به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، یکی از بخشهای بیستوسومین نمایشگاه بین المللی قرآن، آموزش و پرورش است که در این بخش غرفهای با عنوان آموزش مفاهیم با قصههای قرآنی وجود دارد. در این غرفه کودکان و حتی بزرگسالان از طریق قصههای زیبا و دلنشین مرد قصهگوی غرفه که خود غرق در قصههای قرآنی است با مفاهیم قرآن و داستانهای آن آشنا میشوند.
قصهگوی این غرفه آنچنان با شوق و ذوق و سلیقه قصههای قرآن را تعریف میکند که گویا خودش از نزدیک ماجرا را لمس کرده و شنونده را هم غرق در قصههای خود میکند.
این غرفه طرفداران بسیاری دارد که نه تنها بچهها بلکه بزرگترها هم بدشان نمیآید پای قصههای سید علی محمودی بنشینند. البته منظور از بزرگترها فقط پدر و مادرهای کودکان نیست و حتی وزیر و استاندار هم از قصهها و قصهگویی ما خوششان آمده است.
در همین رابطه مصاحبهای با سیدعلی محمودی، آموزگار پایه چهارم دبستان شهید مصطفی ارشاد از منطقه 12 تهران که مسئول غرفه قصههای قرآنی همراه با آموزش مفاهیم قرآنی است، داشتیم. وی در گفتوگو با خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره اینکه شیوههای قصهگویی و علل جذابیت قصههایش گفت: جعبهای را تهیه کردهام که در این جعبه یکی از قسمتهای قصههای قرآنی را نوشتهام.
وی افزود: شخص به انتخاب خودش یکی از قصهها را به صورت قرعه انتخاب میکنند که بعد از انتخاب از فرد میپرسم که چه مقدار زمان برای شندین قصه دارد و میخواهد زمان هزینه کند، که معمولا افراد 5 دقیقه را انتخاب میکنند.
محمودی ادامه داد: اگر بعد از 5 دقیقه افراد مجددا زمان بگذارند، بعد از آن به مفاهیم قصه اشاره خواهم کرد و قصه را با آیات قرآنی برایشان تعریف میکنم.
مسئول غرفه قصههای قرآنی همراه با آموزش مفاهیم قرآن، افزود: در قصه گفتن عادت دارم قصهها را درکنار همدیگر قرار میدهم و به همدیگر ربط دهم و آنها را با هم رمزگشایی میکنم. قصهها در کنار هم مانند یک پازل قرار میگیرند و هر قصه رمزگشایی میشود که مفاهیم دلنشینی از دل این قصهها بیرون میآید.
قصه یک اشتیاق خاصی در انسانها ایجاد میکند
وی با اشاره به اینکه بعد از شروع کردن قصه افراد حاضر میشوند که وقت بیشتری را برای شندین صرف کنند گفت: هدف ما از قصهگویی این است که افراد را به سوی قرآن سوق دهیم، چرا که قصه یک اشتیاق خاصی در انسانها ایجاد میکند.
محمودی افزود: در حین قصه گفتن و رمزگشایی کردن از قصهها آیات قرآنی را به مخاطب عرضه میکنیم. خداوند در قرآن هم زمانی که قصههای خودش را میگوید در مورد تفکر و تدبر در مورد آن سفارش کرده است.
وی گفت: قصه بدون تعقل سودی ندارد و مانند ابزاری است که در اختیار فرد قرار گرفته میشود ولی استفاده درستی از آنها نمیشود. قصههای قرآنی هرکدام برای منظوری بیان شدهاند و ما هم قصهها را با مفاهیم میگویم که افراد علاقهمند شوند.
اولین باری که با قرآن آشنا شدم با قصه حضرت یوسف(ع) بود
مسئول غرفه قصههای قرآنی همراه با آموزش مفاهیم قرآن با اشاره به اینکه اولین باری که با قرآن آشنا شدم با قصه حضرت یوسف(ع) بود گفت: بعد ازآن چندین بار داستان حضرت یوسف را خواندم و متوجه شدم که قرآن چقدر قصه دارد و در دل این قصهها چه مفاهیم ارزشمندی نهفته است.
مردم علاقه بسیاری به شنیدن قرآن و مفاهیم آن در قالب قصه دارند
محمودی با اشاره به اینکه یکی از راهکارهای مؤثر جذب مردم به قرآن و مفاهیم آن قصهگویی است، گفت: بارها مشاهده کردم که مردم علاقه بسیاری به شنیدن قرآن و مفاهیم آن در قالب قصه دارند. چند شب پیش هم زوج جوانی برای شندین قصه به غرفه آمدند و من بیش از 15 قصه را در دل یکدیگر برای آنها گفتم و برای آنها جالب بود که اینهمه مفاهیم در دل قصههای قرآنی جای گرفته است.
وی افزود: جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدباقر قالیباف شهردار تهران، علیاصغر فانی وزیر آموزش و پرورش و سید حسین هاشمی استاندار تهران، چند نمونه از شخصیتهایی بودند که پای قصههایش نشستهاند.
محمودی گفت: من در ۲ دقیقه برای بچهها قصه میگویم و گاهی بازدیدکنندگان زمان میگیرند و میگویند در یک دقیقه و نیم یک قصه قرآنی بگو و من هم در همین مدت برای آنان یک قصه قرآنی تعریف میکنم و بازدیدکنندگان تعجب میکنند.
وی با اشاره به اینکه سبک قصههایی که در کتب مدارس قرار گرفتهاست به صورت جذاب نیست و مخاطب را جذب نمیکند، بیان کرد: به عنوان مثال هنگامی که قصههای کتاب هدیههای آسمانی را میخوانید اگر معلم در کنار کتاب نباشد بچهها به هیچوجه نمیتوانند مفهوم قصه را درک کنند.
لزوم سادهنویسی در قصههای قرآنی
این قصهگوی قرآنی به لزوم سادهنویسی در قصههای قرآنی کتب مدارس تاکید کرد و ادامه داد: ما درسی به نام دستهای مهربان مادر را در مقطع چهارم داریم که در مورد حلیمه مادر حضرت محمد(ص)، است که متاسفانه آنقدر این قصه بد و بدفهم نوشته شده است که اگر معلم آن را توضیح ندهد دانشآموز متوجه مفهوم آن نمیشود.
به اعتقاد محمودی قصههای قرآنی که در قرآن آمده است به مراتب بهتر و روانتر از قصههایی است که در کتاب هدیههای آسمانی مقطع چهارم ابتدایی آمده است.
در تمامی علوم میتوان از قصههای قرآنی استفاده کرد
وی با بیان اینکه در تمامی علوم میتوان از قصههای قرآنی استفاده کرد، تاکید کرد: برای علاقهمند کردن کودکان و نوجوانان به قصههای قرآنی باید انیمیشنهای قوی ساخت. در جهان مجازی که بسیاری از انیمیشنهای با کیفیت تولید میشود جذب کودکان به قصههای قرآنی کار بسیاری پیچیده و مشکلی است چراکه باید به گونهای باشد که بچه از آنها دل ببرند و به قصههای قرآنی دل ببندند.
باید از قصهگوهای قوی و مسلط استفاده کنیم
این قصه گوی قرآنی گفت: اگر بخواهیم نهال قصههای قرآنی را در دلهای کودکان بنشانیم باید از قصهگوهای قوی و مسلط مانند رضا سرشار، همان قصهگوی برنامه قدیمی قصه ظهر جمعه کمک گرفت و باید به گونهای باشند که بتوانند پازل قصههای قرآنی را کنار هم قرار دهند.
اگر میخواهید کودکانتان را با قصههای قرآنی به زبان ساده آشنا کنید تا ۲۳ تیر فرصت دارید تا با حضور در بیست و سومین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم بخش باغ کتاب و آموزش و پرورش از ساعت ۱۹ تا نیمه شب میهمان غرفه آموزش مفاهیم با قصههای قرآنی باشید.