به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) نخستین نشست خبری سی و چهارمین جشنواره بینالمللی «تئاتر فجر» پیش از ظهر امروز، 25 خرداد با حضور سعید اسدی، دبیر این دوره از جشنواره در سالن مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.
سعید اسدی در ابتدای این نشست گفت: بلافاصله پس از صدور حکم دبیری، دبیرخانه سی و چهارمین جشنواره بینالمللی «تئاتر فجر» فعال شد که ساختار ستادی آن همچنان در حال کامل شدن است و در این فاصله مدیران بخشهای گوناگون برنامههایی را ارائه کردهاند که از آنها به عنوان نقشه راه استفاده خواهد شد.
وی ادامه داد: در مدت فعالیتم در ستاد جشنواره نقدهایی که در مورد جشنوارههای پیشین وجود داشت را مورد مطالعه قرار دادم، اغلب نقدها در مورد جشنواره «تئاتر فجر» پیرامون این نکته بود که بزرگترین رویداد تئاتری کشور از اعتبار جهانی خود افتاده است و باید به آن اعتباربخشی کرد.
«تئاتر فجر» نشان ملی ما در عرصه فرهنگ و هنر است
اسدی با اشاره به اینکه جشنواره «تئاتر فجر» به عنوان نشان ملی در عرصه فرهنگ و هنر مطرح است تصریح کرد: این نگاه باید در دور سی و چهارم این جشنواره تقویت شود. به این منظور و برای تدوین فراخوانی متفاوتتر از قبل از اهالی و کارشناسان فن در قالب نشست گفتوگو دعوت شد که بخشی از این مشاورهها در فراخوان بازتاب داده شد.
وی افزود: در این دوره از فراخوان جشنواره تئاتر فجر، تولیدمحوری و اجرامحوری را سرلوحه فعالیتهای جاری در جشنواره قرار داده و سعی کردیم تا در قالب بندها فراخوان بر روی آثار نمایشی تکیه کنیم که در سه، چهار سال اخیر تولید شده و به اجرای عموم درآمدهاند و لذا باید این خبر را اعلام کنم که جشنواره سی و چهارم از شکلی سنتی و رایج خود که معمولاً با دریافت متن آثاری مختص جشنواره تولید میشد خارج شده و تنها آثاری در جشنواره حق حضور دارند که پیشتر اجرای عموم خود را تجربه کرده باشند.
کاهش اجراهای نمایشی جشنواره به عدد 75
دبیر سی و چهارمین جشنواره بینالمللی «تئاتر فجر» در ادامه گفت: البته شاید گرایش به این رویکرد به این معنا باشد که به واسطه کاستیهایی که ما در زمینه حمایت از تولیدات نمایشی داریم و همچنین ضعف در تجهیزات و سختافزار تئاتری زیاد نتوان به تولیدات نمایشی در طول سال برای شرکت در جشنواره تکیه کرد و با کاهش آماری آثار شرکتکننده در جشنواره مواجه شویم که البته در عمل این اتفاق هم افتاده است و ما در جدول اجراهای جشنواره به جای 115 اجرای نمایشی به 75 اجرا رسیدهایم.
وی تأکید کرد: البته کاهش کمی اجراهای جشنواره لزوماً به معنای بیاعتبار شدن آن نیست، بلکه حتی معنای عکس هم میدهد، به این معنی که با خلوت شدن جدول اجراهای جشنواره شاید این فرصت به حد کافی در اختیار سایر گروهها قرار گیرد که بر کیفیت اجرای خود به دور از شتابزدگی تمرکز کنند تا کار آنها بهتر دیده شود.
ارسال متن و طی مراحل بازخوانی و بازبینی تنها در بخش نسل نوی جشنواره جریان دارد
اسدی ادامه داد: با حذف پذیرش متن نمایشی و به تبع آن بازبینی آثار تولیدی، این ساز و کار تنها در بخش نسل نو اتفاق خواهد افتاد که البته رویکرد در بخش نسل نو بیشتر متمایل به آثاری با ماهیت و هویت دانشگاهی است و در سایر بخشها چه مسابقه ایران و چه تئاتر ملل ساختار اجرایی جشنواره به شکل مرور آثار خواهد بود.
دبیر سی و چهارمین جشنواره بینالمللی «تئاتر فجر» گفت: امسال جشنواره مناطق برگزار نخواهد شد و برگزیدگان جشنواره فجر استانی که اسامی استانهای محل برگزاری آنها نیز متعاقباً اعلام خواهد شد به شیوه بخش مرور تئاتر در جشنواره پذیرش میشوند و شامل همان مقرراتی خواهند بود که آثار بخش مرور ملزم به تبعیت از آن هستند.
اسدی افزود: در اینجا پرسشی ممکن است پیش آید و آن اینکه پس به جای جشنواره تئاتر مناطق چه چیزی جایگزین میشود که باید بگویم برگزاری جشنواره تئاتر مناطق صرفاً موجب هدررفت وقت و نیرو شده و باید قبول کرد که تئاترهای تولید شده در مراکز استانی صرفاً باید برای مردم آن خطه تولید و اجرا شوند و از آنجا که ترکیبی متنوع از داوران با سلیقه و نگاهی متفاوت کارها را در جشنوارههای مناطق مورد ارزیابی قرار میدادند؛ لذا ارزیابیها چندان کارشناسی شده نبود و ما به جای این بخش ظرفیت جشنوارههای فجر استانی را افزایش خواهیم داد.
برگزاری بخش رقابتی جشنواره تنها در مسابقه تئاتر ایران و تئاتر ملل
مدیر اسبق تالار مولوی گفت: در سالهای گذشته جشنواره در چندین عرصه رقابتی برگزار میشد، اما امسال تنها مسابقه تئاتر ایران و مسابقه تئاتر ملل را خواهیم داشت و تولیدات تازه تئاتری را در بخش مرور مورد ارزیابی قرار میدهیم که برای این بخش هم زمان کافی 80 روزه در نظر گرفتهایم.
دبیر سی و چهارمین جشنواره بینالمللی «تئاتر فجر» ادامه داد: امسال نیز بخش میهمان در جشنواره خواهیم داشت و دبیرخانه جشنواره برای اجرای آثار در این بخش از گروههای منتخب و حرفهای استفاده خواهد کرد؛ ضمن آنکه در این دوره از جشنواره بر مسئله گروهگرایی تمرکز بالایی خواهد داشت و در زمینه تولید تئاتر نظرگاه ما کاملاً حقوقی خواهد بود، به این معنی که نمایش را با نام کارگردان آن نخواهیم شناخت، بلکه اولویت برای ما گروه، نمایشنامه و بعد کارگردان است و در مواجه با اثر نمایشی تنها ویژگیهای اثر برایمان ملاک انتخاب نیست، بلکه سوابق گروه نیز شرط است.
اسدی افزود: بخش جشنواره جشنوارهها نیز در این رویداد تئاتری نخواهیم داشت و آثار برگزیده در جشنوارههای ملی تئاتر نیز صرفاً با توجه به مقررات مندرج در بخش مرور جشنواره پذیرفته خواهند شد و هیچ اثر برگزیدهای مستقیماً وارد جشنواره نمیشوند و باید اجرای عموم داشته باشد.
دبیر سی و چهارمین جشنواره بینالمللی «تئاتر فجر» تأکید کرد: در بخش تئاتر خیابانی تغییر عمدهای نداریم و سعی خواهیم کرد در رایزنی با برخی کشورها چند اثر خیابانی را نیز به جشنواره دعوت میکنیم و علاوه بر آثار خیابانی آثار تئاتر میدانی، مشارکتی و شورایی نیز در این جشنواره خواهیم داشت.
اسدی گفت: در بخش بینالملل که البته به نام تئاتر ملل تغییر نام یافته است و هدف از آن آشنایی با آئینهای نمایشی ملل مختلف است تنها به فراخوان اکتفا نکردهایم و با هدف ارج نهادن به ارزشهای فرهنگی ملل مختلف از آثار فاخری نیز برای شرکت در این بخش دعوت خواهیم کرد.
کارگاهها و سمینارهای تئاتری در زمانی خارج از جشنواره برگزار خواهند شد
وی به برگزاری کارگاهها و سمینارهای تخصصی تئاتر اشاره کرد و گفت: البته زمان برگزاری این بخش از جشنواره در زمان خارج از این رویداد خواهد بود و مشخصاً از پاییز برگزاری آنها را آغاز خواهیم کرد که دو نشست از این مجموعه به هویت و ماهیت گروههای نمایشی و مدیریت گروه تئاتر اختصاص دارد.
اسدی ادامه داد: این دوره از جشنواره اهتمام ویژهای به رابطه تئاتر با هنرهای تجسمی همچون گرافیک، عکس و نقاشی خواهد داشت و در بخش مسابقه پوستر و عکس هم از مشاوره کارشناسان خبره این بخش نهایت استفاده را کردهایم؛ همچنین در بخش نمایشنامهنویسی آثار منتخب این بخش توسط نمایشنامهنویس مورد نمایشنامهخوانی قرار خواهد گرفت و نقد و بررسی میشوند.
وی در پایان و در پاسخ به پرسش ایکنا که چرا بخش رادیو تئاتر از این دوره از جشنواره حذف شده است، گفت: رادیو تئاتر با وجود جذابیتهایی که برای مخاطب جشنواره داشت، اما فرایندی خارج از برنامههای جشنواره است، با این وجود در صورت تمایل معاونت صدای سازمان صدا و سیما میتوانیم فرایند تولید و اجرای آثار نمایش رادیویی را در بخش جنبی جشنواره برای علاقهمندان بگنجانیم.