علی ثابتنیا، مدیرعامل مؤسسه آفرینشهای آستان قدس رضوی در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) درباره چاپ قرآن بایسنقر گفت: در حال حاضر نیمی از فرمهای این قرآن به چاپ رسیده و نیم دیگر نیز تا اردیبهشتماه از چاپ خارج و آماده صحافی میشود.
وی افزود: این قرآن دارای 154 برگ است که این تعداد از برگها در آستان قدس رضوی از این شاهزاده تیموری بر جای مانده و بر سر قبر پدرش نگهداری میشد که هنوز رحل آن پا برجاست و با وقوع جنگهای نادر این قرآن برداشته شد تا در این جنگها همراه وی باشد، اما این قرآن در سراسر جهان پراکنده میشود و هر صفحه آن زینتبخش موزههای دنیاست.
مدیرعامل مؤسسه آفرینشهای آستان قدس با بیان اینکه بیشترین تعداد برگهایی که از این قرآن به جای مانده در گنجینه آستان قدس رضوی موجود است، ادامه داد: قرآن بایسنقر کامل بوده و دارای ابعاد بزرگتر از 2 متر در 130 سانتیمتر است و چند صفحه از آن نیز در موزه ملی ملک جای گرفته است.
ثابتنیا تصریح کرد: با توجه به اینکه این قرآن از بهترین نمونههای خوشنویسی است، در سطح پژوهشی و در فضای تمدنی اسلامی اهمیت ویژهای دارد؛ از این رو مؤسسه آفرینشهای آستان قدس رضوی تصمیم گرفت این اثر را به صورت فاکسیمیله و در ابعاد قرآن ابراهیم سلطان به چاپ برساند.
وی با اشاره به جلدسازی این قرآن گفت: با توجه به اتمام کار چاپ قرآن نفیس بایسنقر در اردیبهشتماه، کار جلدسازی آن آغاز میشود که پروسه طولانی دارد و توسط استاد شهاب متین به صورت دستی و با ضرب و سوخت ساخته و طلاکوب میشود.
مدیرعامل مؤسسه آفرینشهای آستان قدس رضوی درباره گروه کاری چاپ این قرآن بیان کرد: گروههای عکاسی و اجرای رایانهای و سپس چاپ و صحافی بر روی این قرآن کار کردهاند که متشکل از 50 - 60 نفر از هنرمندان و کارشناسان هستند.
وی با بیان اینکه قرآن بایسنقر در شمارگان 800 نسخه منتشر خواهد شد، گفت: به همراه این قرآن، کتابچهای در رابطه با معرفی قرآن بایسنقر به زبان انگلیسی و فارسی منتشر میشود.
بایسنقر که بود؟
گفتنی است، «بایسنقر» مشهور به بایسنقر میرزا و سلطان بایسنقر بهادر (802-837 ق) پسر شاهرخ نوه تیمور از خوشنویسان و استادان برجسته خط ثلث و خط محقق (نزدیکترین خط به کوفى ساده) است.
وی مؤسس و بانى زیباترین کتابنویسى در ایران است که با پرداخت دستمزدهاى گزاف و اعطاى انعامهاى شاهانه هنرمندترین استادان خط و تهذیب را نزد خود نگه مىداشت.
خطوط زیبای کتیبهای در مسجد گوهرشاد که به دستور مادرش گوهرشاد آغا در مشهد بنا شده، به خط ثلث بایسنقر در 20 سالگی به رشته تحریر درآمده و سپس بر کاشی انتقال یافته است. حاصل کار به رنگ سفید بر زمینه سرمهای مات نوشته شده که آیاتی از قرآن است و با خط کوفی تزیین یافته است. این آثار را هنوز هم بر کاشیهای درخشان ایوان جنوبی مسجد گوهرشاد (کتیبههای ایوان مقصوره) میتوان مشاهده کرد.
بایسنقر میرزا از استادان برجسته خط محقق و ثلث در تاریخ خوشنویسی محسوب میشود و در خطوط ششگانه خوشنویسی شاگرد شمسالدین محمد بن حسام هروی معروف به شمس بایسنقری بود.
نگارش بزرگترین قرآن موجود به خط محقق، اثر ارزنده وی است که در حال حاضر هم برخى صفحات آن در موزه آستان قدس رضوى، کتابخانه ملى، موزه ایران و سایر موزههای جهان نگهدارى مىشود.