کد خبر: 3293184
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۷
در نشست کمیسیون آموزش عمومی قرآن مطرح شد؛

بازنگری متون درسی بر مبنای اهداف آموزش عمومی قرآن/ دستگاه‌ها برنامه‌های جدید ارائه کنند

گروه فعالیت‌های قرآنی: در چهل و پنجمین جلسه کمیسیون آموزش عمومی قرآن پیرامون اهمیت بازنگری متون درسی آموزش و پرورش بر مبنای اهداف آموزش عمومی قرآن و ارائه برنامه‌های جدید در حوزه آموزش عمومی قرآن بحث شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) چهل و پنجمین نشست کمیسیون آموزش عمومی قرآن بعد از ظهر امروز، 22 اردیبهشت‌ماه با حضور حمیدرضا کفاش، معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش، محمدرضا مسیب‌زاده، مدیرکل قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش، لاله افتخاری، رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی و مدیران و نمایندگان دستگاه‌های عضو در دفتر وزیر آموزش و پرورش برگزار شد.
در ابتدای این جلسه حمیدرضا کفاش، معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش به ارائه گزارشی درباره برنامه‌های کمیسیون آموزش عمومی قرآن در سال 93 پرداخت و در ادامه از مدیران و نمایندگان دستگاه‌های عضو کمیسیون خواست تا طی روزهای آینده برنامه‌های خود در حوزه آموزش عمومی قرآن را به این کمیسیون ارائه کنند تا این برنامه‌ها هر چه زودتر مورد بررسی قرار گرفته و به شورای توسعه فرهنگ قرآنی برای دریافت اعتبارات سال 94 ارائه شود.
در این بخش از نشست، محمد انجم‌‌شعاع، معاون هماهنگی و نظارت راهبردی شورای توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به بحث نظام رتبه‌بندی معلمان ، عنوان کرد: کمیسیون آموزش عمومی قرآن باید کاری در جهت نظام رتبه‌بندی معلمان انجام دهد تا بر این اساس، معلمانی که در آموزش و پرورش به کار گرفته می‌شوند شاخصه‌های قرآنی داشته باشند.
انجم‌شعاع افزود: تجهیز معلمان به مهارت‌های قرآنی نکته مهمی است که همه معلمان دروس مختلف باید نسبت به مهارت‌های قرآنی مجهز بوده و این مهارت‌ها را داشته باشند. رتبه‌بندی معلمان و این مسئله که معلمان دارای شاخصه‌های قرآنی باشند امری است که باید از سوی کمیسیون آموزش عمومی قرآن دنبال شود.

بازنگری متون درسی دانش‌آموزی
حمیدرضا کفاش، معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در ادامه سخنان معاون هماهنگی و نظارت راهبردی شورای توسعه فرهنگ قرآنی از واگذاری مسئولیت تعیین صلاحیت‌های عمومی معلمان به معاونت پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش خبر داد و گفت: با توجه به اینکه این کار به تازگی از سوی وزیر آموزش و پرورش به معاونت پرورشی و فرهنگی ابلاغ شده است تلاش می‌کنیم هر چه زودتر کار تدوین صلاحیت‌های عمومی معلمان را انجام دهیم.
در این بخش از نشست، محمد انجم‌شعاع به بحث بازنگری متون درسی دانش‌آموزی اشاره کرد و افزود: خبر بازنگری متون درسی دانش‌آموزان از سوی آموزش و پرورش اعلام شده است اما در بازنگری این متون باید به این نکته توجه شود که اهداف مصوب آموزش عمومی قرآن مبنا قرار گیرد در حالی که اخباری که ما دریافت کردیم نشان از آن دارد که اهداف آموزش عمومی قرآن در بازنگری متون مبنا قرار نگرفته است.
در ادامه این بحث، محمد خواجه‌پیری، عضو کمیسیون آموزش عمومی قرآن با تأکید بر اینکه در تدوین و بازنگری متون درسی آموزش و پرورش باید اهداف آموزش عمومی قرآن مورد توجه قرار گیرد، گفت: ما هفت سال روی اهداف آموزش عمومی قرآن کار کردیم و این اهداف کاملا پخته و کارشناسی شده است و توقع داریم این اهداف در برنامه‌های حوزه آموزش عمومی قرآن و حتی تألیف کتاب‌ها و متون آموزشی مبنا قرار گیرد. هر چند که احساس می‌شود در تدوین کتب آموزشی به این اهداف توجهی نمی‌شود.
گزارش ایکنا حاکی است، در ادامه این جلسه پیش‌نویس طرح سیاست‌های اجرایی امور قرآنی در حوزه آموزش عمومی قرآن کریم مورد بحث قرار گرفت که برخی از مسئولان حاضر در نشست از طولانی شدن تهیه پیش‌نویس این سند گله کردند و در نهایت با پیشنهاد اعضای کمیسیون آموزش عمومی قرآن مقرر شد کارگروهی متشکل از کارشناسان این حوزه که پیش از این نیز کارهایی برای تدوین پیش‌نویس انجام داده بودند به مدت یک هفته گردهم آمده و نهایتا تا پایان خردادماه تدوین پیش‌نویس سند را به پایان برسانند.
در این بخش از جلسه کمیسیون آموزش عمومی قرآن، عرفانی‌نسب، رئیس دبیرخانه کمیسیون آموزش عمومی قرآن به ارائه گزارشی درباره روند ارائه برنامه‌های تفصیلی سال 94 سازمان‌های عضو کمیسیون آموزش عمومی قرآن پرداخت و گفت: آخرین مهلتی که به دستگاه‌ها برای ارائه برنامه‌های آموزش عمومی قرآن خود در سال 94 داده بودیم تا 15 اردیبهشت‌ماه بود که برخی از دستگاه‌ها برنامه‌های خود را به ما اعلام کردند اما تعدادی از دستگاه‌های عضو کمیسیون نیز هنوز برنامه‌های خود را اعلام نکرده‌اند که اگر این گونه پیش برود ما در ارائه برنامه‌های کمیسیون آموزش عمومی قرآن به شورای توسعه فرهنگ قرآنی دچار مشکل می‌شویم.

بررسی برنامه‌ها تا 5 خرداد
رئیس دبیرخانه کمیسیون آموزش عمومی قرآن از مدیران و نمایندگان دستگاه‌های عضو کمیسیون خواست تا هر چه زودتر برنامه‌های خود را به کمیسیون اعلام کنند که در نهایت با نظر اعضای کمیسیون مقرر شد برنامه‌های دستگاه‌های عضو کمیسیون آموزش عمومی قرآن برای سال 94 تا 30 اردیبهشت‌ماه به کمیسیون اعلام شده و کمیسیون نیز تا پنج خردادماه این برنامه‌ها را بررسی کرده و برنامه‌های مصوب خود را برای دریافت اعتبارات آموزش عمومی قرآن تا پنجم خردادماه به شورای توسعه فرهنگ قرآنی ارائه کند.
موضوع دیگری که در چهل و پنجمین جلسه کمیسیون آموزش عمومی قرآن مورد بحث قرار گرفت نوع ارائه برنامه‌های این کمیسیون در سال 94 بود که رضا سلامت‌پناه، معاون مطالعات و برنامه‌ریزی راهبردی شورای توسعه فرهنگ قرآنی از مسئولان کمیسیون آموزش عمومی قرآن خواست تا به گونه‌ای مدیریت کنند که برنامه‌های ارائه شده از سوی دستگاه‌ها برای سال 94 همان برنامه‌های روتین و همیشگی که آن دستگاه‌ها توانایی انجام آن را دارند نباشد، بلکه تمامی دستگاه‌ها در امر آموزش عمومی قرآن براساس الگو و طرحی که کمیسیون آموزش عمومی قرآن به آنها ارائه می‌کند به برنامه‌ریزی و اجرای برنامه بپردازند.
حمیدرضا کفاش، معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در این بخش از نشست گفت: با توجه به اینکه زمان کمی تا مهلت اعلام شده از سوی شورای توسعه فرهنگ قرآنی برای ارائه برنامه‌های همسو و هم‌جهت داریم بهتر است امسال به دستگاه‌ها این اجازه را بدهیم تا برنامه‌های خود را که در راستای اهداف آموزش عمومی قرآن است به ما اعلام کنند تا برنامه امسال جمع‌بندی شود اما برای سال 95 می‌توانیم به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که طی جلسات کارشناسی با حضور اساتید، طرح مشخصی را تدوین کرده و این طرح را در اختیار دستگاه‌ها قرار دهیم تا تمامی دستگاه‌ها موظف باشند براساس این طرح به اجرای برنامه بپردازند.
در ادامه این بحث با نظر اعضای کمیسیون آموزش عمومی قرآن و معاونان شورای توسعه فرهنگ قرآنی مقرر شد برنامه‌های کمیسیون آموزش عمومی قرآن برای سال 94 به این شکل پیش برود که دستگاه‌های عضو از چند ماه آینده برنامه‌ریزی‌های خود را براساس طرح ارائه شده از سوی کمیسیون آموزش عمومی قرآن انجام داده و برنامه‌های روتین خود را برای دریافت اعتبارات آموزش عمومی قرآن به این کمیسیون اعلام نکنند.

captcha