مهدی جعفری، رئیس مرکز هنرهای رقومی بسیج، در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، به فعالیت شبکه اجتماعی خلیفهبوک اشاره و اظهار کرد: به وجود آمدن شبکه اجتماعی خلیفه بوک و دیگر شبکههای اینچنینی ناشی از حضور گسترده ایرانیها در شبکههای اجتماعی است یعنی وجود این شبکههای اجتماعی به دلیل استقبال چشمگیر ایرانیها از این ابزار است چراکه ایرانیها بیشترین مخاطب در استفاده از شبکههای اجتماعی هستند.
وی افزود: همین استقبال ایرانیها از شبکههای اجتماعی بر تصمیم آنها در تأسیس شبکههای اجتماعی بسیار تأثیردارد و داعش و گروههای دیگر با راهاندازی چنین شبکههایی به اهدافشان نزدیک میشوند.
رئیس مرکز هنرهای رقومی بسیج تصریح کرد: ما نباید وضعیت حضورمان در شبکههای اجتماعی را دستخوش تغییر کنیم و با عقبنشینی در این حوزه کار خاصی انجام دهیم و در نهایت به آنها اجازه دهیم تا وارد میدان شوند و کارشان را انجام دهند.
برخورد سلبی کافی نیست
وی بیان کرد: ما میتوانیم به لحاظ کیفیت و کمیت و با گسترش و افزایش تولید پیام و محتوای مناسب و ساماندهی فعالیتها به راحتی مقابل این اقدامات دشمن را گرفت البته منظور برخورد سلبی نیست چراکه با برخورد سلبی نمیتوان کار از پیش برد. دشمن چه بخواهیم و چه نخواهیم کارشان را انجام میدهند و ما باید ضمن حفظ وضعیت موجود به فکر ارتقای وضعیتمان باشیم.
جعفری اظهار کرد: وضعیت کنونیمان از نظر کمیت شبکههای اجتماعی مناسبی است اما از نظر کیفیت نیاز به سازماندهی و ساماندهی بیشتری هستیم. وضعیتمان در تولید پیام بیشتر و انتشار پیامهای مناسب و خط دهی هدایت شده در چند وقت اخیر خوب شده است و امیدوارم اقدام مناسب گروههای ایرانی در این حوزه موجبات این را فراهم بیاورند تا به نتایج مثبتی دست یابیم.
ضرورت ساماندهی شبکههای اجتماعی بومی
وی بیان کرد: صرفا این موضوع که حتما شبکه اجتماعی داشته باشیم نمیتواند مهمترین هدفمان باشد بلکه ما باید از قبل فکر تأسیس شبکه اجتماعی مناسب را میکردیم. ما باید شبکههای اجتماعی موجود را ساماندهی کنیم و فرهنگ استفاده درست از آن را در جامعه جای بیندازیم و با تولید پیامهای مناسب، کوتاه، مختصر و مفید و اثرگذار بتوانیم گروههای شکل گرفته و شبکههایی که فعالیت میکنند را ساماندهی مناسبی کنیم.
جعفری اظهار کرد: اقدام «مقابله به مثل» با دشمن دیگر پاسخگو نیست. ما هماکنون مخاطب، متخصص، ابزار، امکانات خوبی داریم اما مهمترین و بزرگترین ضعف ما برای عدم موفقیت در جهانی شدن شبکههای اجتماعی بومیمان، نبود مدیریت فرهنگی صحیح میان مدیران و مسئولان است.
وی ادامه داد: متأسفانه در حوزه فرهنگ هر ارگانی ادعای متولی فرهنگ میکند و هنوز یاد نگرفتهایم که یکصدا و یکدست شویم و کار کنیم. اگر موضوع فرهنگ مدیریت فرهنگی در میان مدیران جای بیفتد، قطعا با وجود امکانات و نیروهای متخصص میتوانیم به جهانیشدن فکر کنیم.