حجتالاسلام والمسلمین سیداحمد سجادی، کارشناس فضای مجازی، در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به دلایل استقبال اندک از نرمافزارهای مذهبی به نسبت نرمافزارهای سرگرمی اظهار کرد: معمولا مسائلی که جنبه سرگرمی برای مردم داشته باشد، مراجعه به آن بیشتر از مطالب علمی است چراکه مطالب علمی، فکر، تدبیر و عقل انسان را به کار میگیرد. مطالب مذهبی هم همچون مطالب علمی است به همین دلیل مراجعه به این مطالب کمتر از مطالب سرگرمی است.
وی ادامه داد: مقایسه میان مطالب سرگرمی و مذهبی اشتباه است و این دو موضوع هیچ سنخیتی با یکدیگر ندارند اما موضوعی که باید مدنظر قرار بگیرد، این بوده که بتوانیم به واسطه همین سلیقه مردم مطالب دینی و مذهبی را با ایدههای جدید در اختیار مردم قرار دهیم.
مدیرعامل راسخون تصریح کرد: البته منظور از ایدههای جدید این نیست که بخواهیم چیزی به مطالب دینی اضافه کنیم و یا از آن کم کنیم بلکه باید در قالبهایی که مورد استقبال مردم است، بتوانیم آن را ارائه دهیم.
وی بیان کرد: تولیدکنندگان باید محصولات فرهنگی را به بازار بیاورند و دولتمردان هم باید حمایت لازم را از این محصولات داشته باشند. در این صورت میتوانیم شاهد استقبال محصولات دینی، مذهبی از سوی مردم باشیم.
نابسامانیهای حوزه نرمافزار و سردرگمی تولیدکنندگان
حجتالاسلام سجادی اظهار کرد: چه اشکالی دارد دولت در کنار کارهای فرهنگی، توجه بیشتری به محصولات دینی و مذهبی داشته باشد. متأسفانه هماکنون نه تنها از سوی دولتمردان حمایتی صورت نمیگیرد بلکه آنقدر نابسامانی در این امروجود دارد که تولیدکنندگان را دچار سردرگمی کرده است.
وی یادآور شد: ما باید برای این مقوله فکر کنیم و تولیدکنندگان هم برای این کار برنامهای مدون و در خور شأن داشته باشند. همچنین دولتمردان در این زمینه وارد شوند و به سرمایهگذاری بپردازند.
این کارشناس فضای مجازی، با اشاره به راهکارهای دیگری برای گسترش استفاده از نرمافزارهای دینی و ارتقای آگاهیهای مردم در این حوزه تصریح کرد: بولوتوث نرمافزارهای دینی و مذهبی در مساجد اقدام خوبی است اما این امر تنها قشر مذهبی را مورد هدف قرار میدهد درحالی که باید همه اقشار را درگیر این موضوع کنیم.
وی ادامه داد: بولوتوث قدم بلندی نیست و باید قدمهای بلندتری برداریم، چه اشکالی دارد در کنار وایبر و واتس آپ، زمینهای را در شبکههای اجتماعی فراهم کنیم و به معرفی نرمافزارهای دینی و مذهبی بپردازیم.
حجتالاسلام سجادی اظهار کرد: ما متأسفانه برای پفک و بسیاری از کالاهای مضر تبلیغات هنگفتی میکنیم درحالی که برای نرمافزارهای دینی و مذهبی از صداوسیما کاری نمیکنیم. صداوسیما باید وارد میدان شود و بتوانیم شاهد تبلیغات این محصولات در صداوسیما باشیم.
خون دلهای فراموش شده
وی در پایان خاطرنشان کرد: از دیگر اقداماتی که میتوان انجام داد، معرفی نرمافزارهای فاخر دینی و مذهبی در روزنامههای کثیرالانتشار و سایتهای پربازدید است. ای کاش مسئولان بدانند که تولیدکنندگان برای تهیه این محصولات چه خون دلها خوردهاند و تا چه اندازه زحمت کشیدهاند.