هیچ حوزه‌ای از مسابقات بین‌المللی قرآن خالی از تحول نماند/ تحلیل مسابقات توسط واحد افکارسنجی ایکنا
کد خبر: 3306760
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۹
حسینی:

هیچ حوزه‌ای از مسابقات بین‌المللی قرآن خالی از تحول نماند/ تحلیل مسابقات توسط واحد افکارسنجی ایکنا

گروه فعالیت‌های قرآنی: رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف اظهار کرد: در سی و دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن هیچ حوزه‌ای خالی از تحول نماند و در تمامی حوزه‌ها نوآوری داشتیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) برنامه زنده «افق» رادیو قرآن روزگذشته، دوم خردادماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و حسن ربیعی، سخنگوی سازمان اوقاف و محمدرضا پورمعین، کارشناس‌ ـ مجری برنامه به تحلیل و بررسی سی و دومین دوره مسابقات بین‌الملل قرآن پرداخت.
حجت‌الاسلام حسینی در ابتدای این برنامه اظهار کرد: در این دوره از مسابقات، توانستیم به بخش عمده‌ای از آنچه که می خواستیم دست پیدا کنیم، رسیدیم. امسال با توجه به تجربیات سال‌های گذشته می‌خواستیم اثرگذاری خود روی متسابقان را بیشتر کنیم که این اتفاق تاحدودی افتاد.
وی افزود: فضای ایران اسلامی به قدری مثبت است که هرکسی که از کشور دیگر می‌آید خود به خود تأثیراتی را می‌گیرد اما امسال سعی کردیم بخشی از میزبانی را بر عهده افرادی بگذاریم که سبقه میزبانی آنها بیشتر است و می‌توانستند وظیفه میزبانی را بهتر ادا کنند که همین مسئله بار زیادی را از دوش ما برداشت.
حسینی با بیان اینکه فضای مسابقات بین‌المللی قرآن خیلی صمیمی و خوب بود و هیچ تنشی در این مسابقات ایجاد نشد، گفت: جلسه روز گذشته ما که با داوران، اساتید و شرکت‌کنندگان مسابقات برگزار شد بسیار پربار بود و بسیاری از داوران و شرکت‌کنندگان از حضورشان در ایران مطالب بسیار خوبی را مطرح کرده و خاطرات خوبی را برای ما نقل کردند که نشان از رضایت آنها بود.
وی در این بخش از سخنان خود عنوان کرد: امسال چندبرابر سال‌های گذشته به اطلاع‌رسانی مسابقات بین‌المللی قرآن از طریق رسانه ملی، خبرگزاری‌ها، روزنامه‌ها و... انجام شد که امیدواریم این روند برای سال‌های آینده نیز توسعه بیشتری داشته باشد.
در این بخش از برنامه، حسن ربیعی اظهار کرد: خداوند را شاکریم امروز صبح که در محضر مقام معظم رهبری بودیم ایشان در ابتدای فرمایشات خود از برگزارکنندگان و دست‌اندرکاران مسابقات تشکر کردند و این مدال افتخاری برای جامعه قرآنی به ویژه کسانی که در خط مقدم مسابقات هستند است.

تأمین محتوای مورد نیاز رسانه‌های داخلی و خارجی در مسابقات بین‌المللی قرآن
وی افزود: از بُعد رسانه‌ای و اطلاع‌رسانی در سی و دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن اتفاقات خوبی افتاد و شبکه‌های داخلی و برون‌مرزی و خبرگزاری‌های داخلی و خارجی با حضور در این مسابقات به اطلاع‌رسانی پرداختند. امسال کمیته تأمین محتوا از طریق ستاد عالی مسابقات قرآن تشکیل شد که بتواند به رسانه‌های داخلی و خارجی محتوای مورد نیاز برای تولید برنامه را ارائه کند و کمیته محتوا خط و مش کلی نظام را احصا کرد و در اختیار مسئولان و جامعه قرآنی قرار داد.
ربیعی در ادامه گفت: در حوزه اطلاع‌رسانی مسابقات بین‌المللی قرآن موفق شدیم یک سیاست واحد را در شبکه‌ها و رسانه‌های داخلی و خارجی ایجاد کنیم اما با این حال هنوز تا نقطه اید‌ه‌آل خیلی فاصله داریم.
همچنین، حسینی در این بخش از برنامه گفت: ما سعی کردیم در حد خودمان هیچ حوزه‌ای را خالی از تحول نگذاریم. اگر مسابقات قرآن ایران همایش تجلیل از بانوان را دارد امسال برای نخستین بار این همایش را به صورت بین‌المللی برگزار کرده و هفت بانوی فعال قرآنی جهان اسلام را مورد تجلیل قرار دادیم.
وی ادامه داد: در همایش پژوهش‌های قرآنی علاوه بر 700 اثر علمی ارزشمند، از آیت‌الله قرشی، مفسر قرآنی تجلیل شد که حضور ایشان و صحبت‌های گرم ایشان برای همایش پژوهش‌های قرآنی بسیار پربرکت بود.

توسعه نمایشگاه قرآن و رونمایی از چند محصول قرآنی
حسینی عنوان کرد: اگر ما هرساله نمایشگاه قرآن در حاشیه مسابقات قرآن برگزار می‌کردیم امسال سعی کردیم این نمایشگاه توسعه پیدا کند و در کنار آن چندین محصول قرآنی شامل؛ کتاب و نرم‌افزار رونمایی شد. این چند اثری که امسال در مسابقات بین‌المللی قرآن رونمایی شد بسیار ارزشمند بودند.
وی در ادامه گفت: همچنین کارگاه‌های آموزشی، میزهای مشاوره و گفت‌وگو هر روز در حاشیه برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن برپا می‌شد؛ همچنین امسال برای نخستین بار 31 محفل قرآنی در 31 استان کشور برگزار کردیم که به این گستردگی نبود و تمامی استان‌ها را تحت پوشش قرار داد.
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه عنوان کرد: امسال خود سازمان اوقاف نیز توجه ویژه‌ای داشت و برنامه‌های تلویزیونی و مستندی که برای مسابقات بین‌المللی قرآن تولید و پخش شد؛ یک گروه مستندسازی هم داشتیم که فرآیند مسابقات قرآن امسال را نشان می‌داد تا سال آینده بدون هیچ دلهره‌ای مسابقات قرآن برگزار شود.

تحلیل مسابقات بین‌المللی قرآن توسط واحد افکارسنجی خبرگزاری ایکنا
وی یادآور شد: امسال با همکاری دوستان افکارسنجی مجموعه ایکنا قراری را منعقد کردیم که طی یک پرسش‌نامه نحوه برگزاری مسابقات را تحلیل کنند تا بتوانیم از نتایج آن برای سال‌های آینده استفاده کنیم و امیدواریم بتوانیم در یک بازده زمانی کوتاه تمامی اطلاعات و آمار را جمع‌آوری کرده و ارائه کنیم.
در این بخش از برنامه افق، حسن ربیعی اظهار کرد: سیاست‌های کلی سازمان اوقاف در حوزه ارتقای کیفی و کمی فعالیت‌های قرآنی بر این است که حتما به آنچه که موفقیت‌ها و اقدامات خوبی که صورت گرفته بسنده نکنیم و توقف ما براساس این تعاریف یک شکست است و همانطور که رهبر معظم انقلاب در حوزه‌های قرآنی دغدغه دارند برنامه‌ریزان ما در حوزه ‌برنامه‌های فرهنگی و قرآنی با کمبودهایی مواجه هستند و هنوز برای رسیدن به قله‌ای که رهبر معظم انقلاب عنوان می‌کنند فاصله داریم.
وی ادامه داد: امسال حجت‌الاسلام سیدمصطفی حسینی قبل از شروع مسابقات دبیرخانه‌ای را تشکیل داده و آسیب‌شناسی جدی نسبت به دوره‌های قبل انجام داد. امیدواریم بتوانیم روند پیشرفت مسابقات برای سال آینده را به بهترین نحو ممکن رقم بزنیم.
ربیعی با اشاره به مطالبات مقام معظم رهبری در حوزه قرآن گفت: هنوز انبوهی از مطالبات ایشان بر روز کاغذ مانده است و هنوز نتوانستیم بخشی از آن را در حوزه قرآن محقق کنیم.
وی ادامه داد: مقام معظم رهبری از قرائت و حفظ به عنوان مقدمه و انس و تدبر و عمل به قرآن را در یک منظومه‌ای روشن کرده‌اند که باید در این خصوص خیلی کار کنیم و روی مباحث تفسیری و کاربردی کار کنیم.
وی عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب همچنین بحث تفرقه و اختلاف را مطرح کرده‌ و تأکید داشته اند که باید به این نقطه برسیم؛ مسابقات بین‌المللی قرآن فرصت مناسبی است که به این بایدها و نبایدها در حوزه مطالبات مقام معظم رهبری بپردازد.

دکور مسابقات بین‌المللی قرآن باید در مراسم خاصی رونمایی می‌شد
در این بخش از برنامه، محمدرضا پورمعین ضمن مثبت ارزیابی کردن تمام اتفاقات سی و دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن به دکور این دوره از مسابقات اشاره کرد و گفت: دکور مسابقات قرآن امسال خیلی خوب بود و به هنر ایرانی اسلامی پرداخته بود و این دکور به عبارتی زنده بود و جان داشت و ای کاش چنین دکور فاخری در یک مراسم خاصی رونمایی می‌شد.
حجت‌الاسلام حسینی درباره دکور سی و دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن عنوان کرد: بنده به این نتیجه رسیده بودم که جلسات قرآن باید پویاتر، فعال‌تر و زنده‌تر باشد و به همین دلیل تصمیم گرفتیم امسال برای مسابقات بین‌المللی قرآن از دکور دیجیتال که با چنین ابعادی تاکنون در کشور نصب نشده بود استفاده کنیم.
وی ادامه داد: گاهی اوقات با افزودن یک هزینه کمتر و کم کردن هزینه‌های اضافی جاذبه و پویایی بیشتری در مسابقات ایجاد می‌شود و به نظرم هزینه‌ای که برای دکور مسابقات صرف شد تمامی هزینه‌هایی که برای این مسابقات صرف شده بود را حلال کرد.
حسینی در این بخش از سخنان خود با اشاره به نتایج مسابقات بین‌المللی قرآن اظهار کرد: قاری مصری که رتبه اول را به دست آورد به عنوان برترین در حوزه صوت و لحن انتخاب شد که البته در سی و هفتمین دوره مسابقات کشوری قرآن که سال گذشته برگزار شد نیز این بحث را دنبال کردیم.
وی افزود: ما در مسابقات قرآن باید مدل قرآنی داشته باشیم و اینکه پنج نفر اول را انتخاب کنیم خوب است اما به هر حال باید یک سطح‌بندی شود که افرادی که در حوزه خاصی توانمند هستند در آن حوزه تقدیر شوند.
حسن ربیعی در این بخش از برنامه افق گفت: حضور متسابقین 81 کشور که همین عدد 81 کشور یک رکورد است در مسابقات بین‌المللی قرآن ایران بسیار خوب است و 129 قاری و حافظ داشتیم که در این بین حتی زیر 18 سال هم داشتیم و حداکثر سن نیز از کشور میانمار با 40 سال سن بود.
وی افزود: امسال یک اقدام خوبی هم در مسابقات انجام شد که قرائت قاریان نوجوانان کشورمان به صورت افتخاری بود. مسابقات قرآن ایران متعلق به نظام جمهوری اسلامی ایران است و سیاست کلی سازمان اوقاف این است که همه دستگاه‌ها، تشکل‌ها و موسسات باید کمک کنند که از مشارکت آنها به خوبی استفاده کنیم و امیدواریم برای دوره سی و سوم یک اتفاق ویژه را پیش رو داشته باشیم.

captcha