اشاره به اینکه رویش بستری برای همفکری در عرصه سینمای دینی است، گفت: اعتقاد داریم که رویش بستر مناسبی برای ارتباط و تعامل برای فیلمسازانی است که دغدغه فیلمسازی دینی دارند و جشنواره رویش میتواند به بسیاری از سؤالات مانند اینکه آیا سینمای دینی مختص ایران است و اینکه محدوده سینمای دینی کجاست پاسخ دهد. آیا پرداختن به نشانههای دینی و موارد مستقیم از این دست یک فیلم را دینی میکند یا به مؤلفههای دیگری نیز نیاز دارد؟ این موارد پرسشهایی است که در این جشنواره میتوان در مورد آنها صحبت کرد و به نتیجه رسید. سینمای دینی و تعریف آن یکی از پربحثترین مواردی است که در چند سال اخیر به آن توجه شده.
وی گفت: در نهمین دوره رویش و بعد از اعلام فراخوان، ۱۳۴۴ اثر سینمایی به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که ۸۷۸ اثر در ابتدا پذیرفته شدند. تعداد زیادی از آثار را که بعد از وقت مقرر فرستاده بودند به خود فیلمساز باز گرداندیم. ۳۹۴ اثر در بخش جوانههای رویش و ۹۴۷ اثر هم در بخش ملی نیز حاضر به شرکت در جشنواره شدند. در این دوره از جشنواره فیلم کوتاه دینی رویش در بخش هیئت انتخاب و داوری سعی کردیم از متخصصین همان بخش دعوت به عمل آوریم و سفارش کردیم به هیچ عنوان کیفیت را فدای کمیت نکنند. از دیگر نکاتی که در تیم هیئت انتخاب و داوری در نظر گرفتیم، حضور جوانها میان آنها بود. همان قدر که تکنیک سینمایی برایمان اهمیت بسیاری داشت، موضوع جشنواره نیز برایمان حائز اهمیت بود.
قربانی اضافه کرد: مرور سه اثر از هادی مقدمدوست با نام «سر به مهر»، «فریدون با من است» و «بیپولی» از دیگر بخشهای این جشنواره است. اکران ویژه فیلمهای «رستاخیز»، «مزار شریف»، «زمستان آخر» و «شاهزاده روم» نیز انجام میشود.
مسئولان مشهد و بیتفاوتی آنها در مقابل جشنواره رویش
دبیر جشنواره در ارتباط با اینکه نهمین دوره از جشنواره رویش طبق روال گذشته در مشهد برگزار نشد، بیان کرد: هیچ ارادهای در مسئولان مشهد دیده نشد تا این جشنواره در آنجا برگزار شود. آنها هیچ گونه کمکی برای حضور جشنواره رویش نکردند. بارها و بارها از طریق مدیر حوزه هنری که در آنجا داشتیم با مسئولان رایزنی کردیم، اما متاسفانه پاسخ روشنی دریافت نشد. هزینهها در مشهد به نسبت تهران بسیار بیشتر است و با توجه به بودجه حوزه نمیتوانستیم این کار را انجام دهیم. آنها حتی در بحث تبلیغات میدانی حاضر به همکاری نشدند.
وی تصریح کرد: سینما هویزه در مشهد که متعلق به حوزه است، طی بازسازی و قراردادی که با سینما شهر داشتیم، قرار است پنج سال در اختیار آنها باشد که متاسفانه تمام سالنهای سینما را در اختیارمان قرار ندادند. آنها سه سالن کوچک در نظر گرفتند که برای ما کارایی نداشت و شأن جشنواره رویش بالاتر از آن است که در آن سالنها اجرا شود. آنها حتی برای اختتامیه سالن اصلی را که تقاضا کرده بودیم در اختیارمان قرار ندادند و حتی برای سالنها که متعلق به حوزه هنری هستند درخواست وجه کردند. با توجه به هزینههای جشنواره نمیتوانستیم این موارد را پرداخت کنیم. حوزه هنری بیش از شصت درصد از بودجهاش را صرف ساخت فیلم میکند.
بهنام بهادری، دبیر بخش آثار بینالملل نیز گفت: در فراخوان اولیه فضایی برای حضور آثار بینالملل دیده نشده بود، اما در نهایت به این نتیجه رسیدیم که پدیدهای همچون جشنواره فیلم رویش توانایی این را دارد تا به صورت بینالمللی دیده شود. ابتدا با اطلاعرسانی و فراخوانهایی در حد منطقهای کارمان را شروع کردیم و سپس در بخش بینالملل رایزنیهایی برای معرفی جشنواره و اهداف آن انجام دادیم. این موضوع میتواند اولین قدم برای گسترش فیلمهای دینی در سطح منطقهای کشورهای همسایه و همچنین بینالمللی باشد. در طی تعاملاتی که با جشنوارههای بینالمللی داشتیم تصمیم گرفتیم با در اختیار گرفتن کارگاههایی به معرفی جشنواره رویش بپردازیم و قرار همکاری بگذاریم. استفاده از فضای مجازی برای معرفی، یکی دیگر از راهکارهایی بود که در دستور کارمان قرار گرفت.
در انتهای این گزارش عنوان شد که انتخاب آثار و داوری بخش بینالملل برعهده کامیل کوچ، مدیر جشنواره فیلم بوسفور ترکیه، سیدمحمد حسینی و بهنام بهادری بودند.
نهمین جشنواره فیلم کوتاه دینی رویش در سه بخش ملی، جوانههای رویش و خارج از مسابقه از 5 ـ 8 اسفندماه در پردیس سینمایی آزادی تهران برگزار میشود.