میثم حسنخانی، هنرمند نگارگر و تذهیبکار، در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) گفت: هنر تذهیب و خوشنویسی بستر مناسبی برای هنرنمایی قرآنی و ایجاد جلوههای بصری چشمنواز در جذب هر چه بیشتر مخاطب به قرآن را فراهم آورده است و باید گفت این هنرها به عنوان مبانی دیدارشناسی، اساساً برگرفته از مفاهیم همین آیات و روایات هستند.
وی گفت: تذهیب قرآنی از نقطه نظر رنگ و نقوش به کار رفته در آن میتواند جذابیت مضاعفی به سطور قرآن بیفزاید که حتی این جذابیت برای مخاطب غیرایرانی که با هنر تذهیب به قدر مخاطب ایرانی آشنا نیست و همچنین مخاطب غیرمسلمان که اساساً با قرآن غریبه است نیز به وجود آید.
حسنخانی تصریح کرد: زیباییشناسی موجود در تذهیب با استفاده از رنگ که تمرکز آن بر طلا و لاجورد است و همچنین نقوشی منحصر به فرد که در آن اجرا میشود که اگر این نقوش برگرفته از طبیعت و جانوران باشد، اصطلاحاً به آن تشعیر میگویند، تجسم واقعی و هنری قرآن کریم و مفاهیم عالی آن است که ناخودآگاه از نظر عناصر بصری و زیباییشناسی هنر اسلامی، اثری عمیق بر مخاطب گذاشته و او را تهییج و ترغیب به تأمل در آن میکند.
این هنرمند تذهیبکار ادامه داد: بروز چنین مظاهر هنری بر لطافت و تأثیر بیشتر آیات و روایات قرآنی که هنرمند تجسمیکار وقت خود را صرف تزئین آن کرده است میافزاید و از آنجا که برای مواجهه مستقیم و مؤثر با آموزههای اسلامی منبعث از قرآن باید از صورت به معنا غور کرد لذا چنین زیبایی و جمال ظاهری ، دل هر علاقهمندی را برای پیشرفت و دست یافتن به دانستههای بیشتری از پیام وحی مشتاق میکند.
وی گفت: بروز ناهنجاریهایی که اکنون در عرصههای مختلف سیاسی و اجتماعی شاهد آن هستیم و به نوعی تداعیکننده چهره جعلی و خشن از دین سراسر رأفت اسلامی است به دلیل جدا افتادن بشر عصر حاضر از آموزههای رحمانی وحی است، آموزههایی که تجلی آنها را در قرآن و عبارات آن به وفور میتوان دریافت کرد اما معمولاً این مصحف الهی در شرایط کنونی مهجور مانده و رجوعی به آن برای دریافت پیامهای اخلاقی و انسانیش نمیشود.
حسنخانی در پایان گفت: با توصیف اجمالی که در مورد هنرهای قرآنی شد و به طور مثال به تذهیب و خوشنویسی اشاره شد که بر زیبایی هر چه بیشتر ظاهر عبارات قرآنی میافزاید میتوان به این نتیجه رسید که قرآن و روایات مکتوب دینی و اسلامی بیش از هر زمان دیگر نیازمند آراستگی به هنرهایی از این دست و با ماهیت هنرهای تجسمی هستند تا مخاطب را ترغیب بیشتری به تعمق در آنها کنند.