ضعف برنامه‌ریزی فنی در زمینه پرورش نخبگان قرآنی در آموزش و پرورش
کد خبر: 3311828
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۰
یاراحمدی مطرح کرد:

ضعف برنامه‌ریزی فنی در زمینه پرورش نخبگان قرآنی در آموزش و پرورش

گروه فعالیت‌های قرآنی: قاری ممتاز لرستان گفت: آموزش و پرورش در پرورش قاریان و مدرسان قرآن نقش مهمی دارد اما متأسفانه آن‌چنان که باید و شاید در این زمینه کار نمی‌کند و جای خالی برنامه‌ریزی دقیق و فنی در زمینه پرورش نخبگان قرآنی در این نهاد احساس می‌شود.

محسن یاراحمدی، قاری و مدرس قرآنی لرستانی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، در رابطه با نخبه قرآنی، گفت: نخبه قرآنی کسی است که علاوه‌ بر سواد قرآنی و علم قرائت، صوت، لحن، تجوید و مفاهیم سعی کند عامل به آن نیز باشد.
وی ادامه داد: یک نخبه قرآنی باید طوری در جامعه رفتار، برخورد و صحبت کند که برای دیگران الگو باشد و اگر نگوئیم تمام بلکه قسمت اعظمی از اندوخته علمی خود را به‌صورت عملی در جامعه پیاده کند، لذا یک نخبه قرآنی باید از نظر علمی معلومات خوبی داشته باشد و از طرفی دیگر از نظر عملی خُلق حسن، اخلاق نیکو و عمل به قرآن داشته باشد.
یاراحمدی با اشاره به این‌که هر چیزی مقدمه‌ای دارد، اظهار کرد: خوش‌صدا بودن مقدمه قاری قرآن بودن است که مرحله بعدی آن حرکت در راستای روخوانی، روان‌خوانی، فهم، تجوید، صورت و لحن قرآن است که همه این‌ها مقدمه‌ای برای اصل مهم‌تر یعنی مفاهیم قرآن است چراکه یک قاری باید بداند و بفهمد که چه چیزی را قرائت و تلاوت می‌کند.
این مدرس لرستانی تأکید کرد: اگر یک قاری خیلی خوش صدا و از نظر صوت و لحن عالم باشد ولی درک درستی از مفاهیم قرآنی که تلاوت و قرائت می‌کند نداشته باشد بدون‌ شک اثرگذاری زیادی روی شنونده خود ندارد.

 قاری قرآن باید قرآن را به‌صورت مفهومی قرائت کند

وی با اشاره به این‌که مقام معظم رهبری بر تلاوت معنامحور تأکید دارد، عنوان کرد: این‌که یک قاری به‌سمت معنا حرکت کند و بتواند قرآن را به‌صورت مفهومی قرائت کند خیلی مهم است.
یاراحمدی با بیان این‌که نهاد آموزش و پرورش به‌ این دلیل که با خیل عظیمی از کودکان و نوجوانان و اذهان آماده برای کار سروکار دارد می‌تواند در زمینه پرورش نخبه‌های قرآنی بسیار تأثیرگذار باشد، اذعان کرد: آموزش و پرورش در پرورش قاریان و مدرسان خوب قرآن نقش مهمی دارد اما متأسفانه آن‌چنان که باید و شاید در این زمینه خوب کار نمی‌کند.
قاری و مدرس قرآن لرستانی ادامه داد: شاهد این مدعا این است که همه قاریان و حافظان قرآن کریم با این دانش‌آموز هستند اما خارج از محدوده آموزش و پرورش در مساجد و شرکت در کلاس‌های قرآن و محافل قرآنی به قاری و حافظ قرآن تبدیل می‌شوند، لذا جای خالی برنامه‌ریزی دقیق و فنی در زمینه پرورش نخبه قرآنی در این نهاد احساس می‌شود.
وی با اشاره به این‌که سازمان اوقاف و امور خیریه صرفاً به برگزاری مسابقات قرآنی اکتفا کرده است، عنوان کرد: برگزاری این مسابقات خوب و زمینه شناسایی افراد نخبه و توانمند است اما پس از شناسایی نیز به برنامه نیاز است که نخبه‌هایی که شناسایی شده‌اند پله‌های ترقی را طی کنند، لذا جای برنامه‌هایی برای ارتقاء سطح افراد نخبه‌ای که در این مسابقات شناسایی می‌شوند و برنامه‌های آموزشی خالی است.
یاراحمدی با بیان این‌که بیشتر آموزش‌های سازمان دارالقرآن تبلیغات اسلامی عمومی است، تصریح کرد: برگزاری کلاس‌های عمومی بسیار عالی است اما این سازمان نیز می‌تواند با برگزاری کلاس‌های تخصصی برای نخبه‌های قرآنی آن‌ها را بیشتر از پیش به‌سمت قرآن جذب کند.
قاری و مدرس قرآن لرستانی، با اشاره به فعالیت خوب مؤسسات قرآنی در زمینه پرورش نخبه قرآنی، بیان کرد: برخی از مؤسسات فعالیت خود را در حد آمار نگه‌ داشته‌اند اما برخی دیگر فعالیت‌های خوبی در این زمینه انجام می‌دهند.

captcha