از برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن تا ابهام در مکان برپایی نمایشگاه بیست‌ودوم
کد خبر: 2946936
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۲
نگاهی به مهم‌ترین رویدادهای قرآنی فصل بهار ۹۳؛

از برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن تا ابهام در مکان برپایی نمایشگاه بیست‌ودوم

گروه فعالیت‌های قرآنی: فصل بهار در سال ۱۳۹۳ دربرگیرنده مهم‌ترین رویداد بین‌المللی قرآن در کشورمان بود تا در خردادماه سی‌و‌یکمین مسابقات سراسری قرآن برگزار شود، همچنین در این فصل و تا آخرین لحظات مانده به برپایی نمایشگاه قرآن سرنوشت مکان برپایی آن نامعلوم بود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، مهم‌ترین رویدادهای که در بهار سال 1393 رخ داد تنها و تنها سی و یکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران بود که در خرداد ماه برگزار شد و بخش زیادی از خبرهای این ماه را به خود اختصاص داد.
همچنین در روزهای پایانی این فصل که به برپایی نمایشگاه بیست و دوم قرآن کریم نزدیک می‌شدیم گمانه‌زنی‌ها در مورد مکان برپایی این نمایشگاه ادامه داشت به گونه‌ای که تا چند روز مانده به برپایی این نمایشگاه مکان دقیق برپایی آن مشخص نشده بود.
علاوه بر این دو رویداد مهم که البته برپایی نمایشگاه به فصل تابستان کشیده شد، رویدادهای قرآنی دیگری نیز در سراسر کشور در جریان بود که در ادامه اشاره‌ کوتاهی به آنها خواهد شد.

طرح تربیت حافظان قرآن اوقاف
در روزهای آغازین سال 1393 بود که معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه خبری در مورد طرح تربیت حافظان قرآن کریم را اعلام کرد. وی با بیان اینکه ثبت نام مرحله سوم طرح ملی تربیت حافظان قرآن سازمان اوقاف از روز اول فروردین آغاز شده است، از برنامه‌ریزی برای جذب ۳۱۷ هزار نفر در این مرحله از طرح خبر داد.

دید و بازدید قرآنیان در ایکنا
در نیمه‌های این ماه، پیشکسوتان قرآنی کشورمان و فعالان این عرصه به دید و بازدید عیدانه در خبرگزاری ایکنا پرداختند. برنامه بازدید عیدانه جامعه قرآنی 17 فروردین‌ماه با حضور جمعی از پیشکسوتان، اساتید، مسئولان و مدیران قرآنی کشور برگزار شد تا به این وسیله دیداری تازه کنند. این برنامه با تلاوت آیاتی از کلام‌الله وحی توسط جعفر فردی، نفر اول سی و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم آغاز شد؛ همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا حشمتی، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، احمد مسجدجامعی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران و عباس سلیمی، پیشکسوت قرآنی کشور در این مراسم سخنرانی کردند و در ادامه رحیم خاکی، قاری بین‌المللی کشور آیاتی از قرآن کریم را تلاوت کرد.

 

هفتمین اردوی آمادگی قاریان و حافظان برگزیده مسابقات سراسری قرآن
هفتمین اردوی آمادگی قاریان و حافظان برگزیده مسابقات سراسری قرآن کریم از ۲۰ تا ۲۲ فروردین‌ماه ۹۳ برگزار شد. این دوره به منظور ارزیابی دقیق‌تر، ارائه آموزش تخصصی و آماده‌سازی قاریان و حافظان شرکت‌کننده و در نهایت انتخاب شایسته نمایندگان جمهوری اسلامی ایران جهت اعزام به مسابقات بین‌المللی برگزار شد. در این دوره 26 نفر از برگزیدگان رشته‌های قرائت تحقیق، حفظ کل و حفظ 20 جزء قرآن کریم در دو مقطع بزرگسالان و شکوفه‌ها حضور داشتند.

احیای دارالقرآن‌های آموزش و پرورش
در دهه سوم فروردین ماه نیز مدیرکل قرآن، نماز و عترت وزارت آموزش و پرورش از توسعه و احیای دارالقرآن‌های این وزارت خانه خبر داد و اظهار کرد: در سال جدید توسعه و احیای دارالقرآن‌های آموزش و پرورش را در دستور کار داریم تا بتوانیم این مراکز را همچون گذشته اداره کرده و تقویت کنیم.

نمایشگاه بین‌المللی قرآن
در اواخر فروردین ماه سال 1393 و برای اولین بار صحبت از کوتاه شدن ایام برپایی نمایشگاه قرآن به میان آمد. معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در روز 24 فرودین ماه ضمن تأکید بر کیفی‌کردن برنامه‌ها و کم‌کردن زمان برگزاری نمایشگاه قرآن گفت: پنج روز نخست نمایشگاه برای تسهیل بازدیدکنندگان شهرستانی مقرر شده است.

چاپ 500 هزار جلد قرآن کریم
روز 27 فروردین ماه و در خبری که از سوی مسئولان سازمان دارالقرآن‌الکریم منتشر شد، از چاپ 500 هزار قرآن خبر داده شد. رئیس سازمان دارالقرآن در این روز با اشاره به کمبود قرآن در برخی جلسات قرآن در کشور گفت: در سال جاری می‌خواهیم ۵۰۰ هزار جلد قرآن را با کمک‌های مردمی چاپ و به صورت رایگان توزیع کنیم که در این راستا نیازمندیم کمک خیرین قرآنی هستیم. البته در این سال 100 هزار نسخه قرآن چاپ و توزیع شد.

درگذشت سیدمحمد موسوی‌بلده
اردیبهشت ماه سال 1393 اما با درگذشت یکی از فعالان قرآنی کشورمان که فرزندان قرآنی برومندی را به انقلاب هدیه کرده بود، آغاز شد. روز اول اردیبهشت‌ماه «سیدمحمد موسوی بلده»، پدر سیدمحسن و سیدحسین موسوی‌بلده از فعالان قرآنی برجسته کشورمان دار فانی را وداع گفت،‌ مراسم تشییع پیکر آن مرحوم نیز یک روز بعد و در روز دوم اردیبهشت ماه از درب مسجد آیت‌الله کاشانی برگزار شد، در حاشیه این مراسم رئیس جمعیت قرآنی استان تهران مرحوم «موسوی‌بلده» را به عنوان یک عاشق قرآن عنوان کرد که بیت و فرزندان خود را وقف قرآن کرد.

 

نهمین دوره طرح ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن
روز دوم این ماه نیز در خبر دیگری از سازمان دارالقرآن که از سوی معاون امور ارتباطات و فناوری اطلاعات سازمان دارالقرآن‌الکریم اعلام شد از ثبت نام هفت هزار و ۳۶۶ حافظ پنج جزء تا حافظ کل قرآن در نهمین دوره طرح ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن خبر داده شد. ثبت نام در نهمین دوره این طرح از اسفندماه سال گذشته آغاز و تا 25 فروردین‌ماه ادامه داشت که این فرصت تا پایان فروردین‌ماه تمدید شد و در نهایت 7366 نفر در آن ثبت نام کردند که بر اساس آن در رشته حفظ کل، دو هزار و 649 نفر؛ در رشته حفظ 20 جزء، هزار و دو نفر؛ در رشته حفظ 10 جزء، دو هزار و 370 نفر و در رشته حفظ پنج جزء هزار و 345 نفر ثبت نام کردند.  مرحله اول این طرح ۱۹ اردیبهشت‌ماه در ۳۷ حوزه امتحانی سراسر کشور برگزار شد.

بیمه فعالان قرآنی از صندوق حمایت از هنرمندان خارج شد
روز چهارشنبه سوم این ماه طی اظهارنظری از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیمه فعالان قرآنی از صندوق حمایت از هنرمندان خارج شد. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این روز خواستار خروج بیمه فعالان قرآنی و اعضای کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد از صندق «حمایت از نویسندگان، روزنامه‌نگاران و هنرمندان» و الحاق بیمه آنها به صندوق دیگری شد. وی دلیل این کار را زیاد شدن اعضای این صندوق عنوان کرد و گفت: این افزایش اعضا به صندوق «حمایت از نویسندگان، روزنامه‌نگاران و هنرمندان»، سبب متورم شدن صندوق شد و باعث شد در حال حاضر 60 هزار نفر عضو داشته باشد؛ البته دولت گذشته تعهداتی داشته است که از محل اعتبارات هدفمندی یارانه‌ها، مبالغی را در اختیار گرفت تا بتواند این افراد را تحت پوشش بیمه قرار دهند.

 

افتتاح نشست دوسالانه سازمان دارالقرآن‌الکریم

آیین افتتاح نشست دوسالانه سازمان دارالقرآن‌الکریم روز جمعه، پنجم اردیبهشت‌ماه با حضور کارشناسان قرآنی و مدیران دارالقرآن‌های استان‌ها در سالن وصال مجتمع فرهنگی یاوران مهدی(عج) مسجد جمکران برگزار شد. در مراسم افتتاحیه این همایش دو روزه علاوه بر سخنرانی مسئولان حاضر، مجموعه سه جلدی مدیریت در مؤسسات قرآنی ـ مردمی که توسط گروهی از مؤلفان و به سفارش سازمان دارالقرآن الکریم تألیف شده بود توسط نایب رئیس مجلس شورای اسلامی رونمایی شد؛ تجلیل از 10 نفر از کارشناسان قرآنی دارالقرآن‌ها از دیگر برنامه‌های مراسم افتتاحیه این همایش بود.

مسابقات کشوری «همخوانی، مدیحه‌سرایی، اذان و ابتهال»
روز نهم اردیبهشت ماه نیز هجدهمین دوره مسابقات کشوری «همخوانی، مدیحه‌سرایی، اذان و ابتهال» از روز نهم اردیبهشت ماه با رقابت بیش از ۵۰۰ نفر و به میزبانی آبادان برگزار شد. در بخش آقایان 40 گروه منتخب از 31 استان، 35 نفر از مبتهلان و 32 نفر موذن حضور داشتند. در بخش بانوان 29 گروه تواشیح و 27 نفر مبتهل حضور داشتند.

مسابقات دوجانبه قرآن کریم ایران و عمان
روز سیزدهم اردیبهشت ماه نیز ششمین دوره مسابقات دوجانبه قرآن کریم ایران و عمان با درخشش قاریان ممتاز نیروهای مسلح کشور در مسقط به کار خود پایان داد. در این دوره از مسابقات 24 شرکت‌کننده از دو کشور در رشته‌های حفظ کل، حفظ 18 جزء، حفظ 10 جزء و حفظ پنج جزء به رقابت با یکدیگر پرداختند. در پایان این دوره از مسابقات قاریان ممتاز نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به 11 رتبه برتر از 16 رتبه دست یافتند و در مجموع تیم قرآنی ایران به مقام نخست این دوره از مسابقات دست یافت.

مسابقات سراسری قرآن بسیج
بیست و سومین دوره مسابقات سراسری قرآن بسیج از روز 18 اردیبهشت آغاز و روز 20 همین ماه نیز با برگزاری مراسم اختتامیه که با حضور مسئولان استانی و کشوری برگزار شد، پایان یافت. این مسابقات در رشته‌های حفظ، قرائت و مفاهیم قرآن کریم و با حضور 400 شرکت‌کننده به میزبانی سپاه نینوا استان گلستان برگزار شد.

شصت‌ودومین جلسه شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآنی دانشگاه‌ها

این جلسه بعد از ظهر روز چهارشنبه 17 اردیبهشت‌ماه در نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها برگزار شد. اختصاص ۱۰ درصد بودجه فرهنگی دانشگاه‌ها به فعالیت‌های قرآنی و تشکیل شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآنی دانشگاه‌ در استان‌ها از مهم‌ترین مصوبات شصت و دومین نشست هماهنگی فعالیت‌های قرآنی دانشگاه‌ها بود.

مسابقات قرآن و عترت سازمان بهزیستی
مرحله کشوری مسابقات قرآن و عترت سازمان بهزیستی از ۲۲ اردیبهشت در مشهد مقدس آغاز شد، این مسابقات به مدت شش روز با حضور ۵۱۰ شرکت‌کننده برگزار شد. از این تعداد در رشته‌ قرائت تحقیق 108 نفر، رشته ترتیل 151 نفر، اذان 89 نفر، حفظ پنج جزء 72 نفر، حفظ 10 جزء 38 نفر، حفظ 20 جزء 24 نفر و حفظ کل قرآن کریم 28 نفر شرکت کرده‌اند.

میزبانی باغ‌موزه دفاع مقدس
برای اولین بار و به فاصله چند روز مانده به برپایی نمایشگاه بین‌المللی قرآن، قائم مقام این نمایشگاه صحبت از میزبانی باغ موزه دفاع مقدس کرد و گفت: ظرفیت‌های باغ موزه دفاع مقدس برای میزبانی نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم بررسی می‌شود. وی این صحبت‌ها را در جلسه شورای هماهنگی بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم که عصر روز، چهارشنبه، 24 اردیبهشت‌ماه برگزار شد مطرح کرد. سرانجام و در روز سوم خردادماه،‌ وزیر ارشاد در نشست کمیسیون توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی تأکید کرد که نمایشگاه بین‌المللی قرآن به جای مصلی در باغ‌موزه دفاع مقدس برگزار خواهد شد.

مدهامتان
روز یکشنبه چهارم خردادماه دبیر جشنواره‌های ستاد عالی کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد با اعلام اینکه نهمین دوره جشنواره قرآنی «مدهامتان» پس از توقف یک‌ساله برگزار می‌شود، گفت:  مسابقاتی که سال گذشته در چند استان برگزار شد، حکم مسابقات داخلی استان‌ها را دارد. این مسابقات در سال 1392 به دلیل کمبود اعتبارات برگزار نشد.

سی‌ویکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن
سی و یکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران از پنجم خردادماه، مقارن با شب مبعث حضرت رسول اکرم(ص) آغاز و یک هفته ادامه داشت. این رقابت‌ها توسط پنج داور ایرانی و 10 داور خارجی قضاوت ‌شد و سه نفر نیز در هیئت رئیسه داوران حضور داشتند. حضور 98 نفر از قاریان و حافظان در مسابقات این دوره قطعی شد و «جعفر فردی» در رشته قرائت تحقیق و «بهزاد هژبری» در رشته حفظ کل نمایندگان ایران بودند که در نهایت نیز رتبه‌های برتر را از آن خود کردند. در این دوره نیز همچون ادوار گذشته برنامه‌های دیگری، همچون همایش تجلیل از بانوان قرآنی، همایش پژوهش‌های قرآنی، نمایشگاه ارائه محصولات قرآنی، بازدید از باغ‌موزه دفاع مقدس، بازدید از حسینیه جماران، زیارت حرم مطهر امام خمینی(ره)، برگزاری محافل انس با قرآن در تهران و شهرستان‌های اطراف، برگزاری برنامه‌های تواشیح و ... تدارک دیده شده بود.
در مراسم افتتاحیه این مسابقات علاوه بر آیت الله آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه و حجت الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر مقام معظم رهبری، سردار رحیم صفوی، دستیار و مشاور فرمانده کل قوا، سردار سلامی، جانشین فرمانده سپاه، هاشمی، استاندار تهران، حجت‌الاسلام والمسلمین سالک، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس و چند تن از نمایندگان مجلس حضور داشتند همچنین مراسم اختتامیه این مسابقات نیز 12 خردادماه با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد.

همایش بانوان فعال قرآنی
پنجمین همایش بانوان فعال قرآنی پیش از ظهر روز، هفتم خردادماه با تجلیل از ۱۴ بانوی فعال قرآنی در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد. زهره سلطان الکتابی (قم)، فتحیه فتاحی زاده (تهران)، غصون مسلمی (تهران)، عاطفه حیرت (اصفهان)، رقیه مجیدی (کرمان)، معصومه امیراینانلو (تهران)، مریم سعیدی (مرکزی)، سمیه مروتی (تهران)، سیمیندخت بهزادپور (تهران)، نسرین نافذ کلام (تهران)، منیژه زمانی (تهران)، صدیقه ذبیحی (اصفهان)، گل افشان نوروزی (فارس) و سمیه حاج علی (تهران) چهره‌هایی بودند که در این همایش تجلیل شدند.
در نیمه‌های خردادماه نیز علاوه بر رونمایی از پوستر نمایشگاه قرآن شعار این دوره از نمایشگاه نیز مشخص شد. معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد در این روز اظهار کرد: «توسعه فرهنگ قرآنی با عزم ملی و مدیریت جهادی» شعاری است که برای بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن انتخاب شد.

دیدار قرآنیان با رهبر معظم انقلاب
با پایان یافتن رقابت‌های سی و یکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران، شرکت‌کنندگان در این مسابقات که از 71 کشور جهان بودند، صبح روز سه‌شنبه، 13 خردادماه با حضور در حسینیه امام خمینی(ره) با رهبر فرزانه انقلاب دیدار کردند رهبر معظم انقلاب در این دیدار، هدف نهایی از حفظ و تلاوت قرآن را، «فهم و عمل» به آن و «انس با کلام الهی» خواندند و با بیان اینکه «هدایت الهی» و «فهم معیارهای اساسی قرآن در مسائل حساسی نظیر شناخت دشمن» در گروی انس با قرآن کریم است، خاطرنشان کردند: انس با قرآن و تدبر و تعمق در معانی و مفاهیم آن، عزت وعده داده شده از سوی خدای متعال را برای امت اسلامی به ارمغان خواهد آورد.
رهبر معظم انقلاب در دیدار اساتید، قاریان و حافظان برترِ مسابقات بین‌المللی قرآن کریم اظهار کردند: انس با قرآن و تدبر و تعمق در معانی و مفاهیم آن، عزت وعده داده شده از سوی خدای متعال را برای امت اسلامی به ارمغان خواهد آورد.

captcha