کد خبر: 3305505
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۳
سردار خضرایی عنوان کرد:

انتشار نیافتن اسناد؛ بی‌بهره ماندن از الهامات دفاع مقدس/ برخی مدارک را مایملک شخصی می‌دانند

گروه جهاد و حماسه: مدیرعامل باغ موزه دفاع مقدس گفت: اینکه بگوییم چرا مردم از الهامات دفاع مقدس بی‌بهره هستند به آن دلیل است که اسناد و مدارک دفاع مقدس منتشر نشده و در اختیار مردم قرار نگرفته‌اند.

سردار جواد خضرایی، مدیرعامل باغ موزه دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره بانک اطلاعاتی موزه دفاع مقدس گفت: متأسفانه شاهد این هستیم که جمعی از هنرمندان اعم از مؤلفان، ناشران و کارگردان‌ها از کمبود و یا نبود منابع در رابطه با دفاع مقدس گلایه دارند و علت عدم پرداختن به این مهم را عدم دسترسی به منابع می‌دانند که ما در این راستا بانک اطلاعاتی بزرگ و مدرنی را راه‌اندازی می‌کنیم و امروز دارای بانک اطلاعاتی معتبری هستیم که مدارک دفاع مقدس شامل فیلم، صوت، اسناد و عکس را در خود جای داده است.

وی افزود: بخشی از این مدارک دفاع مقدس را به صورت مبادله‌ای دریافت کردیم و بخشی دیگر را نیز با برگزاری جلسات و تطبیق شفاهی اطلاعات در اختیار گرفتیم که با کامل شدن آن می‌توان آنها را در سایت موزه دفاع مقدس در آینده نزدیک مشاهده کرد.

وجود 40 هزار جلد کتاب در کتابخانه موزه دفاع مقدس

سردار خضرایی ادامه داد: علاوه بر این، جامع‌ترین کتابخانه دفاع مقدس را در این موزه به وجود آوردیم که شامل 14 هزار کتاب در 40 هزار جلد است و در بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نیز 130 جلد کتاب تهیه کردیم و این نشان می‌دهد که غنای کتابخانه به اندازه کافی است و امکان استفاده همزمان 65 شهروند به صورت مناسبت از این کتابخانه وجود دارد.

وی در پاسخ به اینکه چند درصد از اسناد دفاع مقدس در بانک اطلاعاتی موزه دفاع مقدس جای گرفته است، بیان کرد: عدم استفاده از موضوعات دفاع مقدس مربوط به عدم انتشار اطلاعات آن دوران است، یعنی هر کس اطلاعات دفاع مقدس را داشته، در برخی موارد از آن به عنوان مایملک شخصی خود نام برده، از این رو آن را ترویج و نشر نداده است.

سردار خضرایی تصریح کرد: اگر موضوعی نشر می‌یابد، لزوماً ممکن است ترویج پیدا نکند، به عنوان مثال برخی از مضامین اخلاقی و رفتاری در بین مردم دیده می‌شود که نشر داده شده، اگر چه رسانه به آن نپرداخته و در بیلبوردی منتشر نشده است. اما مردم از نگاه هم آموزش می‌بینند. ما نیز با استفاده از رسانه‌ها و مطبوعات و امکانات شهری نتوانستیم این امکانات را در اختیار مردم قرار دهیم؛ از این رو انتظارمان بی‌جاست که بگوییم مردم چرا از الهامات دفاع مقدس بی‌بهره هستند؛ چرا که این موضوع به دلیل عدم انتشار اطلاعات دفاع مقدس است.

وی در ادامه عنوان کرد: اساساً اینکه ما به عنوان موزه دفاع مقدس به دنبال اقدامی کاربردی و راه‌اندازی بانک اطلاعاتی هستیم، هدف تأمین نیازهای علمی و پژوهشی هنرمندان، مؤلفان و ناشران بوده است و این موارد مورد نیاز ضروری است و اگر این موارد نباشد، منجر به تحریف خواهد شد و با برداشت غلط فیلمی را می‌سازد که امروز از آن به فیلم بد یاد می‌شود.

ایجاد بانک اطلاعاتی

مدیرعامل موزه دفاع مقدس با اشاره به اهداف راه‌اندازی بانک اطلاعاتی دفاع مقدس گفت: برای اینکه از این کار جلوگیری شود، بانک اطلاعاتی را ایجاد کردیم که ظرفیت اولیه آن 600 ترابایت بوده و قابل افزایش است و تعداد بسیار زیادی در آن گردآوری شده و در حال تکمیل است و در برخی از موارد که مدارکی در دست بود، تولید اطلاعات کرده‌ایم. به عنوان مثال مصاحبه‌هایی با فرماند‌هان قرارگاه‌هایی که برنامه‌ریزی عملیات را برعهده داشتند، در رابطه با بخش‌های تاکتیکی و استراتژیک جنگ انجام شده است.

وی یادآور شد: در حد 5 – 6 جلسه به علت نوشیدن جام زهر حضرت امام خمینی(ره) پرداخته‌ایم، عمیقاً به فرماندهی کل قوای بنی‌صدر اشاره کرده‌ و یا دوره‌ای که شهید فلاحی در مصدر فرماندهی کل قوا بود را تحلیل کرده‌ایم؛ از این رو بانک اطلاعات که هر روز بر غنای آن افزوده می‌شود نیاز مخاطبان را تأمین می‌کند.

سردار خضرایی افزود: در حال حاضر حدود 9 هزار ساعت فیلم، یک میلیون و 150 هزار عکس، بیش از 300 هزار سند و حدود چند هزار صوت در بانک اطلاعاتی موجود است که صوت، حرف رزمندگان نیست.

مشاور شهردار تهران یادآور شد: بیش از 57 هزار وصیت‌نامه و اسامی شهدا همراه با عنوان عملیات آنها گردآوری شده، به طوری که تعداد شهدای هر منطقه عملیاتی مشخص است، همچنین نام پدر، حرفه‌ای که مشغول آن بودند و محل دفن شهدا و ... درج شده که ذخیره گرانقدری است.

captcha