سردار جواد خضرایی، مدیرعامل باغ موزه دفاع مقدس در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) گفت: جنگ را میشود از یک نفر سؤال کرد، یعنی جنگ را میشود از زاویه چشم هر رزمنده، ولو رزمندهای که آب به جنگ میبرد، سؤال کرد، اشکال از ماست که تصور میکنیم جنگ در انحصار عدهای خاص است.
وی افزود: ما هیچ گاه نمیخواهیم جنگ را بررسی کنیم، بلکه جنگ در ابعاد تاکتیکی چندان محل بحث ندارد، اینکه ما بگوییم صرفاً رزمندگان ما از اروند عبور کردند، این خوب است، اما باید توجه داشت که ارتش راش سوم هفتاد سال قبل از رودخانه راین عبور کردند و تا حدود 700 کلیومتر پشت استالینگراد هم آمدند. آیا این ابعاد تاکتیکی امروز مناسب جامعه ماست؟ که پاسخ آن منفی است.
سردار خضرایی ادامه داد: به نظر میرسد جنبههای تاکتیکی و نظامی و طرحریزی باید به جا مورد استفاده قرار گیرد و در دانشکدهها در دورههای عالی پژوهش شود، اما نیاز مردم به جنس تربیتی، اجتماعی، خلقی و رفتاری جنگ است و این را باید از جامعه رزمندگان سؤال کرد.
حس حضور و هویتبخشی به جامعه، امروز دیده نمیشود
وی تصریح کرد: چگونه میشود کسی ماشین خود را که محل درآمدش است، در جبهه در معرض تیر قرار دهد تا خاک سنگر رزمندگان را جابه جا کند؟ این چه حسی است؟ اگر این حس در ابعاد کوچکتر در جامعه پیاده شود، مگر نه این است که بسیاری از مشکلات ما حل خواهد شد.
مدیرعامل باغ موزه دفاع مقدس در ادامه عنوان کرد: ایجاد حس نوعدوستی، انتقال حس حضور و آگاهی و هویتبخشی به جامعهای که حماسه را ساختهاند و سعه صدر مسئولان برای اینکه بتوانند این حس را به جامعه منتقل کنند، متأسفانه در جامعه امروز دیده نمیشود، وقتی این موضوع نیست دفاع مقدس به عنوان یک شی زیرخاکی 200 سال بعد بسیار محترم است، اما امروز به درد جامعه ما به دلیل نوع برخورد مسئولان نمیخورد.
وی در پاسخ به اینکه از چه بخشی از دفاع مقدس میتوانیم استفاده کنیم، گفت: آیا از رویکرد نظامی میتوان استفاده کرد؟ پاسخ منفی است و از آن میتوانیم به عنوان پدافند در مرزهای کشورمان استفاده کنیم و در بخش اجتماعی نیز میتوانیم بخشی از کارکردهای دفاع مقدس را الگوسازی کنیم، یعنی اگر روزی در جامعه، ایثار به معنای خاص مانند روی مین رفتن را نداشتیم، آیا همان ایثار خاص را میخواهیم یا قصد داریم تغییر ادبیات داده و آن را تبدیل به ایثار عام کنیم، به این معنی که مردم متواضعانه نسبت به هم برخورد کنند و اگر کسی دست فردی عصای سفید دید مشتاق کمک به وی باشد.
دفاع مقدس حکمتهایی دارد که جامعه به آن نیازمند است
سردار خضرایی با بیان اینکه امروز ما نیازمند تبدیل ایثار خاص در دفاع مقدس به ایثار عام در جامعه امروز هستیم، اظهار کرد: حرفهای شعاری به درد جامعه ما نمیخورد و جامعه ما نیاز به آن ندارد، اگر دقت کنید رسانههای ما بیشتر به ابعاد سیاسی و اقتصادی جامعه میپردازند صرف نظر از اینکه چه میزان از آن درست یا غلط بوده و یا دغدغه واقعی است یا دغدغه ایجاد میکند، بدون اینکه موضوع جدیدی در میان باشد.
وی با بیان اینکه دفاع مقدس یک خُلق و رفتار است و حکمتهایی دارد که جامعه به آن نیازمند است، بیان کرد: اگر بخواهیم در یک جامعه صنعتی و مدرن زندگی کنیم باز نیازمند اخلاق هستیم، چه جنبههایی از دفاع مقدس میتواند این اخلاق را در اختیار جامعه قرار دهد؟ مسلماً همه آن، دفاع مقدس نیست و نزدیکترین محصول تربیتی به لحاظ معاصر بودن را میتوان دفاع مقدس نامید، در حالی که ما از آن استفاده نمیکنیم.
مدیرعامل باغ موزه دفاع مقدس یادآور شد: منظور از استفاده، استفاده تاکتیکی و نظامی نیست، بلکه استفاده از رفتار، شکوه و حماسه است که این بخش از آن حائز اهمیت است؛ از این رو برای رفع دغدغه فقط به سوم خرداد یا مناسبتهای دیگر نپردازیم. سوم خرداد یک روز است، اما آنچه که سبب شد چنین حماسهای رخ دهد، از اول تا آخر جنگ بود.