شایسته‌سالاری در عرصه بازیگری وجود ندارد
کد خبر: 2993820
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۳
انوش معظمی:

شایسته‌سالاری در عرصه بازیگری وجود ندارد

گروه هنر: یک بازیگر سینما و تلویزیون گفت: فضای حاکم بر بازیگری به هیچ وجه متکی بر شایسته‌سالاری نیست.

انوش معظمی، بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) درباره وضعیت بازیگری در سینما و تلویزیون اظهار کرد: متاسفانه در عرصه بازیگری ما به هیچ وجه شایسته‌سالاری را نمی‌بینیم، بلکه آنچه که مشاهده می‌شود حاصل روابطی است که وجود دارد. همین امر هم سبب شده تا کیفیت کارها تا حد قابل توجهی کاهش پیدا کند.

وی افزود: در زمان حال، وضعیت به گونه‌ای شده است که اگر فرد جزء جناح یا گروه خاصی نباشد این فرصت برای بازیگر پیش نمی‌آید تا نقش خوبی را بگیرد، مگر اینکه بازیگر اقبال مناسبی داشته باشد و با کارگردانانی چون میرباقری، درویش و.. روبه‌رو شود که برایشان تنها کیفیت کار بازیگری مهم است. این معضلی که از آن نام می‌بریم بسیار آزار دهنده است و بازیگری را نابود می‌کند، اما باز هم امیدوارم سیاستی اندیشیده شود که این وضعیت نامطلوب از دنیای بازیگری رخت بربندد.

بازیگر «مختارنامه» در پاسخ به این سؤال که عکس‌العمل‌ها درباره این موضوع (وضعیت نامطلوب حاکم بر بازیگری) در بین هنرمندان متفاوت است، گفت: با وضعیت حاکم دو نوع برخورد می‌شود؛ ابتدا آنهایی که آن را انکار می‌کنند، چون از وضعیت موجود منفعت‌های خاص خود را به دست می‌آورند و به نوعی از شرایط موجود راضی هستند و عده‌ای دیگر که درآمدشان از راه بازیگری نمی‌گذارد به راحتی، بودن چنین وضعیتی را در مطبوعات مطرح کنند، هر چند شاید عده‌ای هم این جو را باور دارند، اما چون درآمد زندگی‌شان از طریق بازیگری می‌گذرد هیچ اظهارنظری نمی‌کنند.

بازیگر فیلم «رستاخیز» اظهار کرد: این معضلی که در عرصه بازیگری وجود دارد تنها به سینما و تلویزیون مربوط نمی‌شود، بلکه در بخش‌های دیگری چون فوتبال یا سیاست هم می‌توان آن را مشاهده کرد. این وضعیت حاصل جو نامطلوب مدنی است که در جامعه پیش آمده و برای رفع آن به یک همت همه‌جانبه نیاز است.

توجه به ارزش‌های اسلامی در بازیگری

معظمی در پاسخ به این سؤال که در بازیگری تا چه حد پایبندی به روابط و قواعد اسلامی وجود دارد، گفت: اینکه در جلوی دوربین سینما و تلویزیون ما روابط اخلاقی و انسانی وجود دارد، بر کسی پوشیده نیست. برای همین فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی جزء شریف‌ترین آثار هستند، اما در پشت دوربین باید گفت آنچه در جامعه وجود دارد در سینما و تلویزیون نیز وجود دارد. این توضیح بهترین جوابی است که می‌توان به این پرسش داد.

وی در پایان عنوان کرد: دلیل اینکه برخی معضلات سینما و تلویزیون در جامعه بیشتر بازخورد تبلیغاتی دارد هم می‌توان یک جواب داد که در تمام دنیا صدق می‌کند. آن نیز این است که چون در سینما و تلویزیون افراد بیشتر دیده می‌شوند و به نوعی تمام کارهایشان برای مردم جذاب است تمرکز و توجه به روی آنها بیشتر است، در صورتی که ممکن است آن معضلات به شکل بیشتری در اصناف دیگر نیز وجود داشته باشد، اما کسی از آن خبردار نباشد.

captcha