فرزام ملکآرا، مدیرعامل شرکت توسعهگر شبیهساز، در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به چگونگی تحقق شعار سال 94 به دولت و ملت، همدلی و همزبانی در حوزه بازیهای رایانهای اظهار کرد: موضوع قانونگذاری، مهمترین مسئلهای است که دولت باید به آن ورود کند. البته طی سال گذشته در این حوزه شاهد اقداماتی بودیم که امیدواریم درسال پیش رو محقق شود.
وی ادامه داد: قوانین حمایتی همچون حمایت از تولیدکنندگان داخلی، از جمله قوانینی است که باید اجرایی شود، کاری که همه کشورهای دنیا با وضع قوانین مربوطه از تولیدکنندگان داخلی حمایت میکند تا قدرت رقابت با تولیدکنندگان خارجی داشته باشند.
تولیدکننده بازی «آسماندژ» تصریح کرد: همیشه در تولیداتم از ابتدا با هزینه شخصی کار را انجام میدهم، چندان اعتقادی به حمایتهای دولت ندارم. اگر دولت بخواهد حمایتهای لازم را به صورت ارائه اعتبار از بازیساز داشته باشد، چندان منطقی نیست.
حمایت دولت برای سود ده شدن صنعت بازیسازی
وی بیان کرد: دولت باید قانونگذاری و حمایت خود را به شکلی در لایه سیاستگذاری قرار دهد تا کل صنعت تبدیل به صنعت سود ده شود.
ملکآرا اظهار کرد: دولت باید به گونهای از بازیسازان حمایت کند تا بازیسازان زمانی که در تولیداتشان سرمایهگذاری میکنند، شاهد بازگشت سرمایه هم باشد.
وی یادآور شد: تا زمانی که شرایط قانونی برای تولید بازیها در ایران مناسب نباشد، این صنعت بازیسازی سود ده نخواهد بود و به اصطلاح همیشه لنگ خواهد زد.
این بازیساز تصریح کرد: عدم وجود قانون درست کپی رایت و نبود قانونهای منطقی فضای مجازی اصلیترین مشکلات این صنعت به شمار میرود که سبب میشود این صنعت سود ده نباشد.
وی بیان کرد: بازیهای فاخر و ارزشی و غیرارزشی هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند و همه در صنعت بازیسازی قرار میگیرد. همچنین این صنعت همچون صنعت سینما نیست که محصولی تولید شود و عدهای به نقد و بررسی بپردازند. در حوزه بازیسازی همه تلاش این است که جریان را به سمتی سوق دهیم که بتواند مخاطبان داخلی را جذب کند.
گیمر به دنبال بازی بومی است
ملکآرا اظهار کرد: بازیهای ارزشی یا غیرارزشی چندان برای کاربر تفاوتی نمیکند بلکه گیمر به دنبال یک بازی ایدهآل و قوی است. بازیهای رایانهای بهترین رسانه برای انتقال فرهنگ و محتوای ارزش نیست، بلکه رسانهای برای یک تفریح است. بنظر میرسد بالاترین کاربردش این بوده که جنبه سرگرمی است.
وی بیان کرد: امیدواریم امسال در سال همدلی وهمزبانی شاهد ساماندهی قوانینی در حوزه حمایت از بازیسازان باشیم، بازیسازان آنلاین و کامپیوتری هیچ تفاوتی از یکدیگر ندارند و هر دو با یک هدف تولید میشوند.
بازی «آسمان دژ ۲» با رأی کاربران از سراسر دنیا جایزه بهترین بازی مستقل را در مهمترین اتفاق جهانی انتخاب بهترینهای بازی آنلاین سال ۲۰۱۳ در آلمان بە خود اختصاص داد.
«آسمان دژ » بهترین بازی در بخش آنلاین جشنواره بازیهای رایانهای تهران طی سال های ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱، بە عنوان اولین بازی ایرانی در هشتمین دوره مسابقات بینالمللی بازیهای آنلاین در کشور آلمان پذیرفته شد و با غلبه بر دهها رقیب آمریکایی، اروپایی، کرهای و چینی خود، پس از راهیابی بە عنوان یکی از ۵ نامزد نهایی بخش مستقل، در نهایت عنوان بهترین بازی آنلاین از نگاه کاربران را کسب کرد. در این اتفاق بازیهایی از شرکتهای سازنده بزرگی مانند یوبیسافت و گودگیم استودیو نیز شرکت داشتند.