حل بحران سرانه فضاهای نمایشی نیازمند نگاه کارشناسی است/ بهره‌گیری از فضاهای بلااستفاده
کد خبر: 3133198
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۵
سامان خلیلیان:

حل بحران سرانه فضاهای نمایشی نیازمند نگاه کارشناسی است/ بهره‌گیری از فضاهای بلااستفاده

گروه هنر: بحران کمبود سرانه فضاهای نمایشی را باید مرحله به مرحله و در کوتاه‌مدت با نوسازی تالارهای نمایشی فرسوده، در میان‌مدت با استفاده از ظرفیت‌های نمایشی بلااستفاده در نهادهای فرهنگی و در درازمدت با احداث مجموعه‌های جدید نمایشی حل کرد.

سامان خلیلیان، رئیس هیئت مدیره کانون نمایشگران خیابانی خانه تئاتر در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفت: با در نظر گرفتن ظرفیت نمایشی مجموعه تئاتر شهر و بدون در نظرگیری آن، باید اذعان کرد که صندلی‌های موجود در سالن‌های نمایشی که در آنها شاهد اجرای آثار متعدد نمایشی هستیم، جوابگوی حجم روزافزون تماشاگران تئاتر نیست.
وی ادامه داد: با این فرض پس نمی‌توان چنین ادعا کرد که بازگشت مجموعه تئاتر شهر به چرخه تولید و اجرای تئاتر پس از اتمام عملیات عمرانی در آن مشکل کمبود سرانه فضاهای نمایشی را حل و فصل می‌کند. هر چند که به هر حال این مجموعه با ویژگی‌هایی از جمله تمرکز فعالیت‌های حرفه‌ای تئاتر در آن نقش تعیین‌کننده‌ای در  کاهش بحران سرانه فضاهای نمایشی دارد و مسئولان باید در کوتاه‌ترین زمان عملیات عمرانی آن را که کمی نیز به طول انجامیده، به پایان برده و آن را به چرخه تولید باز گردانند.
این کارگردان تئاتر تصریح کرد: اقدام جهادی برای اتمام نوسازی تئاتر شهر و افزوده شدن سالن‌های نمایشی آن به ظرفیت تئاتر کشور، تنها یک راهکار کوتاه‌مدت برای کاهش ترافیک کاری و حجم تقاضای بالای گروه‌های تئاتری برای اجرای عموم است و این امر که دغدغه‌های خاص خود را دارد نباید موجب شود که مسئولان تئاتر از فکر احداث سالن‌های نمایشی جدید همطراز با این مجموعه غافل شوند. به هر حال جغرافیای پایتخت به نسبت سالیان گذشته بسیار گسترده و وسیع شده است و شایسته نیست که علاقه‌مندان به تئاتر برای تماشای اثر نمایشی مسافتی طولانی را تا رسیدن به تئاتر شهر و سایر سالن‌های نمایشی که معمولاً در مرکز شهر مجتمع شده‌اند، طی کنند.
خلیلیان در ادامه گفت: البته نباید از حق بگذریم که احداث سالن‌های نمایشی عظیم و چند منظوره نیاز به برنامه‌ریزی اصولی فرهنگی دارد و شاید شرایط کنونی حوزه فرهنگ و هنر همچون کمبود اعتبارات و بودجه موجب شود که نتوان در کوتاه‌مدت و یا حتی میان‌مدت نیز امید به افزایش سرانه فضاهای نمایشی داشته باشیم.

استفاده از ظرفیت نهادهای فرهنگی

رئیس هیئت مدیره کانون نمایشگران خیابانی خانه تئاتر اظهار کرد: در چنین شرایطی که به ویژه گروه‌های نمایشی انتظار اتمام پروژه عمرانی و بازسازی برخی از سالن‌های نمایشی همچون تئاتر شهر را می‌کشند، می‌توان به اجرای برنامه‌ای میان‌مدت برای افزایش سرانه فضاهای نمایشی نیز فکر کرد و از ظرفیت فضای موجود در سایر نهادهای فرهنگی و هنری که دارای فضای مناسب فرهنگی هستند استفاده کرد.
وی تأکید کرد: اغلب نهادها و مراکز فرهنگی و هنری که دارای فضای مناسب نمایشی و اجرای برنامه هستند در بافت مرکز شهر حضور دارند و مرکز هنرهای نمایشی به عنوان نماینده ارشاد می‌تواند با امضای تفاهم‌نامه‌ای با این مراکز شرایطی را فراهم آورد تا گروه‌های نمایشی که ماه‌ها در نوبت انتظار برای اجرای عموم هستند از فضای نمایشی و امکانات سالن‌های آمفی‌تئاتر آنها نهایت استفاده و بهره را ببرند که قطعاً درصدی از عواید مالی این اقدام نیز شامل حال آن مرکز خواهد شد و از فضای فرهنگی مرده این مراکز نهایت استفاده به عمل خواهد آمد.
خلیلیان در پایان به موضوع تغییر کاربری برخی از سالن‌های نمایشی تئاتر شهر و به طور مثال تبدیل شدن سالن قشقایی به مرکز مطالعات اجرایی قشقایی اشاره کرد و گفت: به هر حال باید قبول داشت که در زمینه تئاتر و هنرهای نمایشی به ویژه در چند سال اخیر دچار فقر شده‌ایم و باید اقدامی اصولی و پژوهشی در زمینه بازیابی ریشه‌های علمی و فنی هنر تئاتر انجام شود. آنچه مسئولان شورای هنری تصمیم به انجام آن گرفته‌اند، استفاده از ساعاتی از روز، خارج از اجرای عصرگاهی آثار نمایشی در این سالن است که به امور پژوهشی و برگزاری کارگاه‌های آموزشی و نظایر آن صرف خواهد شد.

captcha