کد خبر: 3148310
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۱
گفت‌وگوی ایکنا با خادم القرآن «مسلمی»/

بهره‌گیری از تجربیات برای ارتقای آموزش قرآن + عکس

کانون خبرنگاران نبأ: غصون مسلمی، حافظ کل قرآن با اشاره به تألیفات خود گفت: هر کمبودی که خودم در زمان حفظ احساس کرده بودم سعی کردم به صورتی ارائه دهم تا تمام کسانی که در این راه مقدس قدم می‌گذارند، منابعی داشته باشند.

به گزارش کانون خبرنگاران نبأ وابسته به خبرگزاری ایکنا، غصون مسلمی، حافظ کل قرآن و مدرس نمونه کشور، متولد سال 1347 در شهر کاظمین و دارای سه فرزند است؛ وی کار آموزش قرآن را بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در مدارس آغاز کرده و از سال 1373 به‌ صورت حرفه‌ای و جدی در مؤسسه دارتحفیظ‌‌ القرآن تهران به آموزش حفظ و تجوید قرآن پرداخت.

وی سابقه تدریس در مراکز مختلف از جمله وزارت نفت، دانشکده علوم حدیث، دانشکده علوم پزشکی، دانشکده الهیات و مدرسه عالی شهید مطهری در زمینه آموزش قرآن را در پرونده خود دارد و از سال 1378 به‌ عنوان داور کشوری در مسابقات قرآن حضور داشته است.

روش‌هایی برای تسهیل حفظ

این مدرس نمونه کشور در بیان انگیزه اصلی برای ورود به دنیای قرآن می‌گوید: از زمانی که سه فرزند داشتم در سال 1373 حفظ قرآن را آغاز کردم و در سال 1378 موفق به حفظ کل قرآن شدم. از آن سال هم داور کشوری هستم و داوری مسابقات بین‌المللی را هم انجام داده‌ام و انگیزه اصلی من برای ورود به دنیای قرآن نیازم به قرآن بود.

وی با اشاره به فعالیت‌ها و سوابق خود بیان می‌کند: از سال 1374 تدریس حفظ قرآن را شروع کردم و در کنار آن در پی این بودم که روش‌هایی را برای حفظ هرچه راحت‌تر قرآن طراحی کنم که قابل استفاده باشد و سایرین بتوانند راحت‌تر موفق به حفظ قرآن شوند. از آن سال‌ها شروع به تنظیم جدول حفظ قران کردم. کل قرآن را در 60 برنامه برای کسانی که می‌خواهند غیرحضوری حفظ قرآن را انجام دهند تنظیم کردم و رنگ‌آمیزی قرآن برای آیات مشابه، آیات مماسل و همچنین ارتباط شماره آیات با خود آیات و کدها و رمزگذاری‌های دیگر که در قالب رنگ‌آمیزی و در 7 رنگ طراحی کردم و نام کتاب را «التسهیل» گذاشتم.

تألیف کتاب در جبران کمبودهای حفظ

این مؤلف و داور قرآنی در معرفی کتاب دیگر خود می‌گوید: کتاب دیگری هم در ارتباط با دانشنامه حفظ برای کسانی که قصد حفظ قرآن دارند به نام «المصباح» منتشر کردم. برخی خانم‌ها که در موسسات دیگر یا شخصا به حفظ قرآن مشغول‌اند با سؤالات دارالقرآن که هرسال برای اخذ مدرک برگزار می‌شود، مشکل دارند و با سوالات تستی آشنایی ندارند؛ لذا کتاب تستی هم در رابطه به تست‌های آیات قرآنی برای کسانی که می‌خواهند در آزمون‌های ارشاد و دارالقرآن شرکت کنند، به نام «تسنیم» تالیف کردم که در دست انتشار است.

وی می‌افزاید: در واقع بنده هر کمبودی که خودم در زمان حفظ احساس کرده بودم سعی کردم به صورتی ارائه دهم تا تمام کسانی که در این راه مقدس قدم می‌گذارند، منابعی داشته باشند؛ همچنین در سال 1391 در نهمین همایش بین‌المللی قرآ‌ن‌پژوهان از رئیس مجلس به عنوان حافظ کل و داور موفق مسابقات قرآن لوح تقدیر گرفتم. همچنین در سال 1392 از ریاست جمهوری وقت لوح تقدیر خادم قرآن دریافت کردم. در سال 1393 نیز از حجت‌الاسلام علی محمدی، رئیس سازمان اوقاف به عنوان مدرس قرآنی لوح تقدیر گرفتم. همین سال هم لوح تقدیری از آقای قالیباف به عنوان مدرس قرآن دریافت کردم.

مسلمی با اشاره به سمت داوری خود در مسابقات مختلف عنوان می‌کند: مسابقاتی که داوری آنها را به عهده داشتم مانند: مسابقات بین‌المللی جامعة المصطفی(ص) که هرساله برای طلبه‌های خارجی در قم برگزار می‌شود و مسابقات کشوری اوقاف، مسابقات دانشجویی کشوری، آموزش و پرورش کشوری، سپاه و بسیج و مسابقات فرهنگسراها.

این خادم قرآنی درباره شیوه‌های تدریسی خود می‌گوید: بنده در شیوه‌های آموزشی خود سعی کرده‌ام تا شیوه‌ها را به‌روز کنم؛ لذا از وسائل کمک‌درسی مانند لپ‌تاب استفاده و ویدئوپرژکتور مجهز می‌کنیم. از نرم‌افزار «معجزه حفظ» در کلاس‌ها استفاده می‌کنیم. بدین شکل صفحه قرآنی که مورد نظر ماست بر روی صفحه نمایش داده می‌شود و استاد ترجمه را می‌خواند و نکات تفسیری گفته می‌شود و دو مرتبه آیه پخش می‌شود و همه دسته‌جمعی می‌خوانند، سپس سه نفر از خانم‌های قرآن‌آموز شروع به خواندن می‌کنند و به همین شیوه تا پایان صفحه تدریس می‌شود.

بهره‌گیری از تجربیات برای به‌روزرسانی روش‌های حفظ

وی ادامه می‌دهد: زمانی که ما حفظ قرآن را شروع کردیم، هیچ‌کدام از این روش‌ها نبود و حتی کلاس‌مان هم کلاس منظمی نبود و البته از استاد «ترجمان» می‌توان به عنوان استاد یاد کنم. لذا ما بیشتر خودجوش قرآن را حفظ کردیم و از همان زمانی که من 9 جزء را حفظ کرده بودم، کلاس حفظ به من واگذار شد. تمام این روش‌هایی که به کار می‌برم تجربه چندساله بنده است که سعی می‌کنم اعمال کنم تا حافظان با آموزش کوتاه‌تر و موفقیت بیشتری روبرو باشند.

مسلمی با اشاره به منابع مورد استفاده خود در زمان آموزش بیان می‌کند: منابعی که خودم در زمان آموزش از آنها استفاده می‌کردم؛ تفسیر «نمونه» و تفسیر «نور» بود و تفاسیر دیگری که در صورت جوابگو نبودن تفاسیر ذکر شده از آنها استفاده می‌کردم اما منابعی که در تدریس برای شاگردانم استفاده می‌کنم بیشتر تفسیر نور حجت‌الاسلام قرائتی است. گاهی نیز گریزی به دیگر تفاسیر می‌زنیم تا مطالب کامل‌تر منتقل شود.

تشویق قرآنیان برای ارتقای کیفیت کار

این حافظ کل قرآن از دغدغه‌های خود می‌گوید: دغدغه من این است که تلاش کنم کیفیت کار را بالا ببرم و قرآن‌آموزان خود را به بهترین نحو تشویق کنم؛ همچنین اخلاق ما قرآنی‌تر شود تا سایرین تحت تاثیر قرار بگیرند. می‌توان گفت که یک معلم قرآن خود یک رسول و یک نبی است و دغدغه من این است که بتوانیم مبلغ خوبی برای دین اسلام باشیم و با اعمال خود افراد را جذب کنیم نه با سخنان.

وی در ادامه اضافه می‌کند: ای کاش که ما حداقل بتوانیم به این آیه قرآن عمل کنیم که می‌فرماید: «أَفَلاَ یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ» که خطاب به عام مردم است نه‌تنها مخصوص علما و خواص و دوبار هم در قرآن تکرار شده. آن نیز تدبر در قرآن است؛ این تدبر حاصل نمی‌شود جز با انس تنگاتنگ با قرآن که همانا حفظ قران است.

مسلمی در بیان انتظارات خود از جامعه قرآنی یادآور می‌شود: انتظارم از کسانی که در رأس جامعه قرآنی هستند این است که به مسائل قرآنی و خادمان قرآن بیشتر اهمیت دهند؛ در واقع هنگام اعطای تسهیلاتی که برای قشر خاصی از جامعه در نظر می‌گیرند قرآنیان را نیز فراموش نکنند.

اخبار مرتبط:

جلسات قرآنی زهرا صریحی‌نژاد در قاب تصویر

هم‌کلام با بانوی مترجم قرآن

حسنی
|
-
|
۱۳۹۴/۰۲/۰۱ - ۱۵:۰۱
0
0
خداوند ان شا الله تمام خادمان به محضر قرآن را حفظ کند
captcha