سفرنامه گروه تواشیح مشکات اهواز به پاکستان/ لزوم برنامه​ریزی قرآنی فراتر از مرزهای کشور
کد خبر: 3337516
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۶

سفرنامه گروه تواشیح مشکات اهواز به پاکستان/ لزوم برنامه​ریزی قرآنی فراتر از مرزهای کشور

گروه فعالیت‌های قرآنی: حسین سعیدی، یکی از اعضای گروه تواشیح مشکات اهواز با بیان اینکه ظرفیت​های مناسبی برای تبلیغ فرهنگی و برنامه‌ریزی قرآنی در کشور پاکستان وجود دارد، بر استفاد از ظرفیت قاریان قرآن در طول سال و به هنگام روابط دیپلماسی تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری بین​المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، یکی از برنامه​های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی همزمان با ماه مبارک رمضان، اعزام قاریان، حافظان و گروه​های همخوانی نخبه کشور به نقاط مختلف جهان بوده است. این چهره​های قرآنی به منظور ایجاد وحدت و همدلی بیشتر میان جمعیت مسلمان، از فرصت معنوی ماه رمضان بهره جسته و با محور قرآن، نگاه​ها و دل​ها و مذاهب را به هم نزدیک​تر می‌کند. 

گروه تواشیح مشکات یکی از گروه​های تواشیح شناخته شده استان خوزستان و کشور است که ماه رمضان امسال مهمان کشور جمهوری اسلامی پاکستان بود. این گروه همخوانی متشکل از هشت قاری برجسته استان به نام​های سید فؤاد شوکاوی، عقیل فریسات، ماجد نصری، رعد آلبوغبیش، ولید کعبی، سید جاسم موسوی، سید سعید موسوی و حسین سعیدی است.

مبنای ورود به این گروه تواشیح، قاری بودن افراد است؛ همین امر باعث شده این گروه در زمینه همخوانی توفیق قابل توجهی در اجراهای خود داشته باشد. گروه تواشیح مشکات با برخورداری از قاریان مستعد، دو سال پیاپی موفق به کسب رتبه چهارم کشوری مسابقات سراسری تواشیح اوقاف شد و این امر زمینه‌ساز دعوت آنها به حضور در کشور پاکستان شد.

در این راستا حسین سعیدی، قاری و مبتهل برجسته استان و یکی از اعضای گروه تواشیح مشکات، با حضور در تحریریه ایکنای خوزستان و انجام گفت و گویی صمیمی، به نکاتی در باره سفر گروه تواشیح مشکات خوزستان پرداخت.

وی در رابطه با حضور این گروه تواشیح در پاکستان با بیان اینکه پیش از این نیز از این گروه برای حضور در این کشور دعوت شده بود، گفت: به طور معمول شورای عالی قرآن از گروه‌های برگزیده قرآنی دعوت می‌کند و این گروه​ها بر اساس سهمیه صورت گرفته به سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی جهت اعزام معرفی می‌شوند.

اجرای برنامه گروه تواشیح مشکات در سه شبکه تلویزیونی پاکستان

به گفته این فعال قرآنی، گروه تواشیح مشکات از 4 تا 16 ماه رمضان در استان کراچی پاکستان مستقر شده بود و سه بار به شبکه‌های تلویزیونی قرآنی کراچی دعوت شد که در برنامه‌های سحر و افطار این شبکه‌ها اجراهای موفقی داشت. علاوه بر این، این گروه در دو برنامه نماز جمعه این کشور حضور یافت و با آیت​الله بهاءالدینی نماینده مقام معظم رهبری در کشور پاکستان نیز دیدار کرد.

به گفته سعیدی، آیت‌الله بهاءالدینی سال‌های متمادی در پاکستان حضور دارد و با علاقه و اشتیاق زیادی به فعالیت مشغول است. گروه رایزن فرهنگی ایران در پاکستان از ابتدای ماه رمضان تا پایان آن، هر شب مراسمی به مناسبت این ماه برگزار می‌کرد که برنامه​های گروه، مورد استقبال و توجه ایشان قرار گرفت و جهت علقه‌ای که به استان خوزستان داشت با گروه تواشیح ما ارتباط خوبی برقرار کرد.

وی بیان کرد: گروه تواشیح مشکات هر شب پس از افطار در مساجد اجرای برنامه داشت و طی آن برنامه‌های متعدد تواشیح، ابتهال، قرائت دعای فرج و ختم قرآن برگزار می‌‌کرد. جهت ایجاد وحدت میان این مسلمانان، کارهای اجرا شده بیشتر حول اعتقادات مشترک بود و این باعث شد که سه شبکه تلویزیونی پاکستان از این گروه دعوت کنند.

بازرس ناظر جامعه قرآنی خوزستان، پیرامون حضور این گروه در کشور پاکستان گفت: شرایط فرهنگی و اجتماعی  کشور پاکستان برخلاف تصور عموم است. بندر کراچی که قطب اقتصادی پاکستان است، 25 میلیون نفر جمعیت دارد و از کل جمعیت پاکستان حدود 40 میلیون نفر آنها شیعه هستند که آمار قابل توجهی است و نشان می‌دهد زمینه مناسبی برای کار فرهنگی ـ تبلیغی در این کشور فراهم شده است.

ویژگی​های مسلمانان پاکستان

این فعال قرآنی با اشاره به ویژگی‌های مردم پاکستان اظهار کرد: شیعیان این کشور، مردمی مهمان‌نواز، متواضع، پاک و متدین هستند. هنگام قرائت قرآن و ذکر نام امیرالمؤمنین(ع) اشک از چشمانشان سرازیر می​شد که این نشانه قلب سلیم آنها است.

سعیدی تصریح کرد:​ گرچه در این کشور تبلیغات ضد امنیتی وجود دارد ولی برخلاف تبلیغات، فضای آرامی بر این کشور حاکم است. با توجه به اینکه درآمدزایی در این کشور دشوار است، عربستان سعودی به سادگی با صرف هزینه​، برخی از افراد را به خود جذب می‌کند.

وی در خصوص اخلاق شیعیان این کشور گفت: اخلاق شیعیان در پاکستان علوی است؛ به دور از خشم و اضطراب زندگی می‌کنند. با وجود اینکه از لحاظ مالی در تنگنا هستند اما آنها را ناشکر نمی‌بینیم؛ قناعت دارند و تعامل و خدمت به هم برای آنها افتخار محسوب می‌شود.

ارادت خاص مردم پاکستان به امام(ره) و رهبر معظم انقلاب

وی با اشاره به جایگاه امام راحل و مقام معظم رهبری میان مردم پاکستان، گفت: آنها ارادت زیادی به امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری دارند؛ به ویژه در مناطق محروم این ارادت بیشتر است. گاه روی دیوارهای برخی محلات در سطح شهر عبارت «هفت جون بری سی امام خمینی» خودنمایی می​کرد که نشان‌دهنده ارادت این مردم به امام(ره)، مقام معظم رهبری و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است.

این فعال قرآنی بیان کرد: کشور پاکستان بین دو کشور افغانستان و ایران قرار دارد که زبان هر دو کشور فارسی است؛ از این رو مشترکات زیادی با مردم پاکستان از لحاظ فرهنگی، اجتماعی و دینی داریم و این باعث می‌شود تأثیرپذیری کشور پاکستان از ایران زیاد باشد.

سهل‌انگاری در تبلیغ؛ نقطه ضعف بزرگ کشور پاکستان

سعیدی در ادامه بر بهره‌مندی از فکر مدون و برنامه‌ریزی طولانی‌مدت فرهنگی تأکید کرد و گفت: در امر تبلیغ سهل‌انگاری شده و این نقطه ضعف بزرگی است. در حال حاضر برنامه​ریزی ما به صورت کوناه‌مدت بوده است که این امر نتیجه‌بخش نیست؛ ممکن است برخی از کشورهای دیگر با عقاید خاص جای ما را در کشور پاکستان بگیرند. اگر بتوانیم از طریق تعالیم قرآن و مفاهیم آن، مردم آنجا را جذب تشیع کنیم، می‌توان برای سال‌های آینده نیز بیشتر در این کشور به مردم مذهبی علوی پاکستان خدمت کرد و برنامه ارائه داد.

ضرورت برنامه‌ریزی قرآنی در کشور پاکستان

وی در خصوص تأثیر برنامه‌های قرآنی این گروه در کشور پاکستان، با اشاره اینکه در آنجا ما را معلم قرآن می‌خواندند، گفت: جایگاه معلم قرآن در این کشور جایگاه بلندی است. می‌توان از این علاقه استفاده کرد. با وجود این از نظر تعلمیات قرآنی بسیار ضعیف و نسبت به فهم مفاهیم قرآن فقیر هستند. از این رو باید برای آنها برنامه‌ریزی قرآنی ارائه کرد.

بهره​گیری از ظرفیت قاریان قرآن در سفارتخانه​ها

این فعال قرآنی خوزستان ادامه داد: در دوران صدر اسلام، قاریان به همراه پیامبر(ص) بودند و این نکته قابل توجهی است که در حال حاضر نیز می​‌توان از وجود قاریان برای بهره‌مندی از ظرفیت قاریان در طول سال در سفارتخانه‌ها استفاده کرد و این اعزام‌ها منحصر به ماه رمضان نباشد. متاسفانه بسیاری از کشورها قاریان ما را نمی‌شناسند و متصور هستند که قرآن در ایران تلاوت نمی‌شود؛ این امر نیز نشات گرفته از ضعف دیپلماسی ما بوده است.

جمهوری اسلامی ایران دیگر تنها متعلق به خود نیست

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران دیگر تنها متعلق به خود نیست، تأکید کرد: افرادی که در صدر امور هستند باید این موضوع را درک کنند و فراتر از مرزهای کشور برنامه‌ریزی فرهنگی کنند؛ ما می‌توانیم کشورهای دیگر را تحت پوشش معارف ناب قرآنی و اهل بیت (ع) قرار دهیم.

سعیدی اقبال مردم از برنامه​های قرآنی در کشور پاکستان را قابل توجه ارزیابی کرد و گفت: در کشوری مثل پاکستان با وجود تبلیغ محدود استقبال فراوانی از برنامه‌ها می‌شود.

وی ادامه داد: در کشور پاکستان ارزش و قدر قرآن دانسته می‌شود. با وجود محدودیت​ها​ و مشکلات و بدی آب و هوا انسان​های قانعی هستند و این نشان می‌دهد صبر و تحمل خوبی دارند.

ارزش قاری در ایران، در گروی حضور در مسابقات و کسب رتبه تلقی شده است

وی در پایان در مورد استقبال کم از برنامه‌های قرآنی در کشور معتقد بود که کار اساسی انجام نشده است. در این خصوص تنها در قالب مسابقات و کسب رتبه، قاریان قرآنی را قبول داریم؛ چنانچه مقام کسب کنند دیده می‌شوند در غیر این صورت توجهی به قاری نمی​شود و ارزشی برای وی قائل نیستیم. فقط رتبه قابل اهمیت است. می‌توان گفت که فضای مسابقات صدمه خود را به فضای قرآنی زده است؛ این در حالی است که عبدالباسط که همه تلاوت​های او را می​پسندند هیچ رتبه‌ای در مسابقات نداشت.

captcha