سبدهای خرید خالی از صنایع دستی را دریابیم
کد خبر: 3050274
تاریخ انتشار : ۰۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۵

سبدهای خرید خالی از صنایع دستی را دریابیم

گروه هنر: شاید برای خیلی از ما پیش آمده باشد که به یک نمایشگاه و فروشگاه صنایع دستی مراجعه و از آن بازدید کرده باشیم اما در نهایت بدون هیچ خرید خاصی به خانه برگردیم. به‌راستی علت چیست؟ و چرا در سبد خرید مردم صنایع دستی که نمادی از هنر اصیل ایرانی است جایی ندارد.


به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان جنوبی، هنر یک ملت نماد اصالت مردم آن دیار است که از طرف دیگر میزان ذوق و خلاقیت مردم آن دیار را نیز نشان می‌دهد. ایرانیان و از جمله اهالی خراسان جنوبی به عنوان یک دیار کهن، هنر و به‌ویژه هنر صنایع دستی‌شان زبانزد بوده است.



اما صنایع دستی فقط برای احسنت گفتن و لذت بردن از دیدن آن خلق نشده است. علاقه‌مندان به صنایع دستی باید خانه‌های خود را با این هنر بی‌بدیل آذین‌بندی کنند تا خلاقیت و ذوق ایرانی و خراسانی در خانه آن‌ها جلوه‌گری کند.



اما این روزها اگر هنرمندانی که با دستشان زیبایی خلق می‌کنند سؤال کنیم درخواهیم یافت که رغبت مردم برای خرید صنایع دستی کمرنگ شده و افرادی که به مراکز خرید صنایع دستی مراجعه می‌کنند صرفاً برای تماشا و لذت بردن است.



 اگر می‌خواهیم این هنر همچنان ادامه پیدا کنند باید علل و عوامل چرایی کاهش خرید صنایع دستی را بررسی کنیم تا ان‌شاء‌الله خانه‌های ما به هنر هنرمندان استان و سرزمینمان آراسته شود.



بی‌شک یکی از مهمترین دلایل کاهش رغبت مردم برای خرید صنایع دستی قیمت بالای آن است. به‌ویژه در شرایطی که برخی از خانواده‌ها برای تهیه نیازهای روزمره خود با مشکلات عدیده‌ای مواجه اند شاید در نظر برخی افراد خرید صنایع دستی یک کار غیر‌ضروری باشد.



اما متأسفانه این دلیل یعنی گران بودن کالا، ‌هرگاه که موضوع خرید محصولی هنری و فرهنگی است مطرح می‌شود در حالی‌که اگر به زندگی‌مان نگاهی بیندازیم در‌می‌یابیم برای بسیاری از کالاهای لوکس و تجملی حاضریم بهای زیادی را بپردازیم اما نوبت محصولات فرهنگی مانند کتاب و صنایع دستی و .. که می‌رسد یاد گران بودن کالاها و جیب‌های خالیمان می‌افتیم.



نکته اصلی اینجاست که هنوز قدر و ارزش کار هنری را نمی‌دانیم. دست‌های پینه بسته کسی که جاجیم یا گلیم بافته و خستگی کوزه‌گری که با هنرمندی تمام گلدانی را تولید کرده تا زینت‌بخش خانه‌هایمان باشد از نگاه ما دور افتاده است.



چشم‌های خسته و آزرده استاد هنرمندی که با عشق بر روی کارش خاتم‌کاری کرده و یا قلم‌زنی کرده نباید فراموش شود. به‌راستی بر روی یک کار از سر عشق چه قیمتی باید گذاشت؟



شاید اگر مسئولان و متولیان حمایت‌های خود را از هنرمندان صنایع دستی افزایش دهند تا نگرانی‌های مادی این عزیزان به ویژه در مناطق محروم مرتفع شود، بتوان انتظار داشت که صنایع دستی با قیمتی مناسب‌تر در اختیار مردم گذاشته شود تا گروه‌‌های بیشتری از جامعه بتوانند منازل و محل کار و یا حتی لباس تن خویش را با آن آراسته سازند.



حکیمه بهمن زاده/ خراسان جنوبی

captcha