حجتالاسلام والمسلمین سیدحامد حسینی، در گفتوگو با کانون خبرنگاران نبأ وابسته به خبرگزاری ایکنا، در تشریح اثر امر بهمعروف و نهی از منکر در حادثه فاطمیه(س) گفت: یکی از بزرگترین آفاتی که میتواند جامعهاسلامی را آبستن حوادثی نظیر آنچه برای حضرت فاطمه(س) روی داد، کند، مسئله بیتفاوتی است.
خیزش جمعی در امر به معروف؛ امتیاز امت اسلامی
وی افزود: قرآن از مسئله امر به معروف و نهی از منکر به عنوان امتیازی یاد میکند که فقط به امت پیامبر(ص) داده شده و از این جهت امت پیغمبر(ص) را بهترین امت از اول تاریخ تا کنون میداند؛ لذا در آیه 110 سوره آل عمران میفرماید: «کُنْتُمْ خَیرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ». در این آیه شریفه 3 دلیل به عنوان امتیاز امتهای اسلامی نسبت به دو امت دیگر یاد شده است که علت سوم نتیجه و دستمایه وجود دو علت دیگر است. به این معنا که ایمان به خدا نتیجه خیزش جمعی جامعه در امر به معروف و نهی از منکر است.
نویسنده و پژوهشگر حوزه ادیان و فرق در همین زمینه اظهار کرد: پیامبر خدا(ص) فرمود: «کُلُّکُم راعٍ وَ کُلُّکُم مسؤول عَنْ رَعیتِه»؛ تمام افراد شما مسلمانان به منزله حافظ و نگهبان یکدیگر هستید و این مسئله به عنوان مسئولیت بر دوش شما سنگینی میکند. مسئولیت ایجاد نوعی تعهد و مسئولیت مشترک میان افراد مسلمان برای حفظ و نگهداری جامعه اسلامی است. مسئولیت یعنی آنچه که اگرانجام ندهید روز قیامت از شما بازخواست میشود و از شما درباره آن پرسش میشود.
نالههای افشاگرانه و شکایتهای روشنگرانه
وی ادامه داد: حالا شاید این سؤال مطرح شود که نسبت و ارتباط موضوع بیتفاوتی با فاطمیه چیست؟ همینقدرعرض کنم که حضرت زهرا(س) وقتی زمینههای اولیه انحراف در دین پیامبر خدا(ص) را مشاهده کردند به شیوههای مختلف به امر به معروف و نهی از منکر و آگاهسازی جامعه پرداختند. نالههای افشاگرانه و شکایتهای روشنگرانه حضرت زهرا(س) همه برای این بود که جامعه اسلامی از زاویههای اولیه انحراف در امت اسلامی آگاه شوند و واکنش نشان دهند.
حجتالاسلام حسینی با اشاره به فرمایش حضرت زهرا(س) در خطبه فدکیه گفت: ایشان در مدینه فریاد برآورد: «یا معشر النقیبة و اعضاد الملة و حضنة الاسلام، ما هذه الغمیزة فی حقی و السنة عن ظلامتی اما کان رسول الله صلى الله علیه و آله ابی یقول: «المرء یحفظ فی ولده» سرعان ما احدثتم و عجلان ذا اهالة و لکم طاقة بما احاول و قوة على ما اطلب و ازاول؛ اى بزرگ مردان! و اى بازوان ملت و نگهبانان اسلام، این کوتاهبینى و سستنگرى در حق من چرا؛ و این خوابآلودگى در برابر ستمى که به من مىرود چرا؛ آیا رسول خدا(ص) پدرم نمىگفت: «احترام مرد را در فرزندانش نگهدارید»؛ چه زود حادثه بار آوردید و چه با شتاب بیراهه رفتید. با اینکه شما توانایى انجام مقصد مرا دارید و نیروى کافى در جهت دستیابى به هدف مرا دارید».
توسعه جریان بیتفاوتی در نهضت امام حسین(ع)
وی در ادامه بیان کرد: در تاریخ داریم که حضرت زهرا(س) گاهی دست فرزندان خود را میگرفت و به خانه برخی از انصار و مهاجرین مراجعه میکرد. برخی از آنها حتی درب خانه را بر روی فاطمه(س) باز نمیکردند و عدهای دیگر هم عذر و بهانه میآوردند. اما رگههای جریان بیتفاوتی آنقدر توسعه یافت که عدهای از اصحاب پیامبر(ص) و مسلمانان با آگاهی به نهضت امام حسین(ع) و فساد خاندان بنیامیه حاضر به همراهی با جریان عاشورا نشدند و چه بسا عدهای از اصحاب رسول خدا(ص) با بیتفاوتی کامل در مسجد پیامبر(ص) در حال عبادت بودند که ولی خدا یکه و تنها با لب تشنه شربت شهادت نوشید.
مسئولیت مسلمان در قبال جامعه اسلامی
این پژوهشگر ادیان و فرق در مورد امر به معروف و نهی از منکر در جامعه کنونی و حال حاضر گفت: دامنه این مسئله در زندگی روزمره ما هم نمود دارد. بیتفاوتی نسبت به فقرا و نیازمندان، بیتفاوتی نسبت به ارزشهای انسانی و دینی، و خیلی چیزهای دیگر....اولین عاملی که باعث میشود تا فرد در جامعه امر به خوبیها(به عنوان معروف)، و نهی از بدیها و دشواریها (به معنای منکر) کند، این است که این فرد نسبت به جامعه اطرافش بیتفاوت نباشد.
حجتالاسلام حسینی در پایان با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر ریشه در مسئولبودن انسان مسلمان در قبال جامعه و افراد جامعه اسلامی دارد، تصریح کرد: یعنی مسلمان بی تفاوت نیست. خیر افراد جامعه را میخواهد و برای آنان دلسوزی میکند و نسبت به انحراف و مشکلاتی که ممکن است برای مردم اتفاق بیفتد حساس است.