به گزارش کانون خبرنگاران نبأ وابسته به خبرگزاری ایکنا، حجتالاسلام اصفهانیان، کارشناس مباحث مهدوی با اشاره به اتفاقات منطقهای و ارتباط آنها با علائم ظهور امام زمان(عج)، ضمن بیان آیات سوره یوسف گفت: وقتی در این سوره تامّل میکنیم میبینیم که یعقوب(ع) دو نوع «رفتار منتظرانه» را در «دوران غیبت» یوسف(ع) پیشه کرده است؛ در مقطعی از زمان «صبر جمیل»، و در مقطعی دیگر از دوران غیبت یوسف(ع) فرمان به «تحسّس». این دو، خود دو مجموعه «رفتار» الهی برای عبور از «مقطع» دوران غیبت کبرای امام عصر(عج)، به سوی «مقطع» دوران ظهور است.
بنابر اعلام روابط عمومی مسجد مقدس جمکران، وی افزود: در دوران غیبت یوسف زمانه، فضا و شرایطی حادث میشود که انسانها باید به فرمان یک ولیّ یعقوب(ع)، به شکل نظاممند و دارای جهت، تحسّس از یوسف را دنبال کنند؛ نه تحسّس یوسف، بلکه تحسّس «مِن یوسف»! تحسّس «یوسف» با تحسّس «مِن یوسف» فرق میکند. تحسّس یوسف یعنی گشتن و یافتن و حس کردن و دیدن یوسف، اما تحسّس «مِن یوسف» یعنی تحسّس آثار یوسف! پس شرایط جدیدی حادث شده که یوسف زمانه، از خود نشانههایی بر جای گذاشته است. شرایطی که بر اساس آیه 190 سوره آل عمران نیز، جستوجو و فهم آن از اولواالالباب مطالبه شده است.
حجتالاسلام اصفهانیان در توضیح نشانههای امام زمان(عج) در عصر حاضر گفت: بهترین مقطع زمانی برای مشاهده آثار امام زمان(عج) از انقلاب اسلامی ایران است. خود انقلاب اسلامی ایران بهترین نشانه و دلالت برای وجود امام عصر(عج) است. خود جنگ 33 روزه لبنان، ماجرای جنگ 22 روزه و 8 روزه غزه، ماجرای بیداری اسلامی، ماجرای جنگ سوریه چنین است. وجه اشتراک این ماجراها پیشرفت عظیم جبهه حق است که جز به اعجاز الهی و دست قدرت ولیّ الله واقع نمیشود.
این پژوهشگر مباحث قرآنی در تبیین رابطه دلالتها با نشانههای ظهور گفت: در اندیشه اهل بیت عصمت و طهارت(ع) نسبت به نشانههای ظهور، میبایست سه نوع مجموعه را در کنار هم دید: «غیر محتوم»، فراتر از آن «محتومات» و فراتر از آنها «وعدهها».
وی ادامه داد: به حسب کلام بعضی از محققان، غیرحتمیات در اندیشه اهل بیت(ع) بیش از 800 نشانه را به خود اختصاص داده است که همه این نشانهها تا زمان ما واقع شده است، حتمیّات بر حسب برخی از روایات 5 نشانه و بر حسب برخی از روایات 10 نشانه است که در بخش انتهایی آخرالزّمان واقع میشود، اما آن چیزی که ما به عنوان یک موضوع راهبردی باید مدنظر قرار دهیم، چیزی است که امام جواد(ع)، در کنار این دو مقوله به عنوان «وعدهها» مطرح میکنند. مثل «إِنَّ الْقَائِمَ مِنَ الْمِیعَاد». میعاد و وعدهها یک مجموعه است که قائم یکی از آنها است و نشانهای از حضور یا ورود به مقطع ظهور امام زمان(عج) است.
حجتالاسلام اصفهانیان در توضیح اشتباهاتی که در طرح مباحث مربوط به نشانههای ظهور میشود، اظهار کرد: علاوه بر برخی مباحث خودبافته و تطبیقی غلط، در بخشی این گونه است که «محتومات» و «غیر محتومات» و «وعدهها»، مبنای تفکیک نشانهها قرار نگرفته است، در بخشی دیگر اولویّت و اهمیّت رتبی این سه با یکدیگر رعایت نشده، در بخشی نشانهها با «وعدهها» خلط شده و در بخش عمدهای اصلا جریان گستردهای از «وعدهها» دیده نمیشود!
نشانههای ظهور
وی افزود: دو تا از وعدههای آخرالزمانی، وعدهای است که خداوند متعال در ابتدای سوره اسراء مطرح میکند؛ گسترش فساد در کل زمین توسّط بنی اسرائیل با مختصّات ویژه و آمدن «عِباداً لَنا أُولی بَأْسٍ شَدیدٍ» برای سرکوبی اول و مرحله دوّم، گسترش فساد در کل زمین با یک سری مختصّات ویژه توسط بنیاسرائیل و سپس آمدن «عِباداً لَنا أُولی بَأْسٍ شَدیدٍ» است که باید این دو مقطع در نزدیک هم باشد. همان «عباد» در مرحله اوّل برای سرکوبی در مرحله دوم خواهند آمد.
این پژوهشگر مهدوی ادامه داد: صحبت از جریانی است که نهایتا امروزه ساختار سیاسی و رسمیاش به عنوان یک نظام کلید خورده است و بعد نگاه میکنید این فسادی که در طول این مدت شکل گرفته است، از زمان موسی(ع) به عنوان «وعده» مطرح بوده است! اگر شما میبینید که در این چند سال اخیر، شاهد جریانی هستیم برای شکسته شدن تفکّر شیطانی صهیونیسم در عالم، این جزءِ همان «وعده» است، این تفکّر نهایتا باید منجر شود به شکل گیری مجموعه «عِباداً لَنا أُولی بَأْسٍ شَدیدٍ» که آن وقت این مجموعه با قدرت گیری حتّی صهیونیسم را در خانهها هم جستجو میکنند تا کلّ تفکّر شیطانی صهیونیسم را از فضای عالم محو کنند.
حجتالاسلام اصفهانیان در پایان عنوان کرد: شما اگر با منطق وعدهها فقط به این آیات قرآن نگاه کنید، عنوان فضای زمانی کنونی، بر اساس قرآن کشف و راهکارهای قرآنی برای مقابله با مشکلات و فساد گسترده امروزین ـ که به مدد تکنولوژی و با کمک رسانههای جمعی به دست آمده ـ حاصل میشود. امّا به راستی کدامیک از مراکز آینده پژوهی، این نوع از مباحث قرآنی را دنبال کردهاند؟.