به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، ابوالفضل بهرامپور، مفسر قرآنکریم شب گذشته، 8 تیرماه در مصلی امام خمینی(ره) در برنامه شبهای نورانی به تفسیر آیاتی از قرآن کریم پرداخت و اظهار کرد: رسیدن به نتیجه اعمال در روز قیامت نتیجه دینداری و دینباوری در این دنیا است.
بهرامپور افزود: اقامه یک نماز واقعی دو مرحله دارد؛ مرحله اول جملههایی است که در نماز ادا میکنیم و باید به محتوای آن توجه داشته باشیم و معارف آن را از ذهن خود تکرار کنیم و توجه داشته باشیم که در برابر خداوند چه میگوییم.
این مفسر قرآن با اشاره به آیه «مَالِکِ یَوْمِ الدِّینِ» یادآور شد: خداوند همانطور که مالک روز قیامت و جزا است، مالک این دنیا که ما در آن زندگی میکنیم، نیز هست. در واقع میتوان گفت خداوند علاوه بر اینکه در روز قیامت تمام اعمال را بررسی میکند و طبق آن افراد را میسنجد در این دنیا هم اعمال ما را مورد توجه قرار میدهد، البته ناگفته نماند که ما انسانها مالکیت خداوند را در این جهان خیلی لمس نمیکنیم مگر اهل کنکاش و دقت نظر و بصیرت باشیم و به یکسری مقاماتی رسیده باشیم.
بهرام پور در ادامه اظهار کرد: در روز قیامت همه افراد خداوند را میبینند و متوجه میشوند که او مالک اصلی بوده است. این دنیا، دنیای امتحان است و خداوند به طور کامل اعمال ما از جمله خوبیها و بدیهای را پاسخ نمیدهد و در واقع به خودمان واگذار میکند تا ببیند ما در این دنیا چگونه عمل میکنیم.
روز قیامت روز عمل نیست
وی افزود: اما روز قیامت روز عمل نیست در آن روز فقط انسان کارهای که در دنیا انجام داده است را درو میکند.
بهرامپور با اشاره به مرحله دوم اقامه نماز واقعی که دین به معنای دِین و جزا دادن به کار میرود، بیان کرد: در روز قیامت زرهای از اعمال ما نیست که به آن جواب داده نشود. در آن دنیا مشاهده میشود که فردی مقدار اعمال خوبی که انجام داده است، کم است و پاکتی به او میرسد که مشکلات او را برطرف میکند، میپرسد که این اعمال از کجا آمده جواب میشنود که شما شبی از خواب بیدار شدی و در همان حال کلمه «یا الله» را به زبان آوردی، درست است که در حالت خواب بودی اما معلوم میشود که تو با این کلمات زندگی کردهای و با آنها خو گرفتهای و در زمان خواب هم آنها را بر زبان میآوری و ما آنرا برای تو نگه داشتهایم.
وی به نمونه دیگری اشاره کرد و افزود: در روز قیامت کشتی کشتی امکانات برای انسان میآورند و او میپرسد که اینها از کجا آمده است، جواب میشنود که این دعاهایی است که در دنیا کردهای و به خاطر مصالحی مستجاب نشده است ما این را برای تو نگه داشتهایم تا در این دنیا به تو تحویل دهیم.
خاطرهای از فرزند علامه طباطبایی
بهرامپور با بیان خاطرهای از فرزند علامه طباطبایی عنوان کرد: فرزند علامه طباطبایی بعد از فوت علامه در خواب میبیند که از پدر بزرگوارش میپرسد که اینجا چه خبر شده و علامه نمونهای برای فرزندش بیان میکند که من دعاهایی کرده بودم و ای کاش آن درصد کمی هم که مستجاب شده بود، مستجاب نمیشد. بهدلیل اینکه برای دعاهای نامستجاب به اندازهای در این دنیا به انسان اعمال نیک میدهند که ای کاش آن درصد کم هم مستجاب نمیشد.
وی در مورد دعا کردن و انتظار استجابت آن از سوی خداوند اظهار کرد: برای همه چیز از خدا درخواست کنید و همیشه در حال دعا کردن باشید. در آن دنیا مشاهده میشود که دو نفر در کنار هم که از نظر عمل برابر هستند، برای یکی کشتی کشتی خیرات میرسد و برای دیگری چیزی نمیرسد و سؤال میکند که چرا اینگونه است جواب داده میشود که در آن دنیا تو درخواستی از ما نداشتی و این فرد همیشه دست گدایی به سمت ما دراز کرده بود.
مفسر قرآن کریم بیان کرد: معنای دیگر دین، دینداری فرد است. روز قیامت دینداریها به کمک انسان میآید. در این دنیا مشاهده میشود که افراد در کنار هم زندگی میکنند و رزق و روزی آنها از سوی خداوند بهطور مساوی تقسیم شده است، شخصی که دیندارتر است میگوید چرا به صورت مساوی تقسیم میشود؟ جواب داده خواهد شد که ما در این دنیا رزق و روزی را بر مبنای اعمال فرد نمیدهیم، بلکه همه مخلوقات از این نعمتها استفاده میکنند و نتیجه اعمال در روز قیامت داده خواهد شد. امروز روز دین است و دینداری و دینباوری در این دنیا ما را به سعادت میرساند.
اعمال این دنیا پشت پرده قیامت است
وی بیان کرد: خدا کارگردان روز قیامت است و این جمله نشاندهنده این است این قیامت شبی را هم پشت سر گذاشته است و آن شب، این دنیا است و تمام اعمالی که ما در آن انجام میدهیم پشت پرده است و نتیجه آن مشخص نمیشود و در روز قیامت همه اعمال ما مشخص خواهد شد و به نتیجه اعمال خود خواهیم رسید.
در پایان بهرامپور با تأکید بر اخلاص در عمل اظهار کرد: قیامت روز اعمال است و با نور الهی که بر اعمال ما میتابد باطنها نشان داده خواهد شد و اخلاص در عمل بسیار مهم است.
یادآور میشود، از دیگر بخشهای این محفل قرآنی تلاوت قرآن قبل از اذان و اذانگاهی توسط حسین رستمی، قاری بینالمللی قرآن، تلاوت جزء سیزدهم از قرآنکریم با حضور عباس امام جمعه و جعفر فردی از قاریان بینالمللی قرآن کشور، تلاوت قرآن توسط امیر باقری، قاری ممتاز و عبدالناصر حرک قاری میهمان از کشور مصر و در پایان مراسم قرائت فرازهایی از دعای افتتاح توسط مجید ایمانی انجام شد.