مهدی علیاکبرزاده، مدیرکل فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به آغاز تعطیلات تابستانی و لزوم استفاده هرچه بیشتر دانش آموزان از این فرصت در جهت فعالیتهای دینی و قرآنی گفت: اوقات فراغت بهترین زمان برای برنامههای دینی و قرآنی دانشآموزان است.
وی افزود: معمولا دانشآموزان در طول دوره تحصیل به صورت درس با مباحث دینی و قرآنی میپردازند که البته فعالیتهای تربیتی و پرورشی هم در کنار آن وجود دارد. اوقات فراغت بهترین زمانی است که خانوادهها میتوانند فرصت فراگیری قرآن را در اختیار فرزندانشان با برنامهریزی درست قرار دهند.
مدیرکل فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: اگر والدین مسیر درست را به فرزندانشان نشان ندهند و به آنها در این راه کمک نکنند زمان اوقات فراغت به بطلالت خواهد گذشت و این بحث بسیار مهمی است که خانوادهها برای این زمان برنامهریزی درستی را مد نظر قرار دهند.
علی اکبرزاده با بیان اینکه پدر و مادرها در اوقات باقیمانده از فصل بهار در مورد فعالیتهای اوقات فراغت، مطالعه داشته باشند گفت: والدین میتوانند با شناسایی پایگاههای تابستانی وزارت آموزش و پرورش و شناخت ظرفیتهای دیگر جامعه در حوزههای قرآنی و دینی برنامه مناسبی را داشته باشند و فرزندانشان را با این برنامهها محک بزنند و ببینند که در کجا بهترین اثر اوقات فراغت را برای فرزندانشان دارد.
سبک زندگی اسلامی و قرآنی را از طریق غیر مستقیم به بچهها آموزش دهیم
وی با ارائه پیشنهادی افزود: بهترین پیشنهاد من برای اینکه بچهها بتوانند در ایام فراغت از تمامی فرصتها استفاده کنند و برنامههای منظمی در جهت فعالیتهای دینی و قرآنی ببینند، راهنمایی و کمک والدین به آنهاست. اگر ما بخواهیم به صورت کاربردی آیات و مفاهیم قرآن و به تعبیر دیگری سبک زندگی اسلامی و قرآنی را وارد زندگی بچهها کنیم باید از طریق غیر مستقیم در بچهها نفوذ کنیم.
وی خاطرنشان کرد: اگر بچهها را ملزم به کاری کنیم آنها از آن کار پس خواهند زد و مثل درس آن را محسوب میکنند و فعالیتهایی که در قالب یک تکلیف به بچهها ارائه میشود معمولا بچهها با کراهت آن را میپذیریند. بنابراین بهتر این است که ما در بازیها، در فعالیتهای گروهی و برنامهریزیهای اوقات فراغت جوری قرآن و فعالیتهای دینی را وارد کنیم که بچهها به صورت غیر مستقیم آنها را درک کنند و با علاقهمند شدن به این موارد و ایجاد انگیزه خودشان با رغبت به برنامههای دینی و قرآنی ادامه خواهند داد.
باید به فعالیتهای هنری هم سمت و سوی قرآنی دهیم
مدیرکل فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه باید به فعالیتهای هنری هم سمت و سوی قرآنی دهیم، گفت: این مسئله درس دادنی نیست بلکه روش باید کاملاً غیرمستقیم باشد، کتاب هم نمیتوان برای آن نوشت و امتحان و نمره هم نیست و این اشتباه است که کتاب درسی برای آن نوشته شود، باید دانشآموزان ما بدانند که چه مباحثی در مدرسه کتاب میخواهد و چه مباحثی کتاب نمیخواهد و درک آن درونی است.
وی بر ضرورت توجه به اقتضائات روز در برنامهریزی برای نسل امروز تأکید کرد و گفت: یکی از اصولی که باید رعایت کنیم به روز شدن اطلاعات ما در زمینه فعالیتهای تربیتی و پرورشی است و این لازم و واجب است زیرا اکنون ما در شرایطی قرار گرفتیم که فرهنگهای مختلف از کشورها و نقاط مختلف دنیا ما را احاطه کرده است لذا وظیفه ما بسیار سنگین است و برای ادای این وظیفه سنگین نیازمند اطلاعات روز هستیم.
چیزی به جز قرآن نمیتواند ما را نجات دهد
علی اکبرزاده تأکید کرد: دغدغه فکری ما در این برهه از زمان این است که چیزی به جز قرآن نمیتواند ما را نجات دهد و اگر این موضوع را در نهاد دانشآموز درست تبیین کنیم آنها را مصون و واکسینه کردیم. اگر فرهنگ جامعه ما قرآنی شود، نیاز به شناخت سایر فرهنگها کم میشود و خود فرهنگ نیز آلودگیها را پس میزند لذا وقتی میگوییم با اقتضائات روز آشنا شویم یعنی با فرهنگهای مختلف آشنا شویم، واکسنهای جدید تولید و تزریق کنیم و این واکسن جز آگاهی و رهنمودهای روشنگرانه قرآن نیست.
سمت و سو دادن مسابقات فرهنگی و هنری با رویکرد قرآنی
مدیرکل فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش بر لزوم سمت و سو دادن مسابقات فرهنگی و هنری با رویکرد قرآنی تأکید کرد و گفت: اراده قوی برای پیشرفت سریع در آموزش و پرورش شکل گرفته است و باید از این اراده استفاده کنیم و سمت و سوی کارها را مناسب تدوین کنیم.