بنیاد ملی نخبگان تکلیف نخبگان قرآنی را روشن می‌کند؟
کد خبر: 3044186
تاریخ انتشار : ۰۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۱
پس از ۵ سال انتظار؛

بنیاد ملی نخبگان تکلیف نخبگان قرآنی را روشن می‌کند؟

گروه جامعه: بهار سال ۹۳، تاریخ اعلامی بنیاد نخبگان برای معرفی نخبگان قرآنی بود، اما با پایان سال انتظار برای معرفی نخبگان قرآنی پنج ساله شد؛ با آغاز سال جدید باید منتظر ماند و دید آیا گره معرفی نخبگان قرآنی بالاخره باز می‌شود؟

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) در کشور ما بنیاد ملی نخبگان مسئول شناسایی، تأیید، معرفی و ارائه تسهیلات به نخبگان کشور است. این نخبگان شامل گروه‌های مختلفی از جمله نفرات برتر کنکورهای سراسری، مخترعان، برندگان مسابقات علمی جهانی و ... هستند.

اما در میان این استعدادهای برتر هیچ خبری از دارندگان رتبه‌های برتر مسابقات بین‌المللی قرآن و یا فعالان قرآنی نبود تا اینکه از نیمه دوم سال ۸۹ بنیاد نخبگان استان قم به موضوع نخبگان قرآنی ورود و اقدام به جمع‌آوری اطلاعات نخبگان قرآنی بر اساس آئین نامه وقت کرد. در این مقطع زمانی  ۱۵۷ نخبه قرآنی شناسایی شد اما پس از شناسایی اقدامی در جهت ارائه خدمات ویژه نخبگان به این افراد صورت نگرفت.

تا اینکه در سال 92 «میعاد صالحی» مشاور وقت رئیس بنیاد ملی نخبگان در امور نخبگان و استعدادهای برتر اعلام کرد: طرح شناسایی و حمایت از نخبگان و استعدادهای برتر قرآنی با توجه به رویکرد سند راهبردی کشور در امور نخبگان آغاز شده است، اما نتیجه قابل لمسی از این اتفاق نیز حاصل نشد.

در بهار سال 93، سیدحسن حسینی، معاون فرهنگی و امور نخبگان بنیاد ملی نخبگان با اشاره به تدوین آیین نامه و شیوه نامه شناسایی نخبگان قرآنی کشور، گفت: در حال حاضر شناسایی نخبگان قرآنی کشور توسط بنیاد نخبگان استان قم انجام می‌شود و تا پایان فصل بهار اولین گروه نخبگان قرآنی معرفی خواهند شد.

معاون فرهنگی و امور نخبگان بنیاد ملی نخبگان اضافه کرد: تاکنون هزار نفر از نخبگان قرآنی شناسایی شده‌اند و هم اکنون در مرحله دوم پالایش این افراد قرار داریم. البته در مرحله اول معرفی نخبگان قرآنی تعداد 50 نخبه معرفی خواهند شد.

اما نه تنها بهار 93 بلکه سال 93 نیز تمام شد و خبری از معرفی نخبگان قرآنی صورت نگرفت. تا اینکه از سوی بنیاد ملی نخبگان اعلام شد «مسئولیت رسیدگی به شرایط نخبگان قرآنی از استان قم گرفته و این وظیفه به معاون فرهنگی و امور نخبگان بنیاد ملی نخبگان بازگردانده شده است».

پس از این اتفاق و در حالی که همگان انتظار داشتند از این تغییر نتیجه‌ای حاصل شود، اعلام شد: آئین‌نامه و شیوه‌نامه انتخاب نخبگان قرآنی مجدداً تغییر کرده است؛ اما سپس مشخص شد «به دستور ستاری، رئیس بنیاد ملی نخبگان مقرر شده است آئین نامه همچنان به قوت خود باقی بماند اما شیوه نامه انتخاب نخبگان قرآنی نهایی شده و اجرایی شود».

آخرین پیگیری خبرگزاری ایکنا در خصوص معرفی نخبگان قرآنی از موکول شدن تمام امور مربوط به نخبگان قرآنی از تغییر شیوه نامه، شناسایی و معرفی تا در نهایت ارائه خدمات و تسهیلات به نخبگان قرآنی در سال جاری حکایت دارد. امری که باید منتظر ماند و دید آیا گره پنج ساله معرفی نخبگان قرآنی در سال 94 باز خواهد شد؟

captcha