ذکر دائم؛ پیام دعای هفتمین روز رمضان/ توفیق الهی برای رسیدن به کمال لازم است
کد خبر: 3315619
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۵
گوهری مطرح کرد:

ذکر دائم؛ پیام دعای هفتمین روز رمضان/ توفیق الهی برای رسیدن به کمال لازم است

گروه اندیشه: رئیس عقیدتی نیروی انتظامی خرم‌آباد گفت: در دعای هفتمین روز ماه رمضان از خداوند می‌خواهیم که توفیق ذکر دائم را به ما عطا کند چراکه ذکر دائم باعث می‌شود قلب انسان آرام شود.

حجت‌الاسلام یدالله گوهری، مسئول عقیدتی ـ سیاسی نیروی انتظامی شهرستان خرم‌آباد، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، گفت: قبل از شروع شرحی کوتاه بر دعای روز هفتم ماه مبارک رمضان باید بدانیم که نماز شب هفتم این ماه شامل چهار رکعت است که در هر رکعت سوره حمد و سیزده مرتبه سوره «إنّا أنزلناه» یا همان قدر خوانده می‌شود.
وی با اشاره به این‌که پیامبر اکرم(ص) هر روز از ماه مبارک رمضان دعای مخصوصی را می‌خواندند، ادامه داد: در این ادعیه در دعای روز هفتم ماه مبارک رمضان چنین می‌خوانیم که؛ «اللَّهُمَّ أَعِنِّی فِیهِ عَلَى صِیَامِهِ وَ قِیَامِهِ وَ جَنِّبْنِی فِیهِ مِنْ هَفَوَاتِهِ وَ آثَامِهِ وَ ارْزُقْنِی فِیهِ ذِکْرَکَ بِدَوَامِهِ بِتَوْفِیقِکَ یَا هَادِیَ الْمُضِلِّینَ؛ خدایا مرا در این ماه بر روزه و شب ‏زنده‌دارى‏اش یارى ده، و از لغزش‌ها و گناهانش دورم بدار، و ذکرت را همواره روزى‌ام کن، به توفیقت اى راهنماى گمراهان».
گوهری با اشاره به این‌که دعای روز ششم ماه مبارک رمضان فضایی دارد که از خداوند درخواست عبادت و قیام دارد، گفت: در فراز اول دعای این روز می‌خوانیم «اللَّهُمَّ أَعِنِّی فِیهِ عَلَى صِیَامِهِ وَ قِیَامِهِ؛ خدایا مرا در این ماه بر روزه و شب‏زنده‌داری‌اش یارى ده».

عبادت مراتبی دارد
مسئول عقیدتی ـ سیاسی نیروی انتظامی شهرستان خرم‌آباد با بیان این‌که عبادت مراتبی دارد، عنوان کرد: انسان باید تلاش کند در مراتب عبادت به جایی برسد که امام علی(ع) به آن رسیده بود، آن افق را خود او به ما یاد داده است که ما امروز در فرازی از این دعا از خداوند درخواست می‌کنیم که به ما توفیق عبادت بدهد، که منظور از عبادت در این فراز از دعا عبادتی است که امام علی(ع) می‌گوید و به شیعیان آموزش داده است.
وی با اشاره به این‌که سؤال به وجود آمده در این فراز این است که عبادت مورد نظر امام علی(ع) چه عبادتی است، اظهار کرد: در پاسخ به این سؤال روایتی از امام علی(ع) نقل می‌کنیم که فرمود: خدایا تو را به شوق بهشت عبادت نمی‌کنم و از ترس دوزخت تو را عبادت نمی‌کنم تو را عبادت می‌کنم که سزاوار عبادت و ستایش هستی.
گوهری با بیان این‌که از نظر امام سجاد(ع) عبادت‌ کنندگان سه گروه هستند، که گروهی از سر ترس عبادت می‌کنند که این روش بردگان است، گروهی دیگر به نفع بهشت و برای رسیدن به بهشت و وعده‌های بهشت عبادت می‌کنند که این روش تجار و اجیران است که برای گرفتن پاداش و سود کاری را انجام می‌دهند و گروهی دیگر فقط برای خدا عبادت می‌کنند که این روش آزادگان است.
مسئول عقیدتی ـ سیاسی نیروی انتظامی شهرستان خرم‌آباد ادامه داد:  ما در فرازی از دعای روز هفتم ماه مبارک رمضان می‌گوییم «اللَّهُمَّ أَعِنِّی فِیهِ عَلَى صِیَامِهِ وَ قِیَامِهِ؛ خدایا مرا در این ماه بر روزه و شب‌‏زنده‌دارى‌اش یارى ده»، خدایا عبادت مدنظر امام علی(ع) و امام سجاد(ع) را نصیب ما کن که به روش آزادگان تو را عبادت کنیم.
وی با اشاره به این‌که در فراز دیگر این دعا می‌گوییم که؛ «جَنِّبْنِی فِیهِ مِنْ هَفَوَاتِهِ وَ آثَامِهِ؛ و از لغزش‌ها و گناهانش دورم بدار»، تصریح کرد: در این فراز از خداوند می‌خواهیم که خدایا توفیق روزه کامل را به من عطا کن، چراکه روزه کامل روزه‌ای است که همه اعضاء و جوارح روزه‌دار باشند.
گوهری اذعان کرد: منظور از این سخن این است که کمک کن تمام اعضا و جوارح من روزه باشد و روزه کامل بگیرم که روزه کامل روزه‌ای است که تمام اعضا و جوارح بدن مانند دست، پا، چشم و گوش و دیگر اعضای بدن روزه باشند.
مسئول عقیدتی ـ سیاسی نیروی انتظامی شهرستان خرم‌آباد با بیان این‌که دوری از یاد خدا موجب نابینایی در روز قیامت می‌شود، اظهار کرد: در آیه‌های 124 تا 126 سوره مبارکه طه می‌خوانیم که «وَمَنْ أَعْرَضَ عَن ذِکْرِی فَإِنَّ لَهُ مَعِیشَةً ضَنکًا وَنَحْشُرُهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ أَعْمَى (124)، قَالَ رَبِّ لِمَ حَشَرْتَنِی أَعْمَى وَقَدْ کُنتُ بَصِیرًا(125)، قَالَ کَذَلِکَ أَتَتْکَ آیَاتُنَا فَنَسِیتَهَا وَکَذَلِکَ الْیَوْمَ تُنسَى (126)؛ و هر کس از یاد من دل بگرداند در حقیقت زندگى تنگ و سختى خواهد داشت و روز رستاخیز او را نابینا محشور می‌‏کنیم(124)، می‌گوید پروردگارا چرا مرا نابینا محشور کردى با آن‌که بینا بودم(125)، می‌‏فرماید همان‌طور که نشانه‌‏هاى ما بر تو آمد و آن‌را به فراموشى سپردى امروز همان‌گونه فراموش می‌‏شوى».
وی افزود: در این فراز از دعای روز هفتم ماه مبارک رمضان می‌گوییم «وَ ارْزُقْنِی فِیهِ ذِکْرَکَ بِدَوَامِهِ؛ و ذکرت را همواره روزی‌ام کن»، و از خود خدا می‌خواهیم ذکر و یاد همیشگی خدا را به ما عطا کند چراکه غفلت از یاد خدا موجب نابینایی روز قیامت و فراموشی ما می‌شود پس از خداوند می‌خواهیم که این ذکر مداوم را به ما عطا کند.

همه امور در تصرف خداوند است
گوهری با بیان این‌که توفیق الهی امر مهمی است که اهل تقوا به آن نیاز دارند، بیان کرد: اگر توفیق الهی وجود نداشته باشد انسان هرچه تلاش کند نمی‌تواند حقایق را درک کند بنابراین توفیق الهی برای رسیدن به کمال و حقایق زندگی لازم است چراکه همه امور در تصرف خداوند است.
مسئول عقیدتی ـ سیاسی نیروی انتظامی شهرستان خرم‌آباد، با اشاره به این‌که در فرازی از دعای روز هفتم ماه مبارک رمضان می‌خوانیم «بِتَوْفِیقِکَ یَا هَادِیَ الْمُضِلِّینَ؛ به توفیقت اى راهنماى گمراهان» ادامه داد: این فراز از دعای روز هفتم به بشر می‌آموزد که هرچه می‌خواهی از خدا بخواه چراکه هرچه او بخواهد اتفاق می‌افتد و هر آن‌چه که نخواهد اتفاق نمی‌افتد.
وی اظهار کرد: اگر توفیق الهی نباشد به چیزی که مدنظر داری نمی‌رسی و اگر برسی و توفیق الیه در آن نباشد محکوم به شکست است.
گوهری با اشاره به این‌که خداوند در آیه 43 سوره مبارکه نجم می‌فرماید «وَأَنَّهُ هُوَ أَضْحَکَ وَأَبْکَى؛ و هم اوست که می‌خنداند و می‌گریاند»، تأکید کرد: شادی و حزن و اندوه انسان همه در دست خداوند است و اوست که اگر اراده کند می‌تواند انسان را شاد یا غمگین کند.
مسئول عقیدتی ـ سیاسی نیروی انتظامی شهرستان خرم‌آباد با بیان این‌که در روایات آمده است که قلب مؤمن در میان دو انگشت خداست و آن‌را آن‌طور که بخواهد می‌گرداند، افزود: این نشان دهنده این است که همه چیز در ید قدرت الهی است و همه امورات عالم و خیر و شر زندگی انسان در انگشتان خداوند است و منظور از انگشتان قدرت بی‌منتهای الهی است.
وی تصریح کرد: بنابراین در دعای امروز از خداوند می‌خواهیم که طبق عبودیت مورد نظر حضرت علی(ع) حرکت کنیم و ذکر مداوم را نیز به ما اهدا کند چراکه ذکر و یاد خدا دل را آرام می‌کند.
گوهری در پایان گفت: در این دعا از خداوند می‌خواهیم که توفیق ذکر دائم را به ما عطا کند چراکه ذکر دائم باعث می‌شود قلب انسان آرام شود.

captcha