به گزارش کانون خبرنگاران نبأ وابسته به خبرگزاری ایکنا، آیتالله عبدالنبی نمازی، نماینده ولیفقیه در کاشان، در دویست و هفتاد و پنجمین جلسه تفسیر قرآن در مسجد حضرت قائم(عج) شهر کاشان در توضیح بیشتر معانی آیات ابتدایی سوره آلعمران گفت: سوره مبارکه آلعمران بیشتر در مورد اهل کتاب، یهود و نصاری و انجیل و تورات است.
وی با اشاره به شأن نزول آیات ابتدایی سوره آل عمران و نظر برخی از مفسران گفت: عدهای از بزرگان و سران و علمای نصاری محضر پیامبر اکرم(ص) شرفیاب شدند و بعد از سؤال و جوابهایی که انجام شد آنها به اسلام تشرف پیدا کردند و به همین مناسبت سوره آل عمران به پیامبر(ص) نازل شد.
نمازی گفت: خداوند در آیات متعدد قرآن و در 16 جای قرآن، تورات و انجیل را تأئید و تأکید کرده است که تورات و انجیل از سوی ما نازل شده است به این معنی که پیش از این که پیامبراکرم(ص) مبعوث شود و قرآن به او نازل شود، خداوند تورات و انجیل را به امتهای پیش از پیامبراکرم(ص) نازل کرده است.
وی با اشاره به این که سیاست قرآن در این است که یهود و نصاری را به سوی قرآن جذب کند، گفت: خداوند میخواهد به یهود و نصاری بگوید، تورات و انجیل و عیسی و موسی از طرف ما آمدهاند، لذا خداوند برای هدایت یهود و نصاری آنها را تشویق و راهنمایی کرده است.
عضو جامعه مدرسین حوزره علمیه قم یادآورشد: این تورات و انجیل امروز تحریف شده است و آن تورات و انجیلی نیست که به موسی و عیسی نازل شده است.
نزول قرآن به دو صورت تدریجالنزول و دفعهالنزول است
نمازی در ادامه با اشاره به این خداوند در سوره آلعمران در رابطه با قرآن واژه نزّله به کار برده است اما در مورد تورات و انجیل از واژه انزله استفاده شده است، گفت: برخی از مفسران در پی توجیه برآمدهاند و گفتهاند نزّله از باب تنزیل است به این معنی که چیزی را تدریجی آورده است، لذا چون آیات قرآن تدریجی بر قلب پیامبر نازل شده است به نزّله تعبیر شده است.
وی ادامه داد: اما خداوند تورات و انجیل را الواحی «لوح» به صورت یکجا بر عیسی(ع) و موسی(ع) نازل کرده است و این نکتهای است که برخی از بزرگان تفسیر آن را بیان کردهاند اما این درست نیست چون در قرآن هم از واژه نزّله و هم از واژه انزله استفاده شده است.
عضو مجلس خبرگان رهبری نزول قرآن را به دو صورت تدریج النزول و دفعه النزول خواند و افزود: قرآن به دو صورت تدریج النزول و دفعه النزول به پیامبر اکرم(ص) نازل شده است و خداوند بعد هم طی 40 سال به مناسبتهای مختلف آیات و سورههایی را به تدریج بر قلب پیامبراکرم(ص) نازل کرده است.
اهل کتاب وقتی متوجه شدند پیامبر(ص) عرب است مخالفت کردند
نمازی در ادامه با اشاره به این که تدبیر خداوند سبحان براین بوده است تا احساسات مردم را نسبت به پیامبر اکرم(ص) برانگیزد و ایمان بیاورند گفت: اهل کتاب قبل از مبعوث شدن پیامبر به وجود پیامبر اکرم(ص) افتخار میکردند که در تورات و انجیل نوید آمدن چنین پیامبری به آنها داده شده است اما زمانی که پیامبر اکرم(ص) مبعوث شد و یهود و نصاری متوجه شدند پیامبر عرب است و از اهل یهود نیست مخالفت کردند و ایمان نیاوردند.
وی افزود: خداوند در آیه 100 سوره بقره میگوید، وقتی پیامبر(ص) مبعوث شد و یهود و نصاری متوجه شدند پیامبر عرب است و یهود نیست آنها منکر شدند و با وجود همه توصیهها، اهل کتاب به غیر از تعداد معدودی بقیه به پیامبر(ص) ایمان نیاوردند.
تورات واژه عبری به معنای شریعت است و انجیل واژه یونانی و غربی به معنای بشارت است
نماینده ولیفقیه در ادامه به توضیح واژه تورات و انجیل اشاره کرد و با بیان این که تورات واژه عبری به معنای شریعت است و انجیل واژه یونانی و غربی به معنای بشارت است، گفت: تورات نزد اهل کتاب دارای 5 سفر به معنی 5 بخش است که سفر اول تورات تکوین است که درباره خلقت و داستان انبیاء گذشته است.
نمازی با اشاره به این که سفر دوم تورات بهنام خروج است که در باره تاریخ بنیاسرائیل و داستان و ماجرای حضرت موسی است، گفت: سفر سوم تورات نیز در باره احکام شریعت و نماز و روزه، سفر چهارم تورات بهنام فرزند حضرت یعقوب لاوین است و عبادات و حرامها و محرمات را بحث کرده است و سفر پنجم در باره داستان قبائل بنیاسرائیل است.
نماینده ولیفقیه در کاشان در ادامه در مورد کتاب انجیل نیز یادآور شد: از یکصد انجیل به دلیل جلوگیری از هرج و مرج یکی از رهبران نصاری 96 انجیل را تحریم و تنها 4 انجیل را رسمی اعلام کردند که یک انجیل بعد از میلاد حضرت مسیح بازنویسی شد، انجیل دوم 63 تا 65 سال بعد از میلاد حضرت مسیح نوشته شد، یک انجیل به زبان یونانی است و انجیل یوحنّا نیز به زبان یونانی است که 90 سال بعد از میلاد حضرت مسیح(ع) نوشته شده است.
نمازی گفت: آیه 79 سوره بقره میگوید، عذاب جهنم برای کسانی است که با دست خودشان کتاب آسمانی تورات و انجیل را مینویسند و مدعی میشوند از طرف خدا آمدهاند، این افراد به دنبال کاسبی هستند و در برابر قرآن و پیامبر اکرم(ص) برای خود مغازه ایجاد کرده و مقاومت میکنند.
توطئه یهود و نصاری جنگافروزی است و جنگافروزی آنها تا قیامت ادامه دارد
نمازی در ادامه با اشاره به این که توطئه یهود و نصاری جنگافروزی است و جنگافروزی آنها تا قیامت ادامه دارد، گفت: این یکی از اخبار غیبی آیات سوره آلعمران در مورد اهل کتاب این است و دلیل آن نیز آیه 14 سوره مائده است که میگوید یهود و نصاری اهل کینه هستند و به هیچ صراط مستقیمی هدایت نمیشوند.
وی افزود: امروز نیز ما مطمئن هستیم صهیونیستها در قالب کشورهای1+5 در مذاکرات هستهای با جمهوری اسلامی به هیچ عنوان با ما کنار نخواهند آمد، لذا آیه 64 سوره مائده نیز خطاب به پیامبر(ص) میگوید دشمنی یهود و نصاری روز به روز افزایش خواهد یافت.
نماینده ولیفقیه در کاشان با اشاره به اینکه امروز نیز صهیونیستها هر گاه آتش تهیهای را آماده میکنند خداوند آتش تهیه آنها را خاموش میکند، گفت: صهیونیستها 60 سال است با هدف نابودی مردم فلسطین به آنها حمله میکنند اما هرگاه آتشافروزی کردند، موفق نشدهاند و شکست خوردهاند.
جواد کریمی