به گزارش کانون خبرنگاران نبأ وابسته به خبرگزاری ایکنا، آیتالله سیداحمد علمالهدی، هفتم اسفندماه در جلسه تفسیر قرآن کریم با محوریت تفسیر سوره نصر، گفت: کلمه «نَصْرُ» در آیه اول سوره «إِذَا جَاء نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ» به معنای یاری رساندن است، خداوند در این آیه میفرماید هر کجا یاری رساندم، سرانجامش موفقیت است.
وی با بیان اینکه برخی در برابر این کلمه تنها به کمک خداوند امیدوار هستند، اظهار کرد: اینکه تمام انتظار را از خداوند داشته باشیم اشتباه است؛ وقتی ما در برابر جریان باطل قرار میگیریم به این معناست که خداوند میخواهد جریان الهی بر جریان شیطانی مسلط شود در غیر این صورت خداوند میتوانست با یک امداد غیبی کار خود را پیش ببرد.
امام جمعه مشهد مقدس با اشاره به اینکه مشیت خداوند در این است که عدهای به خاطر خدا با دشمنان مقابله و ایثار کنند تا جریان خدا بر جریان شیطان پیروز شود، ادامه داد: نباید اینگونه باشد که ما منکر و معصیتی ببینیم و بگوئیم خدایا امام زمان(عج) را برسان؛ اگر خداوند میخواست این کار را بکند، خیلی زودتر این کار را انجام میداد اما نقش ما در این بین چیست؟
وی افزود: مشکلی داریم که خیلی از دوستان به ما مراجعه میکنند که بیحجابی و فساد زیاد شده، ما چقدر برای اصلاح آن تلاش کردیم؟ پاس دادن موضوع به دیگران درست نیست، اگر از معصیت و نافرمانی پروردگار ناراحت هستید، خودتان حرکتی کنید نه اینکه به نهاد و مسئولی این موضوع را پاس دهیم.
عضو خبرگان رهبری با بیان اینکه دومین دلیل استفاده از نصر در این آیه، امداد خداوند به پیامبر(ص) در جنگ بدر است، یادآور شد: گاهی شرایط به نحوی است که تحت هیچ شرایطی نمیتوان کاری کرد اما به یک باره خداوند کمک میکند و تمام شرایط کنار رفته و مشکل حل میشود.
وی به نصر خداوند در قبال انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: یکی از متفکران برجسته اندیشه سیاسی انگلیس تحلیلی بر انقلاب اسلامی ما کرده بود، گفت اگر بین وزیر خارجه آمریکا، وَنس و مشاور امنیتی کارتر، برجینسکی اختلاف نمیافتاد، انقلاب اسلامی نمیتوانست به پیروزی برسد، برجینسکی از دوستان شاه بود و معتقد بود باید شاه بماند و وَنس معتقد بود باید شاه برود. خداوند آن دو دل را چنان به هم پیچاند که آنان نتوانستند در برابر انقلاب اسلامی ایران حتی تصمیم بگیرند، موضوعی که مهم است این است که آمریکا در برابر انقلاب اسلامی ایران توان تصمیمگیری را از دست داد.
آیتالله علمالهدی به تفسیر کلمه «والفتح» پرداخت و اظهار کرد: متأسفانه در برخی ترجمههای قرآن، فتح به معنای پیروزی ترجمه شده؛ در حالی که فتح به معنای پیروزی نیست، ظفر به معنای پیروزی است، فتح به معنای برطرف کردن اشکالهاست، بهترین ترجمهای که در زبان فارسی برای فتح وجود دارد، گشایش است.
امام جمعه مشهد مقدس با اشاره به اینکه مسئله پیروزی و تسلط بر کفار در این آیه صادق نیست، ادامه داد: پیغمبر(ص) بر دشمنانش مسلط نشد بلکه پیامبر(ص) بر آنان گشایش بود، این گشایش برای پیغمبر(ص) در انسانسازی بود، پیغمبر(ص) توان از بین بردن قوم جاهل را داشت اما ایشان برای آدمکشی نیامده، پیغمبر(ص) مبعوث شد تا از این انسانها بنده خدا بسازد.
وی به رابطه علت و معلولی نصر و فتح اشاره کرد و گفت: هر کجا نصر خداوند آمد به دنبالش فتح خداوند نیز میآید، سؤالی مطرح میشود که آیا خداوند به امام حسین(ع) و حضرت فاطمه(س) نیز کمک کرد یا نه؟ فلاسفه میگویند «تخلف معلول از علت امکانپذیر نیست» پس اگر فتح معلول و نصرالله علت باشد، پس هر کجا علت آمد معلول نیز باید باشد.
عضو خبرگان رهبری با اشاره به اینکه تمام امتیاز شهدای کربلا در این بود که در جو علیه امام حسین(ع)، جوزده نشدند، بیان کرد: اگر بگوئیم خداوند کمک نکرده، همه فعالیتهای امام حسین(ع) و حضرت فاطمه(س) را زیر سؤال بردهایم.
وی به بیان فتوحات حضرت زهرا(س) و امام حسین(ع) اشاره و بیان کرد: هم برای حضرت زهرا(س) و هم برای سیدالشهدا(ع) گشایش شد همانطور که میبینیم آن روز 30 نفر میگفتند «اشهد ان علی ولی الله» اما امروز 300 میلیون انسان میگویند «اشهد ان علی ولی الله»، در کربلا نیز فتح وجود داشت، امروز ببینید چه اتفاقی در دنیا افتاده و چه قیامهایی با الگوگیری از قیام عاشورا شکل گرفته است.
امام جمعه مشهد مقدس با انتقاد شدید از چاپ گفتوگویی در یکی از روزنامهها که امام حسین ع) را «اسوهای رنگباخته» خوانده بود، گفت: گاهی چیزهایی در این مملکت به وجود میآید که انسان انتظار آن را ندارد؛ در روزنامهای رسمی مصاحبهای کردند که روزنامهنگار آن میپرسد «امروز برخی میپرسند امام حسین(ع) اسوه است، فکر نمیکنم الگو باشد، اگر هم الگو باشد، اسوهای رنگباخته است»، آخر از امام حسین(ع) اسوهتر در تمام رهبران دنیا و ادیان دیگر، الگویی پررنگتر از سیدالشهدا(ع) پیدا میکنید؟
وی یادآور شد: مصیبت این است که نظارت مطبوعات وزارت ارشاد نیز از کنار آن رد شد، شما دولت اسلامی و مسئول نظام هستید، از کنار این موضوع میگذرید که ژست دموکراتیک به خود بگیرید که ما توهین به سیدالشهدا(ع) را آزاد میگذاریم؟ مگر توهین به امام حسین(ع) با توهین به پیامبر(ص) متفاوت است؟