به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) نشست «تغذیه در ماه رمضان» به همت غرفه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امشب 15 تیر ماه در بخش دانشگاهی بیستوسومین نمایشگاه بینالمللی قرآن برگزار شد.
در این نشست که با حضور مهدی مصری، محقق و پژوهشگر حوزه طب و دین و داوود فرجزاده، رئیس مرکز تحقیقات طب، قرآن و حدیث دانشگاه علوم پزشکی بقیةالله(عج) برگزار شد، فرجزاده با تأکید بر اینکه یکی از ابعاد مهم سبک زندگی که با معنویت هم ارتباط دارد، تغذیه است، گفت: تغذیه با رفتار ارتباط مستقیم دارد.
وی ادامه داد: تغذیه هم با سلامت جسم و هم با سلامت روح در ارتباط است به همین دلیل است که در اسلام بر خوردن غذاهای حلال تأکید شده است و دین اسلام دستورات زیادی در خصوص اینکه چه بخوریم، چه نخوریم، در چه زمانی غذا بخوریم، چگونه بخوریم و ... ارائه کرده است.
دلیل حرمت برخی از غذاها مصلحت انسان است
این محقق طب و دین کشورمان به تجربیاتی که در حوزه تأثیر وضعی غذای حلال (نه تنها غذاهایی که از دیدگاه اسلام حلال هستند بلکه غذاهایی که از طریق حلال کسب میشوند) بر رفتار به دست آمده است نیز اشاره و عنوان کرد: تأثیر غذا بر خورنده غذا یکی از اصول مهم است که در همین خصوص امام رضا(ع) دلیل حرمت برخی از غذاها را مصلحت انسان عنوان میکنند، مثلاً نخوردن آب پس از غذای چرب.
وی در ادامه بحث خود در پاسخ به این سؤال که تاکنون به چه میزان مطالعه آکادمیکی و علمی در حوزه تأثیر غذاهای حلال بر رفتارها صورت گرفته و آیا نتایج علمی و دادههای پژوهشی در این حوزه در دست است؟ گفت: دادههای پژوهشی در این حوزه در حد مطالعه تأثیر مشروبات الکلی به عنوان یک آشامیدنی حرام بر رفتار و ناهنجاریهای اجتماعی بوده است.
مطالعه مقایسهای بر روی تفاوت خوردن گوشت خوک و گوشت گاو صورت نگرفته است
وی ادامه داد: اما تاکنون مطالعه مقایسهای بر روی مثلاً تفاوت خوردن گوشت خوک و گوشت گاو صورت نگرفته است، اما لازم است تحقیقاتی در این حوزه انجام شود. از سوی دیگر تحقیقاتی در خصوص تأثیر ذبح حلال بر سلامت و ماندگاری گوشت صورت گرفته و دادههای علمی ارزشمندی نیز به دست آمده است.
فرجزاده با اشاره به اینکه طبق نتایج به دست آمده به دلیل اینکه در ذبح اسلامی شاهرگها بریده میشود اما نخاع قطع نمیشود، با دست و پا زدن حیوان تمام خون از بدنش خارج میشود، گفت: از آنجایی که خون عامل آلودگی است، گوشت حیوانی که با ذبح اسلامی تهیه شده آلودگی کمتر و ماندگاری بیشتری دارد.
وی تصریح کرد: در حوزه تأثیرات غذای حلال بر جسم، روح و روان انسان فضا و امکان پژوهشی زیادی وجود دارد که پژوهشگران میتوانند به خوبی از آن استفاده کنند.
فرجزاده در ادامه سخنان خود به خطرات روشهای تغذیه جدید اشاره و عنوان کرد: عادات غذایی مردم ما از سنتی به صنعتی در حال تغییر است و همین مسئله منجر به افزایش بیماریهای قلبی ـ عروقی، سرطانها و ... شده است.
وی ادامه داد: علیرغم وجود تمامی این مشکلات و خطرات، رهنمودهای دین ما در خصوص تغذیه ساده، قابل اجرا و حتی بدون هزینه است.
این استاد دانشگاه افزود: در اسلام توصیه شده است که بخوریم، بیاشامیم اما اسراف نکنیم، تا قبل از اینکه گرسنه نشدهایم غذا نخوریم، قبل از سیر شدن از سر سفره بلند شویم، قبل و بعد از غذا خوردن دستها را بشوییم و همچنین توصیه شده است به روزهداری. همین دستورات موجب سلامت جسم و روح شده موجب افزایش تقوای الهی و معنویت میشود.
وی به نتایج اجتماعی روزهداری نیز اشاره و اظهار کرد: با بررسی سیره حضرت رسول(ص) و ائمه(ع) میتوانیم به الگوی خوبی در تغذیه برسیم. مثلاً میدانیم که حضرت علی(ع) متنوع اما ساده غذا میخوردند و مثلاً نان و نمک، نان و شیر، از میانوعده هم استفاده میکردند، در غذاخوردن هم افراط و تفریط نمیکردند.
این استاد طب و دین کشورمان عنوان کرد: برنامه غذایی صرف مثل گیاهخواری با فطرت ما سازگاری ندارد چرا که دین اسلام بر اساس فطرت انسانها پایهریزی شده است و در آن اعلام شده که از همه غذاهای حلال استفاده کنید.