از دارو و درمان تا انجام فعالیت‌های قرآنی
کد خبر: 2909740
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۰
اولویت‌های وقف در خراسان جنوبی؛

از دارو و درمان تا انجام فعالیت‌های قرآنی

گروه اجتماعی: حوزه دارو، درمان و بهداشت، ازدواج و جهیزیه برای نوعروسان، بحث‌های علمی دانش‌آموزان و نخبگان، گسترش فعالیت‌های قرآنی از اولویت‌های وقف در خراسان جنوبی است که لازم است واقفان به هنگام وقف به این امور توجه ویژه داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان جنوبی، از جالب‌ترین تعالیم اجتماعی اسلام که بر اساس تعاون و حس نوع‌دوستی بنا نهاده شده، مسأله وقف و صدقات جاریه است. هدف اصلی از وقف، تأمین و تثبیت محل سکونت و منبع ارتزاق و تأمین قسمتی از نیازمندی‌های عمومی و گسترش فرهنگ و تشویق به احداث بناهای علمی، بهداشتی و مذهبی است.

اسلام با این کار یک برنامه عالی انسانی را بنیانگذاری کرد که در اثر آن عواطف بشر دوستی زنده شد، اسلام با این ابتکار تا آن‌جا در روح و اخلاق مردم اثر گذاشت که از مال خود چشم می‌پوشند و با وقف کردن قسمتی از اموال خویش به نفع کسانی که باید حمایت شوند وسیله آسایش آنان را فراهم می‌کنند و نیازمندی‌های نسل‌های آینده را نیز از طریق وقف تأمین می‌کنند.

فقه اسلام در چهارده قرن قبل برای وقف اهمیت خاصی قائل شده و یک بخش مهم و تقریباً مفصل از کتب فقه و حدیث و قوانین اسلامی ویژه احکام و مقررات وقف و صدقات جاریه و کارهایی است که برای عموم مردم مفید است.

اسلام با طرح مسأله وقف و تشویق به صدقات جاریه از یک طرف اختیارات و نظرات مالک را نسبت به ملک خود (حتی سالها پس از مرگش) محترم و نافذ شمرده و از طرفی قدم اساسی را در راه گسترش علم و دانش وپرورش دانشمندان برداشته و بنای عمران و آبادی شهرها وروستاها و رفاه عموم را حتی در بیابان‌ها و جاهای دور از آبادی پایه‌ریزی نموده است.

در کنار اهمیت وقف در توسعه جامعه، نیت واقف هم بسیار مهم است

در کنار اهمیت وقف و موقوفات در توسعه جامعه، نیت واقف هم بسیار مهم است، به‌گونه‌ای که با نیت واقف برای موارد مورد نیاز جامعه می‌توان بخشی از مشکلات و نیازهای مردم را برطرف کرد.

حوزه دارو، درمان و بهداشت، ازدواج و جهیزیه برای نوعروسان، بحث‌های علمی دانش‌آموزان و نخبگان، گسترش فعالیت‌های قرآنی از اولویت‌های وقف در خراسان جنوبی است که لازم است واقفان به هنگام وقف به این امور توجه ویژه داشته باشند.

حجت‌الاسلام محمدطاهر گرایلی، مدیرکل اوقاف خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا گفت: دهه فاطمیه بهترین زمان برای وقف کردن است؛ زیرا این بانوی بزرگوار در طول عمر کوتاه ولی پربرکت خود دست از وقف و بخشندگی نسبت به مردم برنداشتند و به حدی بخشنده بودند که در دعاهای خود ابتدا برای دیگران طلب اجابت داشتند و پس‌ازآن به خانواده خود می‌پرداختند.

وی با بیان این‌که ما مسلمانان باید فرهنگ وقف و کمک به دیگران را از حضرت زهرا(س) و خانواده آسمانی ایشان یاد بگیریم، اظهار کرد: وقف صدقه جاریه است و تا زمانی که زمینی وجود داشته باشد و تا ابد ثواب آن به روح ما و وابستگان به ما می‌رسد.

مدیرکل اوقاف خراسان جنوبی با تشویق مردم به وقف متناسب با نیازهای روز استان، بیان کرد: آگاهی مردم از مسائل و مشکلات روز خراسان جنوبی می‌تواند زمینه‌ای برای رفع مشکلات این استان فراهم کند.

مشاوره وقف در خراسان جنوبی از سال 92 کلید خورد

گرایلی اولویت‌ها و نیازهای مهم خراسان جنوبی برای وقف را دارو، درمان، جهیزیه، توسعه علم و دانش عنوان کرد و گفت: واقفان می‌توانند اولیت نیت خود ررا در این مسائل  قرار دهند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه مشاوره وقف برای کمک به واقفان در جهت انجام وقف از سال 92 کلید خورد و در سال 93 پر رنگ‌تر است، افزود: در این مشاوره‌ها ابتدا به واقف نیازهای روز استان بیان و سپس از وی خواسته می‌‌شود در صورت امکان مطابق با نیازها وقف کند.

مدیرکل اوقاف خراسان جنوبی از ثبت 160 وقف از ابتدای امسال در خراسان جنوبی خبر داد و بیان کرد: بیشتر این وقف‌ها درباره اهل بیت است و تنها چهار مورد از آن‌ها با نیت دارو و درمان بوده است.

گزارش از آسیه خزیمه نژاد، خبرنگار ایکنای خراسان جنوبی

captcha