حجتالاسلام والمسلمین سیدحامد حسینی، پژوهشگر دینی در گفتوگو با کانون خبرنگاران نبأ وابسته به خبرگزاری ایکنا، درباره انتظار موعود(عج) گفت: انتظار امری است که شیعیان در زمان غیبت امام دوازدهم خود، حضرت مهدی(عج)، باید به آن پایدار باشند. به این معنا که باید منتظر ظهور امام زمان باشند و این را از یاد نبرند و هر لحظه به یاد او باشند. تا جایی که یکی از شرطهای پذیرفته شدن اعمال شیعیان انتظار فرج امام زمان(عج) است.
وی افزود: ما در غیبت امام موعود(عج) با دو نوع انتظار روبرو هستیم. انتظار زنده و انتظار مرده، انتظار خنثی و خاموش و انتظار جهتدار و حیاتبخش. ما در بحث انتظار با این دو مؤلفه مواجه هستیم که متاسفانه جهتگیریهایی نسبت به انتظار خاموش وجود دارد و خوشبختانه روال کلی عالم برای انتظار فعال و توانمند آماده میشود.
حجتالاسلام حسینی با تاکید بر زندگی انتظارمدار عنوان کرد: اگر بتوانیم جهتدهی فعالیتها و سبک زندگیمان را از حالت شعار و گفتوگو بیرون آوردیم و به سمت زندگی انتظارمدار حرکت کنیم یقینا میتوانیم مقدمات فرج را آماده کنیم، چراکه مسئله فرج امام زمان(عج) تنها به زمانی که پروردگار معین کرده باشد نیست و در کنار این، این مسئله هم مطرح میشود که آیا ما شیعیان و پیروان حضرت آستانه آمادگی خود را آن قدر بالا بردهایم تا حضرت ظهور کند یا خیر؟ آستانه آمادگی ما صرفا در حد حرف و شعار است. آیا امام زمان(عج) و باورداشتهای دین اسلام در سبک زندگی ما به عنوان انتظار توانمند نمود داشته یا نه.
عدم هوشمندی به شرایط روز در انتظار خنثی
وی در ارتباط با انتظار خنثی گفت: از جمله مولفههای انتظار خنثی، عدم هوشمندی نسبت به شرایط روز است. این انتظار، انتظاری ویرانگر، بازدارنده، فلجکننده است و نوعی اباحیگری محسوب میشود. عدهای مانند انجمن حجتیه صرفا بعضی از مسائل را مطرح میکنند و امام زمان(عج) را تنها در سوز و گداز و لفظ و در بعضی توسلات منحصر میکنند و بجز اینها هیچ اقدام و حرکت دیگری انجام نمیدهند که این اقدامات نوعی از انتظار فعال را ایجاد کند.
وی ادامه داد: اینها گرفتار انتظار منفعلی هستند و همانگونه که در پروندههای آنها دیده میشود هر حکومتی را به رسمیت میشناختند و حرکت در مسیر توجه و تعالی جامعه اسلامی و بهوجود آمدن حکومت دینی و اسلامی را ارزش نمیدانند و حتی با این مهم مقابله میکنند. در اسناد ساواک هم داریم که اگر نگاهی به اسناد ساواک و انجمن حجتیه داشته باشیم مشاهده میکنیم که انجمن حجتیه در زمان طاغوت هم کاملا با یک روند یکسویه به دنبال مشروعیتبخشیدن به حکومت طاغوت بود و در انقلاب آمد و مسئله سهمخواری را مطرح کرد که اکنون سهم ما از حکومت دینی چیست و بعد هم به گونهای رفتار کردند که امام(ره) این گروه را یک گروه مرتجع و خطرناک برای اسلام خواندند.
وی اضافه کرد: اینها مباحث را طوری مطرح میکنند که انگار انسان باید بنشیند تا امام زمان(عج) روزی ظهور کند و معتقدند لازم نیست به هر اتفاقی که در پیرامون ما میافتد توجه داشته باشیم زیرا که فساد و فحشا باید دنیا را بگیرد تا آستانه ظهور فراهم شود.
این پژوهشگر حوزه مهدویت با اشاره به انتظار توانمند بیان کرد: در مقابل انتظار توانمند و فعال انتظاری است که در مسیر تعالی جامعه برای بالا بردن قابلیت پذیرش مردم نسبت به امام زمان(عج) می تواند رفتارهایی را بروز دهد یعنی جامعه را از لحاظ فرهنگی فدای برخی اغراض سیاسی نکند و جامعه را به سمت دروغگویی نکشاند و مردم را به نوعی با تفکر باطل به عنوان تفکر سازشگر با دشمنان امام زمان(عج) سوق ندهد.
حرکت و جوشش در انتظار حقیقی
وی در ادامه افزود: در انتظار حقیقی ما نوعی حرکت و جوشش و طرب میبینیم. انتظار خنثی نماد خمودگی و افسردگی و ناراحتی است و انتظار توانمند نماد فعالیت و امید و شادی است. این نوع انتظار در شیعیان هیجانی ایجاد می کند و انتظار امام زمان(عج) از حالت یک آرزو به صورت یک باور و فعلیت درمی آید و این فعلیت در جامعه اثر می گذارد و جامعه را به سمت پذیرش امام زمان(عج) پیش می برد.
حجتالاسلام حسینی در خصوص دیدگاه امام خمینی (ره) در موضوع انتظار فرج گفت: از منظر امام خمینی(ره) انتظار فرج به معنی سکون و بی تحرکی و انتظار خالی صرف نیست، ایشان انتظار را یک حرکت تهاجمی به سمت ظهور تعریف می کردند و این حرکت را نهفقط در شخص منتظر بلکه در ابعاد بزرگ اجتماعی و سیاسی و در اندازههایی که مملکت و دنیا ارزیابی میکردند و خود نیز در اجرای این اندیشه پیشرو بودند. ایشان استخراج انتظار سازنده را منوط به اعمال منتظرانه حقیقی می دانستند بطوری که بعد از قرنها انتظار منفعلانه با ارائه تعریف جدیدی از انتظار جامعه ایران اسلامی را بیدار کرده و مسیر انقلاب را نیز بر این اساس طرح ریزی کردند.
حسینی بصیرت و هوشیاری در مسائل دینی را راه گشای انتظار حقیقی دانست و عنوان کرد: در خیلی از روایات داریم که حضرت فرمودند دلیل اینکه غیبت من طولانی شده است رفتارهایی برخی است که خود را شیعه من می دانند اما مخالف جریان انتظار حرکت می کنند. در حالی که اگر هرکدام از ما بدانیم سهم ما در نقشه انتظار کجاست و چه وظایفی داریم و چطور باید عمل کنیم خود این مسئله برای ما راه گشا خواهد بود تا بتوانیم با بصیرت و هوشیاری نسبت به مسائل دینی به سمت جاده انتظار حقیقی پیش رویم.
انقلاب اسلامى، راهى به سوى ظهور امام عصر(عج)
وی ادامه داد: انقلاب اسلامى، راهى به سوى ظهور امام عصر(عج) است. این راه گرچه کوتاه مدت نیست، اما همان راهى است که بالاخره به نجات بشریت منتهى خواهد شد. همان راهى است که انشاءالله زمینههاى ظهور مهدى موعود (عج ) را فراهم خواهد کرد.
وی در پایان یادآور شد: هدایت امام عصر (عج)، شرط موفقیت ما در احیاى تمدن اسلامى است. دشمنان با ملتى که ایستاده و به نیروى خود تکیه کرده است، هیچ کارى نمیتوانند بکنند. همه راهها به روى آنها بسته است. اگر سختگیرى کنند، آنها ضرر میکنند. اگر فشار وارد بیاورند، آنها ضرر میکنند. اگر حمله کنند، آنها ضرر مىکنند؛ چون جوهر ایستادگى و مقاومت در یک ملت، جوهر نفیس و گرانقدرى است. با همین جوهر است که ملت ایران به فضل پروردگار، با هدایت الهى با کمکهاى معنوى غیبى و با هدایتهاى معنوى ولى الله الاعظم (ارواحنا فداه) خواهد توانست تمدن اسلامى را بار دیگر در عالم سربلند کند و کاخ باعظمت تمدن اسلامى را برافراشته کند. این، آیندهى قطعى شماست. جوانان، خودشان را براى این حرکت عظیم آماده کنند. نیروهاى مؤمن و مخلص، این را هدف قراردهند.