به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا)، یکصدمین جلسه شورای تخصصی تحول و ارتقای علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی روز گذشته به ریاست دکتر غلامعلی حداد عادل برگزار شد.
دکتر حداد عادل در ابتدای این جلسه با اشاره به اینکه این یکصدمین جلسه شورای تحول است و ما آن را برای تحقق اهداف شورا به فال نیک میگیریم؛ به تجربه دانشگاه الزهرا(س) بهمناسبت پنجاهمین سالگرد تأسیس این دانشگاه پرداخت و گفت: شورای تحول و ارتقا علوم انسانی آمادگی دارد تا سرفصلهای مربوط به رشته مدیریت خانواده را خارج از نوبت به بحث و بررسی بگذارد.
وی افزود: تجربه موفق دانشگاه الزهرا(س) در تأسیس دانشگاههای مختص به بانوان باید تکرار شود. اهتمام به نقش مادر و مدیریت خانواده باید در تربیت دانشجویان دختر بیشتر مدنظر قرار گیرد.
دکتر حداد عادل گفت: اداره و مدیریت خانواده بهعنوان اصلیترین نهاد شکلدهنده جامعه، باید بهصورت علمی آموزش داده شود و این آموزش قطعاً به استحکام نهاد خانواده منجر خواهد شد.
پس از سخنان دکتر حداد عادل، دکتر سیدحمید طالبزاده گفت: با حکم وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نماینده شورای تحول و ارتقای علوم انسانی در شورای عالی برنامهریزی آموزشی این وزارتخانه عضویت پیدا کرد.
در ادامه جلسه موضوع بررسی سرفصلهای رشته زبان و ادبیات انگلیسی در مقطع دکترا در دستور کار اعضا قرار گرفت و گزارش تهیه شده پیرامون این موضوع ارائه شد.
در این گزارش با اشاره رویکرد جدید به زبان و ادبیات انگلیسی و توجه به ابعاد مغفول این حوزه در مواردی مانند ادبیات ضد استعماری، بررسی مکاتب نو پدید در ادبیات انگلیسی و ... سرفصلهایی مانند ادبیات رنگین پوستان و مهاجران ایالات متحده آمریکا و رویکرد انتقادی به انسانگرایی لیبرال نیز مورد اشاره قرار گرفت.
در بخش دیگری از سرفصلهای رشته زبان و ادبیات انگلیسی در مقطع دکترا مقابله با موج اسلامهراسی در غرب، انتقادات مطرح شده در قالب ادبیات نسبت به جنگافروزیهای آمریکا و متحدانش در سالهای اخیر نیز از اهداف دیگر این رشته برشمرده شده است.
در ادامه گزارش کارگروه «زبان و ادبیات انگلیسی» سرفصل گفتوگوی انتقادی در مورد رسانهها نیز مورد اشاره قرار گرفت.
بعد از ارائه این گزارش دکتر حداد عادل گفت: اقتضائات رشتههای مختلف علوم انسانی باعث میشود تا اسلامیسازی و بومیسازی در هر کدام از رشتهها معانی متفاوت داشته باشند.
سپس اعضا به بیان نظرات خود پرداختند، که مهمترین آنها به شرح ذیل است:
توجه بیشتر به سرفصلهای مربوط به نقد استعمار، تفاوت شرقشناسی مشهور در غرب با نگاه رایج در سایر کشورها، آموزش نحوه انعکاس آثار دانشمندان مسلمان در ادبیات انگلیسی، استفاده از مبحث الفاظ در اصول فقه شیعه در مباحث زبانشناسی، تبیین دقیقتر از هدف تأسیس این رشته، تفکیک بین نقد ادبی و نقد فرهنگی، بررسی اضافه شدن سرفصلهایی مانند ادبیات مسلمان و اسلام در ادبیات انگلیسی و بازنمایی شکلگیری فرهنگ و تمدن مدرن غرب در تحولات زبان و ادبیات انگلیسی از مهمترین این موارد بود.
پس از ارائه نظرات اعضا، دکتر محمدرضا مرندی، نماینده کارگروه زبان و ادبیات انگلیسی به برخی از مسائل مطرح شده پاسخ داد. وی گفت: نقد شیفتگی رایج در کشورمان نسبت به مظاهر مادی تمدن غرب یکی از اهداف تأسیس این رشته است.
دکتر محمدرضا مرندی افزود: حوزه رسانه و نقد هنری از حوزههایی است که فارغالتحصیلان این رشته میتوانند در آن به ایفای نقش بپردازند.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ادامه داد: زبان انگلیسی در جهان امروز از نظر افرادی که به آن تکلم میکنند، گستردهترین زبان دنیا است و به همین دلیل این رشته باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد.
در پایان جلسه با توجه به نظرات ارائه شده توسط اعضا، مقرر شد تا برنامههای مزبور مورد اصلاح و بازنگری واقع شده و در ابتدای جلسه آینده ارائه شود.