ناآگاهی پزشکان از سلامت معنوی/ اجرایی شدن برنامه‌های سلامت معنوی کودکان تا پایان سال
کد خبر: 3307719
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۷
عزیزی تبیین کرد:

ناآگاهی پزشکان از سلامت معنوی/ اجرایی شدن برنامه‌های سلامت معنوی کودکان تا پایان سال

گروه سلامت: معاون علمی فرهنگستان علوم پزشکی با انتقاد از ناآگاهی پزشکان از سلامت معنوی آن را ناشی از عدم آموزش سلامت معنوی در دانشگاه دانست.

فریدون عزیزی، معاون علمی فرهنگستان علوم پزشکی در گفت‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) عدم آگاهی جامعه پزشکی از سلامت معنوی و مبانی آن را یکی از ضعف‌های نظام سلامت دانست و عنوان کرد: نقضی که در عملکرد ما به عنوان بخشی از متولیان نظام سلامت دیده می‌شود این است که صاحبان حرفه‌های پزشکی هیچگونه اطلاع و آگاهی در این مورد ندارند که دلیل عمده آن نیز این است که هیچگونه آموزشی در این رابطه‌‌ در دانشگاههای علوم پزشکی داده نمی‌شود.

توجه جدی به آموزش سلامت معنوی در کشور‌های اروپایی
وی افزود: در حالیکه در کشورهای اروپایی و آمریکایی مسئله را بسیار جدی و مهمتر از ما قلمداد کرده‌، آن در دانشگاه‌های علوم پزشکی وارد کرده‌اند و به صورت واحدهای اجباری به آموزش مبانی آن در بین دانشجویان می‌پردازند، در کشور ما نه تنها واحد اجباری در کار نیست که حتی به صورت واحد اختیاری نیز چنین چیزی وجود ندارد.

مقام معظم رهبری سلامت معنوی جامعه را اولویت می‌داند
رئیس‌گروه سلامت معنوی با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری در رابطه با اولویت دادن سلامت معنوی برای کمک به سلامت جسمی، روانی و اجتماعی جامعه با کمک پزشکان و روحانیون اظهار کرد: طبق فرموده معظم له می‌توان امور مربوط به سلامت معنوی را در دو بعد به کار برد؛ بعد نخست این است که سلامت معنوی جامعه را برای کمک به سلامت جسمی، روانی و اجتماعی افراد به کار برد که این کار ما پزشکان است.

وی ادامه داد: همچنین باید کاری کرد که سلامت معنوی جامعه بالا رود که این کار نیز با تأکید رهبر انقلاب بر عهده روحانیون است.

توانمندسازی پزشکان و دانشجویان با مبانی سلامت معنوی یکی از راه‌های ارتقای سلامت معنوی جامعه است
عزیزی با بیان اینکه توانمندسازی پزشکان و دانشجویان علوم پزشکی یکی از راهکارهای ارتقای سلامت معنوی در میان افراد و جامعه است، گفت: کاری که می‌توان برای ارتقای سلامت معنوی انجام داد این است که نخست باید گروه‌های پزشکی را چه صاحبان حرفه‌های پزشکی و چه آنهایی‌که دانشجو هستند با مبانی به ریشه‌های سلامت معنوی است.

وی ادامه داد: این مسئله یعنی توانمند سازی را اگر از همین الان آغاز کنیم نزدیک هفت سال طول می‌کشد زیرا دانشجویان پزشکی را که از منظر سلامت معنوی توانمند شده‌اند باید فارغ التحصیل شوند و بتوانند آن مبانی را در جامعه گسترش دهند.

معاون علمی فرهنگستان علوم پزشکی اضافه کرد: در این فاصله‌ای که به توانمند سازی دانشجوها پرداخته می‌شود می‌توان در سمینارهای مختلفی که برگزار می‌شود بعدی از سلامت معنوی را وارد‌ کنند و به باز آموزی داشته‌های خود بپردازند.

برنامه سلامت معنوی کودکان تا اواخر سال جاری وارد برنامه‌های سلامت کودکان و نوجوانان وزارت بهداشت می‌شود
وی با اشاره به برنامه‌های فرهنگستان علوم پزشکی در رابطه با سلامت معنوی خانواده‌ها بیان‌ کرد: مبحث دیگری که بسیار مهم تلقی ‌می‌شود این است مباحث سلامت معنوی را در سلامت کودکان و نوجوانان وارد کرد؛ در حال حاضر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی  برنامه‌ای را برای رشد و تکامل دوران‌کودکی از زمان تولد تا 8 سالگی دارد که برنامه‌ای جسمی روانی و اجتماعی است.

عزیزی یاد آور شد: با کمک رئیس فرهنگستان علوم پزشکی و گروه سلامت معنوی آن به وزارت بهداشت پیشنهاد شد که برنامه‌های سلامت معنوی را وارد برنامه سلامت کودکان و نوجوانان کند این مسئله قرار بود از امسال آغاز شود که با درخواست فرهنگستان قرار شد این کار به تأخیر افتد.

وی علت تأخیر در اجرایی شدن برنامه سلامت معنوی کودکان و نوجوانان را برنامه‌ریزی دوباره دانست و اظهار کرد: فرهنگستان در حال برنامه ریزی است تا سلامت معنوی را از دوران پیش از لقاح، دوران بارداری، کودکی و نوجوانان آغاز کند.

روحانیون نیز وارد شدند

رئیس گروه سلامت معنوی فرهنگستان علوم پزشکی خاطر نشان کرد: امید می‌رود تا اواخر امسال یا اوایل سال 95 این پروژه‌ها اجرایی شوند، این کار نیاز به همراهی و همکاری متخصصان روانی، جسمی و اجتماعی است که خوشبختانه در این پروژه های جامعه پزشکی تنها نیست و روحانیون نیز وارد شده و به همراه هم این این پروژ‌‌ه‌ها پیش می‌‌روند.

captcha