ناصر آویژه، نویسنده و کارگردان تئاتر کودک و نوجوان در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) گفت: یکی از کارکردهای تئاتر کودک و نوجوان، شیوه آموزشی و تعلیمی آن است؛ هر چند که قرار نیست تنها جنبه مورد نظر برای تئاتر کودک و نوجوان پرداختن به این مسئله بوده و اثر نمایشی، برای مخاطب کودک و نوجوان، خود آموزش به همراه داشته باشد.
وی ادامه داد: آنچه که تئاتر کودک و نوجوان را در زمره نمایش با بار آموزشی و تعلیمی قرار میدهد، بستگی تام به متن نمایشی دارد. هر چند که ممکن است نتوان ساختار مورد نظر برای تولید نمایش را با این محتوا هماهنگ کرد، اما در پاسخ به این پرسش که آیا تئاتر کودک و نوجوان را میشود تئاتری با کارکرد آموزش سبک زندگی ایرانی و اسلامی در نظر گرفت باید گفت که این قابلیت به طرز فزایندهای در تئاتر کودک و نوجوان وجود دارد.
جذابیت جزء لاینفک تئاتر کودک و نوجوان است
آویژه تصریح کرد: عنصر جذابیت جزء لاینفک تئاتر کودک و نوجوان است، فرم نمایش، موسیقی، قصه و حرکت، همگی جزئی از مؤلفههای جذابیت نمایش کودک و نوجوان هستند؛ حتی در پرداختن به مفهومی همچون سبک زندگی ایرانی و اسلامی که محتوا و قصه نمایش کودک و نوجوان را شامل میشود باید به دنبال پرداخت قصه جذاب و پرکشش بود؛ اگر این جذابیت را هم در فرم و ساختار و هم در محتوای نمایش شاهد نیستیم به این دلیل است که اغلب فعالان تئاتر کودک و نوجوان نه تحصیلات آکادمیک در این زمینه دارند و نه منابع مؤثر و کاربردی برای استانداردسازی تولیدات نمایشی کودک و نوجوان در اختیار آنها قرار میگیرد.
عضو انجمن تئاتر کودک و نوجوان خانه تئاتر با اشاره به اینکه نواقص کلی ساختاری و محتوایی تئاتر کودک و نوجوان به کمبود زمینههای پژوهشی و مطالعاتی در حوزه کودک و نوجوان مربوط میشود، گفت: مستقیمگویی از جمله معضلاتی است که در نتیجه نبود جذابیت و خلاقیت در داستانپردازی تئاتر کودک و نوجوان رخ میدهد و تبلیغ آنچه که قصد داریم به زبان نمایش بیان کنیم را تبدیل به ضدتبلیغ میکند.
مستقیمگویی، آفت نمایش آموزشی و تعلیمی کودک و نوجوان است
این کارشناس تئاتر کودک و نوجوان در ادامه اظهار کرد: با توجیه اینکه اثر نمایشی ما چون بار آموزشی و تربیتی و تعلیمی بالایی دارد، لذا نباید به جذابیت آن توجهی شود و تنها باید به طور مستقیم به محتوای آموزشی مورد نظر پرداخت، در نتیجه توجهی به موسیقی نداشته باشیم و ریتمی آرام بدون نوسان را برای آن در نظر بگیریم، حتی به فرض آن که نمایش از محتوایی غنی و فاخر برخوردار باشد، جذابیت خود را در مواجهه با کودک و نوجوان از دست خواهد داد.
آویژه تأکید کرد: گذشته از ساختار و محتوایی جذاب با استفاده از همه ابزار مؤثر به کار رفته در تئاتر کودک و نوجوان در مورد خاص سبک زندگی، مهمترین و اصلیترین نکتهای که باید به آن توجه کرد این است که تولیدکننده و کارگردان نمایش، خود نیز باید اعتقاد و تعلق خاطری به فرهنگ و رسم و رسومی که قصد بیان آن به زبان نمایش را دارد داشته باشد و تنها به این موضوع فکر نکند که باید این محتوا را برای مخاطب تولید کند، بلکه خود نیز باید به تحقق رفع احتیاجات روحی و روانی از رهگذر پرداخت مؤثر به این موضوع از طریق تولید یک اثر نمایشی فکر کند.
در نظر گرفتن هنجارهای اجتماع ایرانی در روابط میان اشخاص نمایش
این کارگردان تئاتر گفت: به شخصه در فرایند تولید نمایش کودک و نوجوان به عنوان یک ایرانی، حساسیتی در به کار بردن مؤلفههای ایرانی و اسلامی در جریان شخصیتپردازی، خلق فضاهای نمایشی و مسائلی از این دست دارم؛ نه اینکه به زبانی ثقیل و سنگین متأثر از ادبیات و حکایاتی که در اشعار شاعران موجود است به صورت مستقیم بپردازم، بلکه تنها خود را وامدار این ادبیات و فرهنگ غنی میدانم و در روابط میان اشخاص نمایشی هنجارهای اجتماعی ایران را ملاک نظر قرار میدهم.
وی در پایان افزود: اتفاقاً عصر امروز، 29 فروردین به همت انجمن تئاتر کودک و نوجوان خانه تئاتر و در قالب برنامه مجله شفاهی توکا که مسئولیت برگزاری آن را اینجانب به عهده دارم، در زمینه شناخت عوامل نمایش کودک و نوجوان و استانداردهای این نوع نمایش با حضور کارشناسانی همچون علی یعقوبزاده، شهرام کرمی، گیتا داوودی و فرانک امیری خواهیم پرداخت که زمان برگزاری این برنامه ساعت 16 ـ 18 خواهد بود.