برنامه تفسیر قرآن با حضور فعالان کانون‌های مساجد لرستان برگزار شد
کد خبر: 2985099
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۷:۵۰
با محوریت سوره نحل؛

برنامه تفسیر قرآن با حضور فعالان کانون‌های مساجد لرستان برگزار شد

گروه فعالیت‌های قرآنی: برنامه تفسیر قرآن‌ کریم با محوریت آیه ۶۴ سوره مبارکه نحل عصر دیروز، ۲۳ اسفند‌ماه با حضور فعالان کانون‌های مساجد لرستان در خرم‌آباد برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد میرعمادی، نماینده ولی‌ فقیه در استان و امام جمعه خرم‌آباد عصر شنبه، 23 اسفند در برنامه تفسیر قرآن در جمع اعضای کانون‌های مساجد استان در تفسیر آیه 64 سوره مبارکه نحل گفت: این آیه هدف از نزول قرآن کریم بیان شده است.خداوند متعال هر پیامبری را که فرستاده کتابی را به‌عنوان قانون و شریعت و دستوراتی که از آن قوم انتظار می‌رفته را به همراه وی فرستاده است.

وی با اشاره به مضمون این آیه که می‌فرماید: «وَمَا أَنزَلْنَا عَلَیْکَ الْکِتَابَ إِلاَّ لِتُبَیِّنَ لَهُمُ الَّذِی اخْتَلَفُواْ فِیهِ وَهُدًى وَرَحْمَةً لِّقَوْمٍ یُؤْمِنُونَ؛ و ما [این] کتاب را بر تو نازل نکردیم مگر براى اینکه آنچه را در آن اختلاف کرده‏اند براى آنان توضیح دهى و [آن] براى مردمى که ایمان می‌‏آورند رهنمود و رحمتى است»، افزود: پیامبران اولوالعزم کتاب آسمانی داشته‌اند که از بین آن‌ها فقط سه کتاب تورات، انجیل و قرآن در دست است و از بین این سه کتاب فقط قرآن است که دچار تحریف نشده است.

این مفسر قرآن‌ کریم با بیان این‌که قرآن هم کتاب میزان و هم معجزه است، اضافه کرد: امتیاز پیامبر اکرم(ص) با سایر پیامبران در این است که قرآن هر سه مورد یعنی معجزه، میزان و کتاب را با هم دارد.

میرعمادی گفت: بنا بر آیه 64 سوره نحل هدف از نزول قرآن داوری به حق در مورد مسائل مورد اختلاف، دعوت مردم به‌سوی هدایت است و قرآن برای انسان‌های مؤمن کتاب رحمت، مهربانی، محبت و تربیت است.

وی ادامه داد: قرآن نازل شده تا وسوسه‌های شیطانی را از انسان دور کند، پرده‌های غفلت و فریبنده نفس را کنار بزند و خرافات و بدعت و هر چیزی که برخلاف صراط مستقیم است را از میان بردارد.

نماینده ولی‌ فقیه در لرستان با بیان این‌که متأسفانه جوامع دچار خرافات هستند و خرافات ‌بین مردم زیاد است، اظهار کرد: علت این‌که کتاب‌های تورات و انجیل تحریف شدند به‌خاطر خرافات بود مردم گرفتار خرافات شدند در نتیجه کتاب‌های آسمانی دچار تحریف شد.

میرعمادی ادامه داد: قرآن آمده است تا اختلافاتی که در سایه هوا و هوس پیدا می‌شود را برطرف کند چراکه بیشتر اختلافات ناشی از هوای نفسانی و مسائل مادی است.

وی افزود: قرآن نازل شده تا قساوت قلبی که در سایه گناه به‌وجود می‌آید را از بین ببرد و قلب قسی را به قلب سلیم مبدل سازد.

این مفسر قرآن‌ کریم با یادآوری این‌که قرآن هم کتاب قضاوت است هم کتاب تبلیغ و ارشاد و هم کتاب تربیت بیان کرد: باید در تربیت جامعه، دانش‌آموزان و فرزندان از قرآن و حدیث مدد گرفت و این درحالی است که متأسفانه علوم تربیتی که باید برپایه قرآن و عترت باشد از این دو منبع عظیم آن‌چنان که شایسته است استفاده نمی‌کند.

‌‌وی شرط دریافت رحمت و الطاف الهی را ایمان دانست و گفت: هدف از نزول قرآن را می‌توان در 15 چیز شامل غفلت‌زدایی و بیداری، یادآوری فراموش شده‌ها، تفکر و خردورزی، پند دادن و موعظه کردن، انزار و تبشیر، درمان بیماری‌های روحی، ایجاد انگیزه شکرگزاری خلاصه کرد.

وی اظهار کرد: داوری به حق، برپایی عدالت، خارج کردن مردم از ظلمات به‌سوی نور، تربیت، تعلیم، تزکیه، بیان حقایق هستی، دعوت به عبادت و یکتاپرستی از دیگر اهداف نازل شدن قرآن است.

captcha