تابستان خوبی در حوزه فعالیت‌های قرآنی دانش‌آموزان پیش‌رو داریم
کد خبر: 3203593
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۶
کفاش:

تابستان خوبی در حوزه فعالیت‌های قرآنی دانش‌آموزان پیش‌رو داریم

گروه فعالیت‌های قرآنی: معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: با توجه به اعتبارات قرآنی خوبی که به آموزش و پرورش اختصاص یافته است امسال تابستان خوبی در حوزه فعالیت‌های قرآنی دانش‌آموزی خواهیم داشت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) حمیدرضا کفاش، معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در برنامه گفت‌وگوی جمعه اخبار قرآنی شبکه قرآن سیما اظهار کرد: در حال حاضر تمامی پایه‌های تحصیلی مقطع ابتدایی درس قرآن دارند که ساعت آموزش قرآن برای پایه اول ابتدایی در هر هفته دو ساعت و برای دانش‌آموزان پایه‌های دوم تا ششم نیز سه ساعت در هفته است.

وی افزود: تمامی کتاب‌های قرآن شش پایه ابتدایی جدیدالتألیف بوده و این کتاب‌ها به همراه نرم‌افزارهای آموزشی به دانش‌آموزان آموزش داده می‌شوند. دوره‌های ویژه آموزشی نیز برای مربیان و معلمان قرآن طراحی شده که برای این منظور امسال از محل وجوه کمیسیون آموزش عمومی قرآن کمک قابل توجهی برای برگزاری این دوره‌های آموزشی درنظر گرفته شده و این دوره‌ها در تابستان سال جاری توسعه پیدا می‌کند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: اعتقاد داریم قرآنی شدن دانش‌آموزان ریشه در دوره ابتدایی دارد و اگر بحث توجه به قرآن در دوره ابتدایی اتفاق بیافتد کار اصلی و بنیادی انجام شده است.

وی با اشاره به استخدام پنج هزار معلم قرآن که حدود دو سال پیش در وزارت آموزش و پرورش انجام شد، گفت: این پنج هزار معلم قرآن اقدام شایسته‌ای بود البته این معلمان در حال حاضر مربی پرورشی و مربی قرآن هستند و سیاست ما در حوزه معاونت پرورشی ‌بر این است که این افراد در اولویت اول به‌عنوان معلم قرآن مورد استفاده قرار بگیرند و در مدارس قرآن و دارالقرآن‌ها مورد استفاده قرار گیرند.

مازاد معلمان قرآن به‌عنوان مربی پرورشی فعالیت می‌کنند

کفاش ادامه داد: مازاد این معلمان قرآن نیز به‌عنوان مربی پرورشی در بخش‌های دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند. ما به همه این معلمان قرآن در دارالقرآن‌ها و مدارس تخصصی قرآن نیاز داریم.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه این معلمان قرآن از توانمندی‌های خوبی برخوردار هستند از برخی آنها به‌عنوان مدیران در استان‌ها نیز استفاده شده است. اگر این معلمان در فعالیتی که برای آنها در‌نظر گرفته می‌شود مفید و مؤثر باشند ما با دیگر بخش‌ها نیز همکاری می‌کنیم و به نظر ما اشکالی ندارد که این افراد به‌عنوان مدیر هم به فعالیت بپردازند اما اولویت بر این است که این افراد به‌عنوان مربی قرآن و مربی پرورشی به کار گرفته شوند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در این بخش از سخنان خود به فعالیت‌های کمیسیون آموزش عمومی قرآن با مسئولیت وزارت آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: شورای توسعه فرهنگ قرآنی گام بسیار ارزشمندی است که سه کمیسیون از جمله کمیسیون آموزش عمومی قرآن در آن تعریف شده است.

وی افزود: وزارت آموزش و پرورش طی سال‌های گذشته از فعال‌ترین کمیسیون‌ها در شورای توسعه فرهنگ قرآنی بوده و تاکنون 44 جلسه با حضور وزیر آموزش و پرورش از سوی این کمیسیون برگزار شده است؛ اداره‌کل قرآن، عترت و نماز نیز در کنار کمیسیون آموزش عمومی قرآن، وزارت آموزش و پرورش را برای اجرای مصوبات کمک می‌کند.

بیش از 150 مصوبه در کمیسیون آموزش عمومی قرآن

کفاش ادامه داد: کمیسیون آموزش عمومی قرآن تاکنون بیش از 150 مصوبه داشته و اسناد خوبی را نیز در حوزه آموزش عمومی قرآن تنظیم کرده است. 15 سازمان و نهاد که در حوزه آموزش عمومی قرآن فعالیت دارند عضو کمیسیون آموزش عمومی قرآن هستند و فعالیت‌های این کمیسیون در هفت کارگروه پیگیری می‌شود.

وی یادآور شد: تاکنون سند توسعه راهبردی آموزش عمومی قرآن تصویب شده و طرح‌هایی که در 15 دستگاه‌ عضو از جمله وزارت آموزش و پرورش به کمیسیون می‌آید، تصویب می‌شود و برای آن بودجه در‌نظر گرفته می‌شود.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: تاکنون 27 برنامه تحولی قرآن در حوزه آموزش و پرورش در این کمیسیون تصویب شده و در دو سال اخیر اعتبار خوبی از سوی شورای توسعه فرهنگ قرآنی به کمیسیون آموزش عمومی قرآن داده شده است و این اعتبارات نیز به موقع وصول شده است؛ آخرین اعتبارات هفته گذشته در اختیار کمیسیون آموزش عمومی قرآن قرار گرفت.

شورای توسعه فرهنگ قرآنی برای کمیسیون آموزش عمومی قرآن کم نگذاشته است

وی درباره بودجه‌هایی که تاکنون در اختیار کمیسیون آموزش عمومی قرآن قرار گرفته است، گفت: رقم‌هایی که به کمیسیون آموزش عمومی قرآن اختصاص پیدا کرده است بالای 10 میلیارد تومان است.

کفاش عنوان کرد: آنچه که به دست شورای توسعه فرهنگ قرآنی می‌رسد تاکنون برای کمیسیون آموزش عمومی قرآن کم نداشته است، ضمن اینکه ما در وزارت آموزش و پرورش نیز اعتباراتی برای امور قرآنی داریم.

وی با بیان اینکه فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی نیز حمایت‌های جدی و خوبی از شورای توسعه فرهنگ قرآنی و کمیسیون‌های سه‌گانه داشته است، افزود: این فراکسیون دلسوزانه و به صورت جدی اعتبارات خوبی برای برنامه‌های قرآنی در نظر گرفته و از این اعتبارات به‌صورت جدی دفاع می‌کنند که جای تشکر دارد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: با توجه به اعتبارات خوبی که به کمیسیون آموزش عمومی قرآن اختصاص پیدا کرده است امسال تابستان خوبی را خواهیم داشت که برگزاری باشکوه مسابقات قرآن دانش‌آموزی، پرورش استعدادهای درخشان قرآنی در حوزه دانش‌آموزان، اردوی عشایر و مناطق محروم و تقویت استعدادهای قرآنی مناطق عشایری از جمله این اقدامات است.

وی ادامه داد: در زمینه حفظ موضوعی قرآن نیز یک طرح تحولی داریم و امسال که دوره آزمایشی آن برای نخستین بار بود 240 هزار نفر شرکت کردند؛ برنامه ما به این شکل است که علاوه بر طرح نهضت ملی حفظ قرآن که به حفظ اجزاء قرآن می‌پردازد طرح حفظ موضوعی که دیدگاه و بینش عمیق مقام معظم رهبری را نیز در آموزش و پرورش توسعه دهیم تا دانش‌آموزانی که نمی‌توانند اجزاء قرآن را حفظ کنند به حفظ موضوعی آیات بپردازند.

captcha