کد خبر: 3318030
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۴
انوش معظمی:

کاهش مخاطبان ماهواره با پخش سریال‌های ماه رمضان/ پای تولید فرهنگی با کمبود بودجه سست می‌شود

گروه هنر: یک بازیگر تلویزیون با اشاره به اینکه پخش سریال‌های ماه رمضان، مخاطبان برنامه‌های ماهواره را کاهش می‌دهد، افزود: این نشان می‌دهد که با داشتن برنامه‌های مناسب می‌توان نظر مخاطبان را به رسانه ملی جلب کرد، ولی وقتی پای صحبت تولید فرهنگی به میان می‌آید، کمبود بودجه مطرح می‌شود.

انوش معظمی، بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره سریال‌های مناسبتی سیما اظهار کرد: مجموعه‌هایی که در ایام ماه مبارک رمضان روی آنتن می‌رود، عموماً با استقبال مخاطبان مواجه می‌شود، چون بهترین وسیله برای سرگرمی مردم در این ماه است. در این ایام مردم پس از گذراندن یک روز کاری سعی می‌کنند وقت استراحت خود را صرف تماشای سریال‌های تلویزیون کنند. برای همین می‌گویم، این تولیدات با استقبال مواجه می‌شوند، البته باید توجه داشت که هر استقبالی به این معنا نیست که آن کار از کیفیت بالایی بهره برده، چون ممکن است یک کار بی‌کیفیت هم بتواند با استقبال تماشاگران مواجه شود.

وی افزود: اگر بخواهیم بدبینانه به موضوع نگاه کنیم شاید این گونه باید گفت که سطح سلیقه مخاطبان ما کاهش پیدا کرده است. برای همین نیز هر کاری که از سیما پخش شود با استقبال آنان مواجه می‌شود. مطلب بعدی که در این زمینه می‌خواهم به آن اشاره کنم این است که کارهایی که جزء سریال‌های موفق سیما در ماه رمضان محسوب می‌شوند دو ویژگی بارز دارند. ابتدا اینکه عموم این تولیدات طنز هستند یا اینکه کارهایی که توانسته‌اند نواندیش و تازه باشند. برای این گفته مثالی می‌زنم؛ سریالی چون «اغماء» توانست تماشاگران بسیاری را به سمت خود جذب کند، چون موضوعش تازگی داشت، اما به طبع آن کارهای متعددی ساخته شد با همین محوریت، اما چون تکرار بود نتوانست با تماشاگر ارتباط برقرار کند.

کپی‌برداری آفت سریال‌های ماه رمضان

این بازیگر در پاسخ به این که قبل از «اغماء» نیز سریال «او یک فرشته بود» نیز پخش شده بود، پس باید «اغماء» را هم کاری تکراری قلمداد کرد، گفت: وقتی از نو بودن سخن می‌گویم منظور الزاماً اول بودن نیست، چون کار می‌تواند دومین یا سومین کار بوده، اما کیفیت و ساختاری فاخر داشته باشد، اما آن کاری تکراری است که تنها با عوض کردن هنرپیشه‌ها و نام بازیگران می‌خواهد از روی یک سریال موفق ماه رمضان الگو‌برداری کند. برای همین است که دیگر سریال‌های ماورایی در تلویزیون تولید نمی‌شود.

معظمی درباره بازیگری در سریال‌های ماه رمضان هم چنین توضیح داد: من به عنوان بازیگر خیلی دوست دارم در یک سریال خوب ماه رمضان حضور داشته باشم، زیرا این کار بیشتر مخاطب دارد و مردم بیشتر بیننده آن هستند. این ویژگی نیز برای بازیگر بسیار مفید است، اما متاسفم که بگویم معمولاً این تولیدات در اختیار عده‌ای خاص از بازیگران است که در اکثر کارهای مناسبتی سیما حضور دارند. این انحصارگرایی که در تولیدات سیما وجود دارد این تصور را در ذهن به وجود می‌آورد که آیا تلویزیون ما تنها همین بازیگران را دارد و دیگر هنرمندان از کیفیت لازم بی‌بهره هستند؟

وی به سؤال فوق چنین جواب داد: اگر این سؤال از من پرسیده می‌شد، پاسخم این گونه بود که دلیل این انحصار کیفیت کار آن بازگران نیست، بلکه روابط و مناسباتی است که آنها برقرار کرده‌اند، در غیر این صورت من بازیگران بسیاری را سراغ دارم که کیفیت کارشان از خیلی‌ها بیشتر است، اما اجازه و فرصت نقش‌آفرینی را پیدا نمی‌کنند، البته این گفته من به آن معنا نیست که کسانی که در سریال‌های تلویزیونی حضوری پررنگ دارند کم‌کار شوند، اما می‌گویم تولیدات تلویزیون به آن اندازه است که دیگر بازیگران هم بتوانند در این کارها حضور داشته باشند.

بازیگر نقش حرمله در «مختارنامه» در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: ساده‌انگاری آسیب جدی در سریال‌های ماه رمضان است، یعنی اینکه کارگردان بدون هیچ ظرافتی توصیه‌های خود را به صورت کلامی به بیننده منتقل می‌کند. اتفاقی که در بسیاری از سریال‌های ماه رمضان رخ می‌دهد. برای مثال اگر قرار است کاری در مذمت دروغ ساخته شود حتماً نیاز نیست که در کلام بازیگر گفته شود، بلکه می‌توان در رفتار و کردار، آن پدیده مذموم شمرده شود. مطلب دیگری که باید در این زمینه به آن توجه جدی داشت تعجیلی است که در کارهای مناسبتی به چشم می‌خورد، یعنی کل گروه، تنها 40 روز قبل از پخش جمع می‌شوند تا آن کار را جلوی دوربین ببرند؛ اتفاقی که هیچ گاه نتیجه مثبت به همراه نخواهد داشت.

سریال‌های ماه رمضان حتماً نباید در 30 قسمت ساخته شود

وی متذکر شد: دوست دارم به این مطلب هم اشاره داشته باشم که سریال ماه رمضان قرار نیست که حتماً کاری 30 قسمتی باشد، زیرا این اتفاق در تلویزیون ما بسیار شایع شده است، در صورتی که برخی داستان‌ها کشش 30 قسمت را ندارند و در 10 قسمت بسته می‌شوند. این تولیدات تنها برای اینکه تمام روزهای ماه رمضان را پر کنند کش داده می‌شوند. برای همین معمولاً در یک قسمت 40 دقیقه‌ای 20 دقیقه صحنه مفید وجود ندارد و بقیه کار، تصاویری است که وجودش در فیلمنامه لحاظ نشده.

وی در پاسخ به این که در بین تولیدات ماه رمضان امسال تا به امروز چه کاری را تماشاگر بوده، گفت: متاسفانه به دلیل مشغله زیاد تنها توانسته‌ام سریال «پایتخت» را تماشا کنم و هنوز «دردسرهای عظیم» و «گاهی به پشت سر نگاه کن» را ندیده‌ام. درباره پایتخت هم باید بگویم که این کار توانسته در جذب مخاطب موفق باشد، اما باز هم من به کار نقد دارم، زیرا این کار اگر از حداقل توان برای جذابیت کار بهره می‌برد و اگر انرژی خود را بیشتر صرف کیفیت می‌کرد، سریال بسیار بهتر از این می‌شد، اما با این وجود این مجموعه کار خوبی است که توانسته رضایت مردم را جلب کند. همین ویژگی هم برای موفقیت کارهای نمایشی مهمترین امتیاز است.

سریال‌های ماه رمضان از مخاطبان ماهواره کاسته است

وی درباره تاثیرات سریال‌های ماه رمضان چنین توضیح داد: ابتدایی‌ترین ویژگی مثبت سریال ماه رمضان را در جذابیت عام آن می‌توان تعریف کرد؛عاملی که سبب شده در ماه رمضان به شدت از میزان تماشاگران ماهواره کم شود. این اتفاق نشان می‌دهد که اگر ما برنامه‌های تولیدی به حد کافی داشته باشیم، قادر هستیم خیلی راحت در مقابل تولیدات ماهواره بایستیم و آنها را بی‌تاثیر کنیم، اما افسوس زمانی که پای کارهای فرهنگی به میان می‌آید موضوع بی‌پولی مطرح می‌شود.

وی در پایان این گفت‌وگو درباره فعالیت‌های اخیر خود چنین اظهار نظر کرد: چندی پیش بازی در سریال «دندون طلا» ساخته داود میرباقری را به پایان رساندم. این کار به عقیده من یکی از کارهای بسیار خوب در حوزه سریال‌های نمایشی خواهد بود، البته میرباقری سال‌ها قبل تئاتر این کار را روی صحنه برده بود که من نیز در آن حضور داشتم. مطلب دیگری که دوست دارم در پایان به آن شاره کنم آشنایی کامل داود میرباقری با ادبیات فولکلور است؛ امتیازی که سبب می‌شود کارهای وی از کیفیت بسیار بالایی بهره ببرد.

captcha