جاذبه‌های مذهبی بهنمیر + عکس
کد خبر: 3332503
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۱
ایکنا گزارش می‌دهد؛

جاذبه‌های مذهبی بهنمیر + عکس

کانون خبرنگاران نبأ: شهر بهنمیر از شهرهای شهرستان بابلسر از استان مازندران است که دارای امام‌زاده‌گان، اماکن مذهبی و مناظر طبیعی بسیاری است که همه ساله عده زیادی از گردشگران را به این شهر فرا می‌خواند.

به گزارش کانون خبرنگاران نبأ وابسته به خبرگزاری ایکنا، شهر بهنمیر از شهرهای شهرستان بابلسر از استان مازندران است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی در هفتم خردادماه سال 81 به جرگه شهرهای شهرستان بابلسر پیوست.

شهر بهنمیر در مختصات جغرافیایی 52 درجه و 49 دقیقه و 54 ثانیه طول شرقی و 26 درجه و 39 دقیقه و 59 ثانیه عرض شمالی قرار دارد. این از شرق به شهرستان‌های قائمشهر، جویبار و ساری، از جنوب به شهرستان بابل از غرب به شهرستان بابلسر و از شمال به دریای مازندران متصل است.

رودخانه تالار با عبور از ضلع جنوب غربی شهر به دریای مازندران می‌ریزد. شهر بهنمیر دارای 8 منطقه (محله) و جمعیتی بالغ بر 7556 نفر دارد و مساحت آن 2/5 کیلومتر مربع است. این شهر به‌طور کلی بر پهنه رسوبات و آبرفت‌های عهد حاضر «کواترنری» استقرار دارد که بخش اعظم آن در ناحیه جلگه‌ای و قسمتی از آن در موقعیتی ساحلی قرار دارد. بهنمیر به لحاظ داشتن اقلیم خزری، ساحلی زیبا و جنگلی بکر هرساله پذیرای مسافران زیادی از اقصی نقاط کشور است. همچنین با دارا بودن اراضی مرغوب و مستعد، محصولات فراوانی از قبیل برنج، سویا، کلزا، گندم، مرکبات، توت فرنگی در آن کشت می‌شود که با بیش از 56 نوع محصول کشاورزی به جیرفت مازندران مشهور است.

نام بهنمیر بنا به روایتی برگرفته از «بند امیر» است. بند امیر، بندی بود بر روی رودخانه تالار و در سامان غربی بهنمیر و به نام امیر پازواری شاعر و عارف مشهور خطه مازندران نام‌گذاری شده بود و در آن بند کالاهای تجاری تخلیه می‌شد ولی درحال حاضر اثری از آن بند وجود ندارد. نام دیگر بهنمیر در کتب فرهنگ جغرافیایی ایران و لغت‌نامه دهخدا «بانصر» است. بانصر نام یکی از دهقانان قدیم در بابلسر بوده است.

در سال 615(ه.ق) چهار برادر به نام‌های حاجی محمدجان، حاجی شریفا، حاجی طالبا و حاجی نبیا از لاریجان آمل وارد این منطقه شدند. حاجی شریفا در راه مکه فوت و در اطراف جد خویش دفن شد و سه برادر دیگر در بهنمیر ماندگار شدند.

در این شهر سه آستانه مقدس به نام‌های «آستانه سید قاسم»، «آستانه درویش حاجی»، «آستانه بی‌بی حلیمه خاتون» و اماکن مذهبی دیگری وجود دارد که زیارتگاه مردم منطقه و گردشگرانی است که همه ساله به این منطقه مسافرت می‌کنند.

آستانه سیدقاسم

بنای آستانه سیدقاسم، در زمینی به مساحت 4 هزار متر مربع با درختان سر به فلک کشیده در محله بازارسر و در مسیر جاده‌ای بهنمیر- بابل قرار دارد. بنابر روایتی گفته می‌شود سیدقاسم از نوادگان ائمه معصوم(ع) و از مردان نیک روزگار خود بوده است. ساخت بقعه فعلی آن در سال 1362 بوده است. در سال 1386 شهرداری اقدام به احداث پارکی زیبا با امکانات رفاهی مناسب در این مکان کرده است که مورد استقبال شهروندان و گردشگران قرار گرفته است.

آستانه درویش حاجی

 

بنای آستانه درویش حاجی در جاده بهنمیر-بابل و میان آبگیر بسیار زیبا و چشم‌نواز که پوشیده از نیلوفر آبی است قرار دارد. طی تحقیقات به عمل آمده از افراد محلی، درویش حاجی سید پاک از اولاد ائمه بوده است، در گذشته روستاییان در زمان خشکسالی جهت طلب باران در این مکان با دعا و نماز با خدا راز و نیاز می‌کردند و در بیشتر مواقع این عبادات اثر بخش بود و حاجت‌شان برآورده می‌شد.

آستانه بی‌بی حلیمه خاتون

 

بنای آستانه بی‌بی حلیمه خاتون به مساحت 11 هزار متر مربع در نزدیک حسینیه قدیمی و آرامستان روستای روشندان قرارگرفته است و گفته شده است که آن بانوی بزرگوار از نوادگان امام موسی کاظم(ع) است و بنای قدیمی آن مربوط به حدود 250 سال پیش بوده و در سال 1386 تجدید بنا شده و در مناسبت‌های مذهبی شاهد خیل مشتاقان است.

گلزار شهدای گمنام بهنمیر

بنای زیبای گلزار شهدای گمنام  توسط هنرمندان اصفهانی کاشی کاری شده و  به همت امام‌جمعه وقت و مساعدت مالی بنیاد شهید و جانبازان و شهرداری بهنمیر در مرکز شهر، جنب مصلی نمازجمعه بهنمیر احداث شده است. این مکان مزار 5 تن از شهدای گرانقدر هشت سال دفاع  مقدس بوده که محل مقدسی برای عاشقان ولایت و شهادت است.

مسجد امام خمینی حاجی کلا

قدمت مسجد امامخمینی(ره) بهنمیر به بیش از 150 سال می‌رسد که در سال 1372 تجدید بنا شده است و دارای طرحی بسیار زیبا و آجری برگرفته مسجد مقدس زینبیه شهر دمشق است و دارای دو طبقه که طبقه فوقانی آن شامل اتاق جلسات و تبلیغات، کتابخانه و دفتر پایگاه مقاومت است و در سال 1388 حیاط آن توسط شهرداری فضاسازی آن صورت پذیرفته است.

مسجد جامع بهنمیر

این مکان در محله بازار سر بهنمیر است که پنجشنه‌ها در آن مسیر پنج‌شنبه بازار برپا می‌شود، در این مکان در حدود 400 سال پیش مسجدی بنا شد که از آن زمان تاکنون محل انجام عبادات ساکنان آن است. بافت اولیه بهنمیر از کنار این مسجد شروع شده است. این مسجد محل اجتماع مبارزان سیاسی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران نیز بوده است و همچنین اولین نمازجمعه بهنمیر در سال 1361 توسط مرحوم حجت‌الاسلام درزیان، امام‌جمعه فقید این شهر اقامه شد و نمازهای عید فطر نیز پس از پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون در این مسجد اقامه می‌شد که امسال برای اولین بار نماز عید فطر در مصلی المهدی(عج) این شهر برگزار شد.

گلدسته مسجد صاحب‌الزمان(عج) بهنمیر

این گلدسته در سال 1348 توسط یکی از اهالی محل به نام حاج احمد مشک آبادی ساخته شده است. بنای شش ضعلی آجری با ارتفاع 10 متر بر روی سر دری چهار ضلعی بنا شده است که جز مکان‌های دیدنی شهر است. 

حمیدرضا گل‌محمدی تواندشتی

captcha