کد خبر: 3214534
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۷
در کارگاه تولید مشترک، اصول و روش‌ها مطرح شد؛

تولید مشترک، راهی برای جذب مخاطبان جهانی

گروه هنر: پیت رایو، تهیه‌کننده نیوزلندی سینما در کارگاه «تولید مشترک، اصول و روش‌ها» جشنواره فجر گفت: کشورها می‌توانند با حفظ اصالت فرهنگی خود، با تولید مشترک به دنبال مخاطب جهانی باشند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، به نقل از روابط عمومی سی‌وسومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، در کارگاهی که در اولین روز از جشنواره مستقل بین‌المللی فیلم فجر در پردیس ملت برگزار شد، پیت رایو از تهیه‌کننده‌های نیوزلند در کارگاهی به بررسی دلایل تولید مشترک با دیگر کشورها پرداخت.

وی با اشاره به اینکه منظور از تولید مشترک، تولیدی است که بیش از یک گروه در مسائل تولید و مالی آن درگیر باشند، عنوان کرد: با این‌که نیوزلند کشور کوچکی است و در آن سمت دنیا واقع شده، اما تجربیاتی در این زمینه دارد که می‌تواند کمک کننده باشد.

پیت رایو با بیان اینکه به دلیل بودجه‌های بالا و حمایت‌های دولتی کشورها، نمی‌توانند فیلمی را که به دنبال ساخت آن هستند بسازند، گفت: انتظار می‌رود تولید مشترک راهی برای ساخت فیلم‌هایی باشد که نیاز به بودجه‌های بیشتری دارند. برای مثال کشوری مانند ایران تولیدات داخلی خودش را دارد، اما با تولید مشترک برای مخاطب جهانی فیلم می‌سازد.
این تهیه‌کننده نیوزلندی یکی از منفعت‌های تولید مشترک را این گونه عنوان کرد: در تولید مشترک آثار ساخته شده در کشورهای دیگر هم دیده می‌شود و همچنین در کشور داخلی هم مخاطب بیشتری دارد و بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد. این فیلم‌ها همچنین سرمایه‌گذاری بهتری هم دارند و مطمئناً برگشت مالی موثرتری هم خواهند داشت.

رایو با بیان اینکه بسیاری از افراد فقط بحث مالی در تولیدات مشترک را مهم می‌دانند، اظهار کرد: جنبه‌های دیپلماسی، سرمایه‌گذاری و خلاقیت از بحث‌هایی است که در تولیدات مشترک مورد توجه هستند و بخشی به دولت‌ها هم مربوط می‌شود.

وی با ذکر نمونه‌ای از تولید مشترک نیوزلند و آلمان گفت: ویل رایدر فیلمی است که در سال 2002 به شکل مشترک ساخته شد و در آن زمان در حدود 9 میلیون دلار نیوزلند برای آن بودجه صرف شد که بعد از اکران توانست نزدیک به 40 میلیون دلار در اروپا و آمریکا بفروشد.

رایو ادامه داد: این فیلم نه بازیگر آلمانی و نه لوکیشن آلمانی داشت، اما آلمان در بحث پس‌تولید نقش داشت و تدوینگر فیلم هم در آلمان این کار را انجام داد. اما موفقیت‌های فیلم در جشنواره‌های مختلف دلیلی شد که آلمان و نیوزلند با هم قراردادی رسمی را برای تولید مشترک فیلم امضاء کنند.

وی در پایان بیان کرد: از درس‌هایی که می‌توان از تولید این فیلم گرفت، این است که هر کشوری می‌تواند با حفظ اصالت فرهنگی خودش، به دنبال مخاطب جهانی هم باشد.

captcha