رعایت آداب نماز مقدمه رسیدن به اسرار نماز است
کد خبر: 3336948
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۹
استاد مرکز تخصصی نماز قم بیان کرد:

رعایت آداب نماز مقدمه رسیدن به اسرار نماز است

کانون خبرنگاران نبأ: حجت‌الاسلام باقی در جمع شرکت‌کنندگان دوره آموزشی نماز گفت: رسیدن به اسرار نماز، آثار نماز، حضور قلب و خشوع در نماز بستگی به تعظیم و بزرگ‌داشت نماز و رعایت آداب نماز دارد.

به گزارش کانون خبرنگاران نبأ وابسته به خبرگزاری ایکنا،  استاد مرکز تخصصی نماز قم در چهارمین روز دوره آموزشی معارف نماز از اسرار نماز و راه‌های رسیدن به اسرار نماز سخن گفت و خطاب به شرکت‌کنندگان ابراز کرد: فهم اسرار نماز از مباحث کلیدی و مهم است، زیرا رسیدن به لذت و درجه قرب الهی بدون فهم اسرار نماز ممکن نیست.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد‌علی باقی با ذکر مقدمه‌ای پیرامون اهمیت‌دادن به خواندن نماز افزود: در قرآن خطاب مستقیم به کسانی که نماز نمی‌خوانند نشده است ولی در مقابل می‌گوید وَیْلٌ لِلْمُصَلِّینَ! الَّذِینَ هُمْ عَنْ صَلاتِهِمْ ساهُونَ! (وای بر حال نمازگزارانی که از نماز خویش غافلند)

وی ادامه داد: غفلت نسبت به نماز به معنی سبک‌شمردن و بها ندادن و درک‌نکردن اذکار و معانی نماز است. برای رسیدن به قرب الهی و حضور قلب در نماز در درجه اول باید نماز بزرگ‌داشته و تعظیم شود.

حجت الاسلام باقی بیان کرد: تعظیم نماز دارای سه مرحله است، مرحله اول آداب نماز، مرحله دوم اسرار نماز و مرحله سوم آثار نماز است. تا انسان نسبت به آداب نماز شناخت پیدا نکند قادر به فهم اسرار و آثار نماز نیست.

وی تصریح کرد: آداب نماز شامل آداب واجب مثل وضو، تکبیرة الاحرام، سجود و رکوع آداب مستحب مثل دعاهای در حین وضو، قنوت، سجده شکر و آداب ظاهری مثل انجام قیام، رکوع، سجود، تشهد، آداب باطنی مثل نیت و قصد اقامه نماز، آداب درونی، آداب بیرونی، آداب ذکری و آداب فعلی است .

حجت‌الاسلام باقی ضمن توضیح مفصل تمامی آداب نماز، گفت: مربوط به درون عبادت و نماز می‌شود و از مقدمات( وضو، غسل، مکان و لباس نماز‌گذار، اذان و اقامه  تا تکبیرة الاحرام) شروع، با مغارنات همراه( از تکبیرة الاحرام، قیام، حمد و سوره، رکوع و سجود تا سلام) و با  تعقیبات نماز( از تکبیر پایان نماز شروع و به سجده شکر و دعا) ختم می شود.

استاد مرکز تخصصی نماز تصریح کرد: همه زندگی ما تابع نماز است و به فرموده حضرت علی(ع): هر چیزی از عملت تابع نماز است.

وی گفت: آثار نماز در زندگی دنیوی و اخروی انسان زیاد است و از آن جمله می‌توان به دوری از فشار قبر، آسان‌شدن سؤال و جواب قبر، برکت در زندگی، دوری از سختی‌های زندگی، عاقبت به خیری اشاره کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد علی باقی در پایان سخنان خود با اشاره به این‌که اسرار نماز آن چیزی است که مربوط به درون و باطن  نماز است یاد‌آور شد: برای رسیدن به اسرار نماز باید از آداب نماز شروع کرد و آثار نماز هم از اسرار نماز تولید می‌شود .

 

محمدامین آقایی

captcha