نشست «زن، ستم تاریخی، ستم برابری» در دانشگاه زنجان برگزار شد
کد خبر: 2952093
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۶

نشست «زن، ستم تاریخی، ستم برابری» در دانشگاه زنجان برگزار شد

گروه سیاسی: نشست «زن، ستم تاریخی، ستم برابری» با نگاهی به تاریخچه جنبش فمنیسم و افراط این جنبش در دانشکده علوم انسانی دانشگاه زنجان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از زنجان، روز گذشته، 17 اسفند نشست «زن، ستم تاریخی، ستم برابری» در سالن همایش‌های روزبه دانشکده علوم انسانی دانشگاه زنجان با حضور جمعی از دانشجویان این دانشگاه برگزار شد و در آن گروهی از دانشجویان به بررسی دیدگاه‌های اسلامی در مورد حقوق زن پرداختند.
سمیه اجلی، مشاور حوزه خانواده و زنان در این نشست دانشجویی در خصوص حقوق زن، اظهار کرد: فمنیسم یک بازخورد زمانی بود که بنا به شرایط و موقعیت در قرن 19 همزمان با شکل‌گیری جنبش‌های مختلف برای دفاع از حق رأی زنان مطرح شد و در شکل‌گیری آن آلمانی‌ها و انگلیسی‌ها پیشگام بودند.
وی افزود: اگرچه این موج در ابتدا مسیر درستی را طی می‌کرد، اما بعدها ار مسیر خود منحرف شد و عمده اشتباه این دیدگاه و جنبش این بود که نسل زنان، مردان را الگوی خود قرار داده و در جهت رسیدن به آرمان‌های یک مرد حرکت کردند و به مرور این جنبش حالتی افراطی به خود گرفت.

استفاده کالایی از زن، ظلم امروز رسانه‌های غربی است
این مشاوره حوزه خانواده و زنان با اشاره به شکل‌گیری جنبش رادیکالی فمنیسم و ورود افراط به جنبش فمنیسم، ابراز کرد: جریان رادیکالی فمینیست به بیان این موضوع پرداخت که ساختار روحی مرد و زن هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارد و زنان و مردان به واسطه تربیت و شرایط محیطی دچار تفاوت‌هایی می‌شوند اما این دیدگاه به مرور مشکلاتی را برای طرفدارانش پدید آورد، به طوری که در چند سال اخیر آنان جنبش جدیدی با نام «ما را به خانه‌هایمان بر‌گردانید» را آغاز کرده‌اند.
اجلی تصریح کرد: شاید پی‌ریزی جنبش فمنیسم را بتوان با انقلاب صنعتی اروپا هم‌دوره دانست، چراکه زنان در آن دوره کارگران ارزان‌تری برای اداره کارخانه‌ها بودند و مردان برای استفاده از این نیروی کار ارزان، جنبشی در ظاهر به نفع آنها به راه انداختند، حال آن‌که ظلم جدید به میل خود زنان صورت می‌گرفت.
وی با بیان این که فمنیسم به نوع دیگری امروز در غرب در جریان است، خاطرنشان کرد: تبلیغات رسانه‌ای در غرب امروزه از زن استفاده کالایی می‌کند، در حالی که می‌تواند الگوی جدیدی از وی بسازد و زنانی که تحت ظلم در این روند قرار می‌گیرند، خود از ظلمی که به آنان می‌شود، غافل هستند.
این مشاور زنجانی در پایان با تأکید بر این‌که مقتضیات زمان می‌تواند برخی از احکام اسلامی را متناسب با زمان تغییر بدهد، گفت: یکی از این اقتضائات زمانی، قرار دادن دیه کامل برای زنانی است که سرپرست خانوار هستند.

captcha