حبیب دهقاننسب، بازیگر سریال «فوق سری» در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) درباره تجربه همکاری با مهدی فخیمزاده چنین گفت: سریال «فوق سری» پنجمین همکاری من با مهدی فخیمزاده، کارگردان و بازیگر قدیمی سینماست. همکاری من با وی در کارهایی چون تنهاترین سردار، ولایت عشق، خواب و بیدار، حس سوم بوده است. در تمام این سریالها نیز از همکاری با این فیلمساز و بازیگر راضی بودم، چون وی کاملاً از دغدغههای یک بازیگر خبردار است و به خوبی میتواند آن را هدایت کند.
وی در پاسخ به سوال مبنی بر اینکه در فیلمهای پلیسی آیا میتوان به موضوعات دینی نیز پرداخت، بیان کرد: بسیاری از آموزههای اخلاقی که رعایت آن در اسلام توصیه شده در سریالهای پلیسی مورد توجه قرار میگیرد، حتی این توجهات به موضوعات محدود خلاصه نمیشود، بلکه بخشهای بسیاری را در بر میگیرد، اما معمولا در سینمای ما رسم است که تنها کارهایی که قصهای تاریخی را روایت میکنند، دینی بنامیم. این نوع نگاه هم به عقیده من آسیبی جدی برای فیلمها و سریالهای دینی است.
وی در پاسخ به این سوال که کیفیت یک فیلم پلیسی را فیلمنامه مشخص میکند یا کارگردان؟ گفت: هر دو این عوامل در جای خود در بالا بردن کیفیت یک کار پلیسی نقش دارند، زیرا همانگونه که برای کیفیت یک کار پلیسی به فیلمنامهای قوی نیاز است، داشتن یک کارگردان خوب هم برای این تولیدات ضروری مینماید تا بتواند سناریو را به شکلی شایسته جلوی دوربین برد. در کارهای فخیمزاده نیز، عموما چنین اتفاقی رخ میدهد. برای همین هم اکثر کارهای وی مورد پسند تماشاگران واقع میشود، البته این سینماگر قدیمی سینما این مهم را هم مد نظر دارد که جذابیت اصلی مهم در سینماست.
این کارگردان در پاسخ به این سوال که چرا سریال «خواب و بیدار» به لحاظ کیفی از «فوق سری» بهتر است؟ چنین جواب داد: برای من مقایسه کردن کار یک کارگردان به هیچ وجه جالب نیست، چون ممکن است هر فیلمسازی برای تولید یک کار موقعیتی خاص پیش رویش باشد که آن فضا در کار دیگر مهیا نباشد، اما به طور کلی باید بگویم که خود نیز اعتقاد دارم که آن سریال به لحاظ جذابیت و کیفیت کار بسیار بهتری بود. این نکته را به خوبی میتوان از پخش چندباره این سریال و اظهار نظرهایی که پیرامون آن میشود به خوبی مشاهده کرد.
شخصیت پردازی در نقشهای مثبت، دشوار است
وی درباره شخصیت پردازی در سریالهای پلیسی چنین توضیح داد: معمولا در سریالهای ایرانی قدرت مانور به روی شخصیت مثبت کم است. به این معنا که این نقشها معمولا باید به صورت کاملا مثبت بدون داشتن هیچ نقطه تاریکی تصویر شوند. این اتفاق زمانی شکلی جدیتر به خود میگیرد که آن مجموعه محصول یک سازمان یا ارگان دولتی باشد. برای نمونه در سریال «فوق سری» من حتی نمیتوانستم با خلافکار فیلم برخورد تند داشته باشم، چون این اجازه به ما داده نمیشد. برای همین وقتی تماشاگر این شخصیت را میبیند با آن نمیتواند ارتباط برقرار کند.
دهقان نسب اضافه کرد: اما این اتفاق درباره شخصیت منفی کمتر روی میدهد و کارگردان میتواند در کنار شاخصههای منفی، برخی نقاط خاکستری را هم در شخصیت وی جای دهد. این اتفاق سبب میشود که برخی شخصیتهای منفی در سریالهای تلویزیونی در بین مخاطبان محبوبیت کسب کند. این خصیصه سبب شده که من بسیاری از مواقع بازی در نقشهای منفی را بر شخصیتهای مثبت ترجیح دهم.