تبیین آداب ماه رمضان و روزه‌داری در رسانه‌های قرقیزستان
کد خبر: 3326920
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۲

تبیین آداب ماه رمضان و روزه‌داری در رسانه‌های قرقیزستان

شعب خارجی: آداب ماه رمضان و روزه‌داری توسط حجت‌الاسلام محمدیان در شبکه تلویزیونی «اکوماناس» و رادیو «الماس» قرقیزستان تبیین شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، حجت‌الاسلام محمدیان، مبلغ اعزامی از سوی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در برنامه «چهره به چهره» شبکه تلویزیونی اکوماناس قرقیزستان به بیان اهمیت ماه مبارک رمضان و آداب روزه‌داری پرداخت.
محمدیان در این برنامه که با هماهنگی رایزنی فرهنگی ایران در قرقیزستان اجرا شد، به تشریح اهمیت ماه مبارک رمضان و لیالی قدر و آداب روزه‌داری پرداخت و گفت: رمضان و روزه در تاریخ اسلام از زمان نزول قرآن و بعثت پیامبر (ص) بین مسلمانان مرسوم شده است؛ اما در دیگر ادیان از زمان حضرت نوح(ع)، حضرت ابراهیم(ع)، حضرت موسی(ع) و حضرت عیسی(ع)، رسم روزه‌داری در اشکال مختلف وجود داشته است.
وی درباره اهداف روزه‌داری گفت: انسان از زمانی که فهمید روح دارد، برای تکمیل بُعد ماورایی و الهی و معنوی خود تلاش کرد. بر این اساس دو گزاره مهم «ترک» و «فعل» در آیین روزه مطرح است. ترک به معنی ترک تمایلات جسمانی انسان و فعل به معنی خواندن نماز و گفتن ذکر و ... . انسان با ترک‌هایی که در راه خدا انجام می‌دهد به روحش تعالی می‌بخشد و از گناهانش دور می‌شود.
محمدیان افزود: عاشقان واقعی روزه حتی در ماه‌های رجب و شعبان نیز روزه می‌گیرند.
وی همچنین به اهمیت و منزلت شب قدر اشاره کرد و گفت: شب قدر شبی است که تمام ابواب رحمت الهی در آن شب برای بندگان خدا باز می‌شود. هر سال در این شب ملائک خدا نازل می‌شوند که قضا و قدر سال بعد را تعیین کنند. انسان می‌تواند با عبادت در مسجد که البته مزایای آن بیش‌تر است با خواندن دعا و نماز  و دیگر آداب این شب، نیرو و انرژی یک سال را برای خود توشه کند.
مبلغ اعزامی از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در ادامه درباره آیین روزه‌داری در ایران نیز اظهار کرد: اصول دینمان یکی است؛ ما بر یک پایه و یک اصل هستیم و بر یک قبله نماز می‌خوانیم و در بسیاری مسائل مشترکیم؛ اما مراجع تقلیدی داریم که انسان بنابر میل و استنباط خود به این مراجع مراجعه و از نظرات فقهی آنها در رساله‌هایشان برای عمل به تکالیف دینی استفاده می‌‌کندد.
تبیین حقیقت روزه‌داری در رادیو «للماس» قرقیزستان

حجت‌الاسلام محمدیان همچنین در برنامه رادیو «الماس» قرقیزستان شرکت کرد و به تبیین حقیقت روزه‌داری و برکات ماه مبارک رمضان پرداخت.
وی افزود: انسان برای نورانی‌شدن و قرب الی‌الله روزه می‌گیرد، تسلیم امر خدا می‌شود و حتی از نیازهای طبیعی و حلال خود نیز در این ماه چشم می‌پوشد و به این ترتیب قدرتی پیدا می‌کند تا در طول سال در برابر خواهش‌های نفسانی خود و در برابر وسوسه‌های شیطانی مقاومت کند.
محمدیان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ماه رمضان ماه طهارت و دور شدن از تمایلات حیوانی و تطهیر جسم و جان و روزه مجال به فعلیت‌رسیدن استعدادهای انسان برای نزدیک‌شدن به خالق خود است.
وی در پایان در پاسخ به این سؤال که آیا فرهنگ‌های رایج در ایران پیش از اسلام، امروز نیز رایج است؟ گفت: اسلام برخی از آداب و رسوم خوب همچون عید نوروز را تأیید کرده و پذیرفته است. در مناطقی مانند یزد ممکن است جشن مهرگان نیز تاکنون حفظ شده باشد؛ اما در مجموع دین اسلام به قدری جامع است که از نظر سیاسی، فردی، اجتماعی، فرهنگی هیچ کمبودی در آن احساس نمی‌شود.
 

captcha